Ballada az elveszett illúziókról

A végtelen kukoricaföldeken túl, egy kis völgyben, nem messze a Pallaviciniek kastélyától, a hegyek lábánál bújik meg Fáj község. A Fáy család egykori kúriája sokáig elhagyatottan állt, a kis falu közepén most nagy a nyüzsgés. Almási Tamás tizennyolcadik napja forgatja itt második játékfilmjét, a Márió, a varázslót.

Tölgyesi Gábor
2007. 07. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kora délután, a sötét felhők alatt az udvaron mindenki a főszereplőre, Franco Neróra vár. Késik. Majd szállingóznak a hírek. A szeme fáj. Láza van. Sokszor éjszakába nyúlóan forgatott. És tegnap egyébként hátba szúrták. Legalábbis a filmbéli figurát, az olasz cipőgyárost, Máriót. Ám ma, egy nappal a halála után még ki kell ábrándítania a reménytelen szerelmest, a munkásnőt, Verát.
Márió hálószobája úszik a reflektorfényben. Utazótáskák az ágy előtt, a ruhásbőrönd félig nyitva. Valaki most érkezett, vagy talán indulni készül. A dolgozószoba falán vadászkutyák képei, az asztalon megsárgult olasz divatmagazinok, a komódon apró citromfa cserépben. A vitrinben sportkupák. Franco Nero lassan bejön a szobába, morózus hangulatban. A halál után még egy nap az élet.
A 64-es Jaguar kinn áll az udvaron. A történet szerint ez a kocsi hozta a rendszerváltás után a nagy álmot, a befektetőt, a munkát, a kitörés reményét a falusiaknak. Az intelligens, kulturált úriemberbe, a kemény kapitalistába akaratlanul is beleszeret az egyik munkásnő. Konfabulált szerelem ez, a nő képzeletének játéka. Két teljesen más világ találkozása. Magában hordozza a tragédiát.
Almási Tamás az utóbbi évtizedekben dokumentumfilmeket készített. – Ám rengeteg játékfilm asszisztense, társrendezője is voltam, sokat ellestem a pályatársaktól – meséli. – A dokumentumfilm hiteles szituációkat mutat be: a szereplők, ha megszokták a kamera jelenlétét, nem tudnak hazugok lenni. A játékfilmnél, ami egy hatalmas, bonyolult gépezet által születik meg, ezt a hitelességet külön meg kell teremteni. A siker pedig legalább felerészben a jó színészválasztáson múlik. A színész ugyanis bármit el tud játszani, de ha a valódi figurája nem azonos a filmbéli szereppel, hiába a remek alakítás. Mert olykor a legtitkosabb rekeszekből kell előbányászni az érzelmeket a színésznek. Nyakó Juli és Franco Nero is tökéletes választásnak bizonyult – állapítja meg a rendező.
A stáb ellepi a szobát, a színészek apró szituációkat próbálnak egymás után, mielőtt Beck György operatőr rögzítené a felvételeket. Nyakó Juli sárga neglizsében, apró mosollyal a szája szegletében hallgatja az instrukciókat. Vera tegnap gyilkolt, ma csupán csalódni fog. Uno, due – számol aztán félénken.
Odakinn arról mesélnek, Nero milyen bűvös hatást képes gyakorolni. Nem csoda, hiszen Márió varázsló. Mindenesetre a híre túljutott a falakon: egy nagymama, egy anya meg a lánya ünneplőruhában besétál a kastély udvarára, hátha megpillanthatják az olasz filmcsillagot. A bátortalanabb helyiek a kerítésnél gyülekeznek, végül onnan láthatják, hogyan vitatja meg Nero a rendezővel az utolsó felvételeket. Végül a hiábavaló csodavárásról, az álmok széthullásáról, az illúziók elvesztéséről mond néhány mondatot az újságíróknak, s magára zárja a lakókocsi ajtaját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.