Akiért a szimfónia szól

Kobayashi Ken-Ichiro is vezényel azon a koncertsorozaton, amit a MÁV Szimfonikusok mártírhalált halt alapítójának emlékére szerveznek. Kis koszorús közlekedés- és zenetörténet.

Tölgyesi Gábor
2011. 10. 28. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös érzés volt csütörtök délután a MÁV Andrássy úti székházába belépni. És nem azért, mert Kóka miniszter és elvtársai néhány évvel ezelőtt nagyot kavartak a palota körül: e ház pincéjéből indult egy tragédiát és sok szépséget egyaránt hordozó történet. Budapest ostromakor e palota óvóhelyén húzta meg magát számos vasutas a családjával, aztán a Vörös Hadsereg katonai közlekedési főnöke, Koszov vezérezredes emberei itt, a pincében kérték föl Zachariás László MÁV-igazgatóhelyettest mint jelenlévő rangidőst, hogy állítsa helyre a magyar vasutat. Ám Zachariásnak − vegyész lévén − ehhez nem volt gyakorlata. Jóllehet, a közelben lakó Varga László gépészmérnököt mint a MÁV főosztályvezető-helyettesét utasították arra, hogy a fronttal Nyugatra menjen, nem tette, így a küldöncök megtalálhatták. A választás végül arra az emberre eshetett, aki az egész ország vasúti forgalmának egyik irányítójaként tökéletesen ismerte a vasúthálózatot.

Neki lett köszönhető, hogy 1946 nyarára az ország összes vasúti vonala járhatóvá vált, 1948-ban már 1271 gőzmozdony, 19 villamos mozdony, 60 motorkocsi, az Árpád sínautóbusz, 2700 személy- és 40 000 teherkocsi robogott a síneken. És Varga László nevéhez köthető a MÁV Szimfonikusok 1945-ös megalapítása is: a világon egyedülálló módon e zenekar a lebombázott ország minden szegletébe eljuttatta a klasszikus zenét – a körülményeket és az erőfeszítést tekintve e példa a mai döntéshozók figyelmébe is ajánlandó.

Gördülő zenekarként a MÁV Szimfonikusok több ezer koncertet adott az 1980-as évek elejéig. „Varga László már 1944 végén megkereste Szőke Tibor karmestert, a zenekar alapítóját azzal a gondolattal, hogy a MÁV kultúrát is szállítson” – mesélte a MÁV Szimfonikusok ügyvezető igazgatója, Lendvai György. „A MÁV-nak több kisebb, leginkább fúvószenekara volt a háború előtt, s bár az északi járműjavító együttese időnként vonósokkal is kiegészült, a vasúttársaság saját szimfonikus zenekara mégis csak 1945-ben született meg: első koncertjét május elsején adta.” Varga Lászlót 1949. február 16-án vitte el az ÁVH a „szokásos” késői órákban. A Katonai Bíróság Roediger-Schluga Miklóssal, a Magyar–Szovjet Hajózási Rt. korábbi igazgatójával, Lux Ernő volt MÁV-igazgatóval és Magasházy Ödönnel, a csepeli Weiss Manfréd Művek korábbi főmérnökével együtt koncepciós perben 1950. január 28-án ítélte halálra, családja csak később tudhatta meg, hogy február 4-én kivégezték. Varga László 59, Lux Ernő 74 éves volt, a MÁV Szimfonikusok ekkor épp a Bánk bánnal járta az országot.

A kisgazdapárttag Vargának a hivatalos verzió szerint az volt a „fő bűne” , hogy 510 amerikai mozdonyt vásárolt Párizsból, ami a kommunista logika szerint kimerítette a „folyamatos hűtlenség” vádját. „A 411-es gőzmozdonyok akkoriban korszerűek voltak, s mivel az amerikaiak azokat már nem akarták visszavinni a tengerentúlra, olcsón is kínálták” – tette hozzá Lendvai György. „A valódi baj az volt, hogy Bebrits Lajos közlekedésügyi államtitkár, későbbi miniszter vadászott Vargára. Kisebbségi komplexusai voltak, és az sem tetszett neki, hogy a Magyar Államvasutaknak saját zenekara van. Ráadásul Varga egyszer »halálosan« megsértette: amikor egy kiszállás alkalmával szokás szerint nem lehetett előrángatni a kocsmából az alkoholista Bebritset, Varga azzal »fenyegette meg«, hogy nélküle is elindul a vonat. De Vargának volt egy másik ellensége is: Csanádi György későbbi MÁV-elnök és közlekedési miniszter, aki már 1945 januárjában átvette volna tőle az elnöki hatalmat, ám a szovjetek elzavarták. Sőt a szovjet vasúti parancsnokság egyik tisztje egyszer fel is ajánlotta Vargának: lelöveti Csanádit a Városligetben, hogy hagyja őt békén dolgozni. De Varga Lászlót nem olyan anyagból gyúrták, mint Csanádit, aki egyébként később a zenekar nagy patrónusa lett.

Mintegy négyezer áldozata volt a Rákosi-diktatúrának a MÁV-on belül, egyikük volt a százhúsz évvel ezelőtt született Varga László, akinek az emléktábláját a MÁV Andrássy úti palotájában csütörtök délután koszorúzták meg. Ez a diktatúra még sztálini mértékkel is rettenetes volt: miután az elvtársak párttársaikkal leszámoltak, a tekintélyeket, az ártatlanokat küldték a bitó alá. „Elrettentésül, hogy a félelem rátelepedjen mindenre és mindenkire” – emlékeztetett beszédében Tallai Gábor történész, a Terror Háza Múzeum programigazgatója a koszorúzáson. Csárádi János nyugalmazott MÁV-vezérigazgató – aki jelentős szerepet játszott abban, hogy Varga Lászlót 1991-ben rehabilitálták − egy vasutas dinasztia sarjának portréját rajzolta meg. Varga annak ellenére, hogy neves konstruktőr apja, Varga Pál olyan mozdony szerkesztésében vett részt, ami az 1900-as párizsi világkiállításon aranyérmes lett, nem volt kivételezett: a beosztott fűtőházi mérnökségtől kezdve alázattal végigjárta a szamárlétrát.

Varga Lászlóról a rendszerváltás után járművet neveztek el, most legutóbb a MÁV Szimfonikusok egyik koncertsorozatát. A Varga László bérlet első hangversenyét holnap, szombaton délelőtt tizenegytől adják az Olasz Kultúrintézetben, Takács-Nagy Gábor hegedűművész-karmester, az együttes művészeti vezetőjének vezényletével, a másodikat november 4-én, akkor Kobayashi Ken-Ichiro lesz a dirigens. A sorozat hat koncertjén Sztravinszkij, Ravel, De Falla művei, Mozart kései szimfóniái és Brahms korszakos művei szólalnak meg. Most szombaton például Brahms I. szimfóniája, amit a komponista több mint húsz évig érlelt, s mivel Beethoven előtti tiszteletadás is, sokan e művet Beethoven tizedik szimfóniájának is nevezik − bár drámaiságában, érzelmeiben, minden vonásában valódi romantikus muzsika.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.