Csupasz templom, csupasz szív?

Minek kellett annyit faksznizni a szentekkel meg a szobrokkal meg az egész ellenreformációval, ha a végeredmény az, hogy egy református templomban is több a dísz, mint egy modern katolikusban?

Szilágyi Bundi András
2011. 10. 27. 7:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minap beszélgettem az új piarista kápolnáról egy barátommal, aki linket küldött át egy templomról, mondván, imádja az ilyen minimalista dolgokat… A kép Tadao Ando művét, Honpuku templomát ábrázolta. Hamar vita alakult ki köztünk a kortárs szakrális építészet témájában. Közöltem, hogy attól még, mert valami egyszerű, még nem lesz minimalista, akkor sem, ha pár éve ez az egyik trendi kulcsszó. Ezzel magyarázzák a laikusok a domboldalba fúrt, külső vincsi alakú kockákat meg a nagy üvegkasznikat, amik, ugye, újabban megint nagyon szépek.

A piarista kápolna a minimalista templomépítészet nemzetközi trendjét követi. E tekintetben kétségtelenül mai és menő. Díjat is kapott. Azonban miről is szól ez a trend? A felújítás esetében arról, hogy a mellékoltárokat, szobrokat, néhol még a festményeket is eltávolítják, és a szakrális teret lepucérítva adnak liturgikusan célszerű, legalábbis annak tekintett megoldásokat. Ha a templom új, már eleve nem terveznek bele semmi felesleges cicomát.


Mi a legcikibb? A Szűz Mária-szobor


A katolikus egyház esetében – a kivételek tiszteletben tartásával – az ember felteszi a kérdést: minek kellett annyit faksznizni a szentekkel meg a szobrokkal meg az egész ellenreformációval, ha a végeredmény az, hogy egy református templomban is több a dísz, mint egy modern katolikusban? Miként jutott oda az egyház, hogy keblére ölelje ezt a minimalizmust? Ez egyenes irányú folytatása annak, hogy az általa korábban képviselt spontán dekoratív tobzódásra mint megtagadott ellenpontra tekint? Hiszen a katolicizmusnak elidegeníthetetlen része volt a díszítettség, ez különböztette meg például a protestánsoktól. A modern kor hajnalán persze a katolikus egyház volt a konzervatív ősellenség, aztán a modernizmus tagadásakor, olyan húsz éve, a katolikus utalások kedvelt motívumai lettek a posztmodernnek, bár korántsem áhítattal néztek rájuk.

Amikor a katolikus pap épp a Szűz Mária szobrot érzi a legcikibbnek saját templomában, s a modernség jegyében szíve szerint kiveretné az ólmozott üvegablakokat, joggal tehetjük fel a kérdést: nem inkább az ábrázolást kéne újraértelmezni ahelyett, hogy az ikonoklazmosz válaszát adják? Az új, lemeztelenített piarista kápolnában egy kávézó pulpitusához hasonló az oltár rész, a plafonról helyes kis lampionok lógnak, és az egyetlen túlélője az átalakulásnak az az oltárkép, ami az oltárépítménytől elválasztva a falon lóg, így nem több immár dekoratív elemnél.

A Katolikus Egyház a hatvanas évektől radikális változások során emelte keblére a modern gondolatot. Ma azonban egyre többen érzik úgy: lehet, hogy kár volt ezért, és keresnek tradicionálisabb utakat. A művészet számos képviselője ugyanígy keresi a modern utáni kor körvonalait. Technológiai és emberi képtelenség ma régi templomot építeni, mert ezek ugyanúgy változtak, mint a kultúránk és a vallás. Less is more! A kevesebb több! – mondta a harmincas években Mies van der Rohe, de erre már a posztmodern megadta a maga válaszát Robert Venturitól: Less is bore! A kevesebb unalmas! Akkor most mi a jó megoldás? Kipucolni a templomot, vagy kifesteni?


Befotózzák, ledíjazzák, viszontlátásra!


A minimalista dizájn és építészet ugyanis csak látszólag eszköztelen, valójában nagyon is drága, körülményes és bonyolult technológiák állnak a hátterében. Ahhoz, hogy egy épület a minimalista esztétikának megfeleljen, a legkorszerűbb high-tech eszközökre van szükség. Eltüntetett csomópontok, láthatatlanná tett ergonómiai, és egyéb „szükséges” elemek jellemzik. Ezt nevezhetnénk szakmai kérdésnek, ha az esztétika, amire hivatkozik, nem pont az ellenkezőjéről szólna.

A minimalizmus filozófiája által prédikált „víz” a visszavonuló, ökotudatos, egyszerű, nem hivalkodó, kontemplatív Emberé, akinek alkotása szinte jellé változik. Mentes mindenfajta jelzőtől, amit az ornamentika vagy a felesleges, esetükben a meditatív figyelmet elterelő bármiféle egyéb elem jelenthet. A minimalista lelkében puritán, aki a posztmodern barokkos túlzásaival és tobzódásával szemben új aszkétizmust vagy szublimált szegénységet hirdet. A ház (legyen az az Isten háza) annyira minimális, amennyire a személy jelenléte is minimális az épületben. Minimális ego, minimális egyéni jel. A tér immár fényes, sötét, zárt és nyitott tartalmak felhasználásával építkező, egyszerűen kódolt üzenet.

(Lapozzon a cikk következő oldaláért!)

---- Oldal címe ----

Aki kiiktatja az építészetből az időt, eleve nem lehet szakrális. A minimalista épület ugyanis pont úgy nem öregszik, ahogy a panelház vagy a gipszkarton. Halott anyag. Matéria. Az ilyen épület ezért blöfföl: hiszen csak látszólag állandó, valójában folyamatos maintenance kell neki, piszkolódik, kopik, és ahogy elkezdődik a használat, pont olyan sivár lesz, mint a kettes metró burkolata. Ami egy templom esetében korántsem szerencsés. A vallás a meghalás és feltámadás, a romlás és megújulás tanát hirdeti, nem pedig a materiális állandóság hamis ideáját.

John Pawson, akit a minimalizmus atyaúristene névvel szoktak illetni, azt mondja, hogy egy ház, ami téglából épül, látható csomópontokkal, legyen bármilyen eszköztelen, már nem lehet minimalista. A minimalizmusban tehát az esztétikai elv és az anyagszerűség nincsenek túl baráti viszonyban, és az alkotók többsége is az elv mellett teszi le a voksát. Éppen ettől sokszor hideg, rideg, és a valóságban csakis fényképen mutat jól az eredmény. Ezekben a – másfajta – díszletekben a valós lakók éppoly idegenül mozognak, mint Marcsi néni szatyorral az óbudai panelház vasbeton kollonádja alatt. Előállítása ugyanolyan tetemes összegeket emészt fel, mint a hivalkodó posztmodern, s megépülte után ugyanolyan merev és alakíthatatlan struktúra, mint a dekonstruktív épület. Nem beszélve arról, hogy a minimalista sztár műve ugyanolyan trendi attrakció, mint volt tíz éve a dekonstruktivistáé. Befotózzák, ledíjazzák, viszontlátásra.


A templom sem más – ház

A minimalizmus által ivott bor egy nagyon is burzsoá tobzódás a menő technológiák, drága anyagok és a trendek világában. Világias. A látszatra puritán épületek alkotói pont olyan nagy arccal fejtik ki idealista elképzeléseiket, mint tették az általuk megtagadott posztmodern figurái. Lekezelik a spontán- és műépítészetet egyaránt, és bár gyepálják a tobzódó posztmodernt, ők sem kevésbé átlátszó ideológiák hívei. Sokan azon művészek közül, akikre a minimalisták legtöbbet hivatkoznak, épp ezen parasztvakítás miatt igyekeznek szabadulni ettől a bélyegtől, és sokkal inkább szeretik magukat a modern hagyomány egyszerű követőinek tekinteni.

Peter Zumthort sokan nevezik minimalistának, ő saját magát viszont a legkevésbé sem tekinti annak. Méltatói Heideggerrel való kapcsolatából indulnak ki, s Zumthor maga is heideggeri fogalmakat használ önvallomásaiban. Alkotói metódusának legfontosabb sarkköveként az élmény és érzelem kettősségét említi.

A redukció és az absztrakció nem ugyanaz a fogalom, ahogy a lecsupaszítás és az egyszerűség sem. A minimalista trend körmönfontságával szemben áll többek közt Zumthor Benedek-kápolnája, ami égésnyomaival, durva felületeivel, rusztikusságával már nem felel meg a pawsoni minimalizmus kritériumainak. Zumthor épületei gondolkodásra késztetnek, amíg a legtöbb minimalista olyan fotografikus hatásra törekszik, ami egy pillanat alatt befogadhatóvá teszi az épületet, és nem kevésbé jól fotózható lesz a trendi lapok számára. Filozófia kontra szofizmus – évezredes szembenállás az üres fecsegés és a logikus érvelés között.

A szakrális építészet helye, szerepe merőben átalakult. Az egyház már korántsem a legfőbb mecénás, és nem is építenek annyi templomot, mint akár száz éve. Ma már templomot sem építenek máshogy, mint bármely más házat. Az építész számára csak annyi a különbség, hogy a funkció felől megfogalmazódnak bizonyos liturgikus igények. Ezekre viszont sok esetben korántsem szakrális áhítattal, vallásos hevülettel tekint, hanem a modernizmus szikár, racionális hatáselemzésével, vagy ami ennél is rosszabb, egyszerű hatásvadászattal.

De mit is számít az építész hevülete, ha a megrendelő nem rendelkezik határozott elképzelésekkel… A kérdés az, hogy létrejön-e Isten csendje, és megfogalmazódik-e a Jelenlét misztériuma a díjnyertes Duna-parti kápolnában. Vagy csak egy jól fotózható, trendi teret kaptunk?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.