Különös érzés volt csütörtök délután a MÁV Andrássy úti székházába belépni. És nem azért, mert Kóka miniszter és elvtársai néhány évvel ezelőtt nagyot kavartak a palota körül: e ház pincéjéből indult egy tragédiát és sok szépséget egyaránt hordozó történet. Budapest ostromakor e palota óvóhelyén húzta meg magát számos vasutas a családjával, aztán a Vörös Hadsereg katonai közlekedési főnöke, Koszov vezérezredes emberei itt, a pincében kérték föl Zachariás László MÁV-igazgatóhelyettest mint jelenlévő rangidőst, hogy állítsa helyre a magyar vasutat. Ám Zachariásnak − vegyész lévén − ehhez nem volt gyakorlata. Jóllehet, a közelben lakó Varga László gépészmérnököt mint a MÁV főosztályvezető-helyettesét utasították arra, hogy a fronttal Nyugatra menjen, nem tette, így a küldöncök megtalálhatták. A választás végül arra az emberre eshetett, aki az egész ország vasúti forgalmának egyik irányítójaként tökéletesen ismerte a vasúthálózatot.
Neki lett köszönhető, hogy 1946 nyarára az ország összes vasúti vonala járhatóvá vált, 1948-ban már 1271 gőzmozdony, 19 villamos mozdony, 60 motorkocsi, az Árpád sínautóbusz, 2700 személy- és 40 000 teherkocsi robogott a síneken. És Varga László nevéhez köthető a MÁV Szimfonikusok 1945-ös megalapítása is: a világon egyedülálló módon e zenekar a lebombázott ország minden szegletébe eljuttatta a klasszikus zenét – a körülményeket és az erőfeszítést tekintve e példa a mai döntéshozók figyelmébe is ajánlandó.
Gördülő zenekarként a MÁV Szimfonikusok több ezer koncertet adott az 1980-as évek elejéig. „Varga László már 1944 végén megkereste Szőke Tibor karmestert, a zenekar alapítóját azzal a gondolattal, hogy a MÁV kultúrát is szállítson” – mesélte a MÁV Szimfonikusok ügyvezető igazgatója, Lendvai György. „A MÁV-nak több kisebb, leginkább fúvószenekara volt a háború előtt, s bár az északi járműjavító együttese időnként vonósokkal is kiegészült, a vasúttársaság saját szimfonikus zenekara mégis csak 1945-ben született meg: első koncertjét május elsején adta.” Varga Lászlót 1949. február 16-án vitte el az ÁVH a „szokásos” késői órákban. A Katonai Bíróság Roediger-Schluga Miklóssal, a Magyar–Szovjet Hajózási Rt. korábbi igazgatójával, Lux Ernő volt MÁV-igazgatóval és Magasházy Ödönnel, a csepeli Weiss Manfréd Művek korábbi főmérnökével együtt koncepciós perben 1950. január 28-án ítélte halálra, családja csak később tudhatta meg, hogy február 4-én kivégezték. Varga László 59, Lux Ernő 74 éves volt, a MÁV Szimfonikusok ekkor épp a Bánk bánnal járta az országot.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!