Meghalt a reál, hiper a reál?

A Ludwig Múzeum Hiperreál című kiállítását 2012. január 15-ig meghosszabbították. Így a kiállítás helyett inkább a műfajt búcsúztatjuk.

Szilágyi Bundi András
2011. 10. 29. 9:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Képzőművészeti Egyetemen az utóbbi években uralták a diploma-kiállításokat a hiperrealista művek, és épp idén tűnik úgy, mintha ez a hype kezdene alábbhagyni. Mindenesetre pár éve rendkívül menő lett a hatvanas-hetvenes évek kifejezésmódja, ezért a Ludwig összegző tárlata kétségtelenül aktuális, ha nem éppen kifejezetten szükséges volt. Ez a kiállítás tehát inkább tűnik egyfajta összegzésnek, semmint egy új vagy újjászülető műfajt beharangozó kiállításnak. Talán ezért is illik hozzá egy búcsúztató cikk, semmint egy olyan, amelyet a megnyitó izgalmai ihletnek.


A pofátlanok nyúlnak, másolnak


A hatvanas évek menő. Elég, ha csak megnézzük, hogy az üvegkockák reneszánsza az építészetben, a miniruha, a frufru és a bubifrizkó a divatvilágban, vagy a retro-sound az alternatív zenében egyidejűleg van jelen. A húszévesek sztk-keretes szemüvegekben partiznak, a Panic At The Disco nevű emós zenekar meg feloszlik, és The Young Veins név alatt zavarba ejtően hatvanas évekbeli gitárzenét játszanak kb. The Zombies, korai Animals stílusban. A design boltokat elárasztják a skandináv dizájncuccok, hatvanas évekbeli termékek újragyártott szériái aratnak sikert. Vespa robogó, LOMO fényképezőgép, sőt a Mini Morris is megújult. Adja magát tehát: ha az új évezred első évtizedének fordulója szemmel láthatóan a hatvanas évek nosztalgiájára épít, akkor a hatvanas évek képzőművészeti divatja, a hiperrealizmus is új megvilágításba kerül. A nyolcvanas évek rafinált neoavantgárdja és a kilencvenes évek csendes újhippi világa után az ezredfordulós retrózás a legszemtelenebb. A lehető legkevésbé sem próbálják mutatni az újraértelmezés vagy stílusmódosítás szándékát, pofátlanul nyúlnak, másolnak. Ilyen kevéssé romantikus a retró, legalábbis ilyennek tűnik első látásra.

A Ludwig Hiperreál című kiállítása épp ezért inkább volt unalmas, semmint gondolatébresztő, pláne, hogy egy óceánnal arrébb a kétezres években a műfaj új lehetőségeit tárták fel. A Nagymester, Chuck Close művészete is új irányt vett, igaz, ebben közrejátszott betegsége is. A Ludwig tárlatában azonban ezek közül a stílusirányok közül vajmi kevés csillant meg. A budapesti kiállítással közel egy időben (az év elején) az ausztráliai Victoriában Ron Mueck helyi művész állított ki, aki jóformán egymaga értelmezte újjá a műfajt pár évvel ezelőtt.


Teremnyi csecsemő, kuporgó kolosszus


Amíg a budapesti kiállítás alkotói főleg a harmincas évek szülöttei, addig Mueck eleve fiatalnak számít, 1958-as születésű. A mai harmincasok valószínűleg a nélkül is ismerik, hogy tudnák, ki is ő. Mueck ugyanis eredetileg bábművész volt, aki többek között az ifjú Jennifer Conellyt és David Bowie-t is felvonultató kultuszfilm, a Labirintus alakjait tervezte, és többek közt Ludó karakterének megformálója volt a filmben. Dolgozott együtt a Muppet Show atyjával, Jim Hensonnal is. Amikor bábos karrierjét befejezte a kilencvenes évek végén, 1996-ban váltott, és képzőművészettel kezdett el foglalkozni. Három évvel később, 1999-ben Fiú című munkáját a londoni Millenium Dome-ban állították ki. Újabb három évvel később egy másik szobrát 1 millió dollárért adták el egy árverésen. Bő évtized után Ron Mueck munkáiról a Washington Post értekezik hosszú cikkben, műveit milliókért veszik, és a hiperrealizmus reneszánszának egyik legnagyobb alakjaként tekintenek rá. Valljuk be, még akkor is joggal, ha az üstökösszerű világsiker több mint gyanús, az emberben felmerül a kérdés: mennyi ebből a mesterséges hype, és mennyi a valós attrakció? Mueck ennek ellenére a kétezres évek végét utazó művészként élte, 2007 és 2011 között megtöltötte a világ legnagyobb múzeumait. Az év elején ez az anyag tért haza, s ebből rendezte életmű-kiállítását szülőhazájában, Victoriában.

Mueck különleges technikát dolgozott ki, amelynek révén – bábjaihoz hasonlóan – éles léptékváltásokkal tud hiperrealista szobrokat alkotni úgy, hogy a legapróbb részletekig megmunkálja a felületet. A köröm, a szőr, a szempillák, az arcpír egyaránt megjelenik. Óriások, törpék, angyalok népesítik be a kiállítótermeket. Furcsa khtonikus alakjainál felidéződnek a Labirintus lényei, de a legérdekesebbek hétköznapi figurái, amelyek gigantikus, vagy épp apró méreteik ellenére szinte megszólalnak. Teremnyi csecsemő, megfázott óriásasszony, kuporgó kolosszusok. A trompe l’oeil évszázados fogalma új értelmezést nyer művei által, és bár korábban is voltak hiperrealista szobrok, Mueck okán a műfaj mégis dimenziót vált, és újraértelmeződik. A mester és a művész, a gondolkodó és az alkotó attitűdök egyaránt jelen vannak nála még akkor is, ha Mueck szemmel láthatóan örül az őt körülvevő hype-nak, és jól meg is lovagolja azt.



És a hype alábbhagy


A meghökkentő hatások, amelyekkel a kortárs hiperrealisták dolgoznak sokkal erősebbek, mint a hatvanas évek amerikai fotórealistáinak művei, akiknek irányzatával a jórészt egy évtizeddel későbbi – és főleg európai – hiperrealizmust szokás egybemosni. A Ludwig Múzeum Kelet-Nyugat összevetése és a műfaj politikai értelmezése így elég nyögvenyelősnek hat, hiszen a hiperrealizmus elsődleges célja a festés szakmai becsületének visszaállítása volt az absztrakt művészetek évtizedei után. Pont a sokatmondás kényszerétől igyekeztek szabadulni. A figura, valamint a látszat és valóság szintjei közötti játék újraértelmezése hajtotta az alkotókat. A szokásos és mindig hatásos társadalomkritikai dimenzió ezúttal tehát inkább bevett sémának hat a kurátori programban, és nem érezzük igazán azt a fojtogató légkört, amit a hetvenes-nyolcvanas évek jelentett, és ami számos más műfajban jobban megmutatkozik.

A mai kor hiperrealistái sem elsősorban társadalomkritikusok, és már nem is diákat vetítenek a falra, hanem Photoshoppal igazgatják hosszan a képeket, mielőtt nekiállnának a szokásos pepecselő munkának. Sokan teszik ezt, s talán rejtőzik köztük valahol egy megkésett magyar Mueck is. Hiszen Mueck idén hazatért világhódító útjáról. És lehet, hogy ezzel együtt az évtizedes hype is elül, ami a hiperrealizmust körbelengte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.