Kováts Adél egybeforrt DuBois-val

Döbbenetes Blanche, macsó Stanley – itt az új Vágyvillamos.

Makrai Sonja
2011. 10. 30. 14:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zsótérék keze nyomán szinte új darab született: szikár, tört ritmusú, szinonimahalmozásokkal, kortárs utalásokkal tarkított szöveg ez, ami azonban sokszor sántít. Olvasatukban Blanche magyartanárnő egy amerikai kisváros középiskolájában, aki Aranyt és Radnótit tartja a legfontosabb írónak. Amerikából csupán New Orleanst mint a játék alaphelyszínét hagyták meg (a dekadens williamsi kisember-keserűség a fiók legmélyére került), a szövegbe több budapesti utalást is beleszuszakoltak. A nézővel való összekacsintásnak azonban vajmi kevés értelme van a játék szempontjából, hiszen szájbarágás nélkül is felfogjuk, hogy a sztori akár itt és most is játszódhatna.

Átmenetek uralják a darab egészét. A játéktérben a kint és a bent összemosódik: Kowalskiék lakása csak az ablakokon keresztül látható, az utcafronti klímaberendezések, az ereszcsatorna, az ablakpárkányok és egy udvari szemétledobó van a fókuszban. Utóbbi Blanche egyetlen menedéke, ahova visszavonulhat, ahol ruháit őrzi, ahol alszik. Nem tartozik sehova, senkihez. Csak önmagához.

Kováts Adél (Blanche DuBois) és Schneider Zoltán (Harold Mitchel)

Fotó: Radnóti Színház/Koncz Zsuzsa


























Zsótér rendezésében hangsúlyozottan Blanche lesz mindennek az alfája és ómegája. Az ő szemén keresztül válik láthatóvá a múlt, tapasztalható meg a jelen. Valóság és víziók egymásba mosódnak, Blanche – ahogy saját maga meg is fogalmazza – nem szereti a realizmust, csak az illúziókban hisz, azt éli meg, és azt hiteti el az emberekkel, aminek szerinte a valóságnak kellene lennie. És így tesz Zsótér is, aki az egész játékot képzelet és valóság montázsából mosta össze.

Furcsa, eltartott, realista játék ez, amit Zsótér dirigál, a szereplők alig ütköznek egymással, szövegeiket nagyrészt kifelé mondják. Szinte egymás mellett fut életük. A Vágyvillamos így Blanche DuBois monodrámája lett, amelyben szinte az összes többi szereplő létezése – játékuk esetlensége miatt – mellékes, csak színes aláfestés. Csányi Sándor Stanley Kowalskiként az évek alatt elnyűtt macsó eszköztárának egysíkú kellékeit aggatja magára. Eredménytelenül. Jelenléte zavaró, semmitmondó. Petrik Andrea játéka is fals, idegesítően nem talál összhangot a testvér (Stella) karakterrel. Schneider Zoltán végtelenül egyszerű, szinte ösztönlény, de mégis az érző szívű Mitch az egyedüli, aki plusz színt, erőt hoz a Blanche-sal közös játékba.

Ijesztő, ahogy Kováts Adél egybeforr Blanche DuBois alakjával. Új tónusokkal fest: nem a boldogságot hajkurászó, öncsalásba menekülő, fiatalságához foggal-körömmel ragaszkodó asszonyt ábrázolja, hanem a múltja által meghatározott tragikus sorsú nőt, skizofrén lelket (egy nimfomán és egy törékeny gyermek elegyét), aki képtelen szembenézni önmagával, botlásaival, a rideg valósággal. Kováts Adél kiforrott, tiszta, megrendítő játéka zsigerekig hatol. És ez, valljuk be, manapság ritka, mint a fehér holló.

(Tenessee Williams: Vágyvillamos. Rendező: Zsótér Sándor. Radnóti Színház, október 29.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.