Minap beszélgettem az új piarista kápolnáról egy barátommal, aki linket küldött át egy templomról, mondván, imádja az ilyen minimalista dolgokat… A kép Tadao Ando művét, Honpuku templomát ábrázolta. Hamar vita alakult ki köztünk a kortárs szakrális építészet témájában. Közöltem, hogy attól még, mert valami egyszerű, még nem lesz minimalista, akkor sem, ha pár éve ez az egyik trendi kulcsszó. Ezzel magyarázzák a laikusok a domboldalba fúrt, külső vincsi alakú kockákat meg a nagy üvegkasznikat, amik, ugye, újabban megint nagyon szépek.
A piarista kápolna a minimalista templomépítészet nemzetközi trendjét követi. E tekintetben kétségtelenül mai és menő. Díjat is kapott. Azonban miről is szól ez a trend? A felújítás esetében arról, hogy a mellékoltárokat, szobrokat, néhol még a festményeket is eltávolítják, és a szakrális teret lepucérítva adnak liturgikusan célszerű, legalábbis annak tekintett megoldásokat. Ha a templom új, már eleve nem terveznek bele semmi felesleges cicomát.
Mi a legcikibb? A Szűz Mária-szobor
A katolikus egyház esetében – a kivételek tiszteletben tartásával – az ember felteszi a kérdést: minek kellett annyit faksznizni a szentekkel meg a szobrokkal meg az egész ellenreformációval, ha a végeredmény az, hogy egy református templomban is több a dísz, mint egy modern katolikusban? Miként jutott oda az egyház, hogy keblére ölelje ezt a minimalizmust? Ez egyenes irányú folytatása annak, hogy az általa korábban képviselt spontán dekoratív tobzódásra mint megtagadott ellenpontra tekint? Hiszen a katolicizmusnak elidegeníthetetlen része volt a díszítettség, ez különböztette meg például a protestánsoktól. A modern kor hajnalán persze a katolikus egyház volt a konzervatív ősellenség, aztán a modernizmus tagadásakor, olyan húsz éve, a katolikus utalások kedvelt motívumai lettek a posztmodernnek, bár korántsem áhítattal néztek rájuk.
Amikor a katolikus pap épp a Szűz Mária szobrot érzi a legcikibbnek saját templomában, s a modernség jegyében szíve szerint kiveretné az ólmozott üvegablakokat, joggal tehetjük fel a kérdést: nem inkább az ábrázolást kéne újraértelmezni ahelyett, hogy az ikonoklazmosz válaszát adják? Az új, lemeztelenített piarista kápolnában egy kávézó pulpitusához hasonló az oltár rész, a plafonról helyes kis lampionok lógnak, és az egyetlen túlélője az átalakulásnak az az oltárkép, ami az oltárépítménytől elválasztva a falon lóg, így nem több immár dekoratív elemnél.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!