A kultúrán spórolunk

Szűkülő források, gazdagabb repertoár, több előadás és kevesebb néző – a Heti Világgazdaság szeptember elején közzétett kutatásából kiderült, tavaly megtört Magyarországon a színházi konjunktúra. 2006-ban csaknem kétszázezer látogatót veszítettek a teátrumok, aminek oka több fővárosi direktor szerint az, hogy megszorító intézkedések idején elsőként a kultúrán spórolunk.

Tölgyesi Gábor
2007. 09. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a főváros által működtetett színházak támogatását már az idén csökkentették mintegy egymilliárd forinttal, s ennek hatásait csak később lehet felmérni, a hetilap írásából kiderült, a megszorító intézkedések nyomán már tavaly megközelítőleg öt százalékkal csökkent a teátrumok össznézőszáma. Magyarországon hagyományosan erős a színházi kultúra, a jelenség ezért igencsak figyelmeztető. Lapunk annak próbált utánajárni, a kevesebb támogatás mellett milyen stratégiát tudnak alkalmazni a budapesti színházak, hogy ne veszítsenek további nézőket.
Az Új Színház részben a promóció erősítésével szeretné megtartani a publikumot. – A szegény ember azonban vízzel főz, nagy reklámkiadásokra nincs pénz – mondta el Márta István. – Mobiltelefonnal készítettünk spotokat, amelyeket művészmozikban vetítenek, internetes oldalakon hirdetjük magunkat, ami szintén költségkímélő. Nagy reményt fűzünk az új bérleteinkhez. Más teátrumokhoz hasonlóan mecénásszékeket kezdtünk árusítani, s mivel a támogatás csökkenése miatt a stúdiószínpadon kevesebb előadást mutatunk be, nyitott színházi műhelyt hirdettünk meg, ahol független, alternatív társulatoknak biztosítunk fellépést és próbalehetőséget. Eddig több mint kilencven pályázat érkezett a stúdiószínpadra.
Bár tavaly csökkent az Új Színház nézőszáma, a teátrum még így is túlteljesítette a kötelezően előírt előadás- és nézőszámot – ami a befogadó színházként működő, szintén a főváros által működtetett Thália Színházra is igaz. Itt a támogatás csökkenése miatt takarékossági intézkedéseket vezettek be: munkatársakat küldtek el, csökkentették a marketingkiadásokat, helyárat emeltek. – Az elmúlt két évben reálértékben mintegy negyven százalékkal csökkent a támogatottságunk – nyilatkozta lapunknak Megyeri László igazgató. – A lehetséges szponzoroknál ugyanakkor félóránként adják egymásnak a kilincset, de nem hiszem, hogy mecénásoknak vagy szponzoroknak kellene pótolni azt, ami az állam vagy az önkormányzat kötelessége volna.
A hetilap kimutatása szerint a színházi szféra bevételeinek mindössze 0,4 százaléka származik a szponzoroktól. A Thália igazgatója úgy vélte, ez a szám még magas is, legalábbis a fővárosban nem jellemző. Megyeri László és Márta István ugyanakkor egybehangzóan állította, a nézőszámok tavalyi csökkenésének oka elsősorban az, hogy megszorító intézkedések idején elsőként a kultúrára fordított kiadásainkból spórolunk. A Thália Színház nézőszámairól ugyanakkor nincs pontos adat: ha nem a befogadó teátrum szervezi a közönséget, az előadás nézőszámai a fellépő társulat statisztikájában jelenik meg.
A hetilap összeállításából kiderül, az országos tendenciával ellentétben tavaly a két játszóhellyel rendelkező Bárka Színház egyharmaddal nagyobb publikumot vonzott a korábbi évhez képest. Igaz, a teátrum fenntartója nem a főváros, hanem a józsefvárosi önkormányzat, amely nem csökkentette a színház támogatását. – Ám a fővárosi színházak között még így is mi kapjuk a legkevesebb támogatást – tette hozzá Hegedűs Judit. A gazdasági igazgató szerint a tavalyi siker oka a több előadásszámban, a reklámra fordított nagyobb kiadásokban, valamint az aktív fesztiválszereplésekben is keresendő, de az új igazgató és az új művészeti koncepció is kiváltotta a nézők érdeklődését. A szponzorok esetenként egy-egy előadás létrejöttét segítik, de a Bárka Színház sem számol azzal, hogy a működéséhez szponzort találhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.