A Képzőművészeti Egyetemen az utóbbi években uralták a diploma-kiállításokat a hiperrealista művek, és épp idén tűnik úgy, mintha ez a hype kezdene alábbhagyni. Mindenesetre pár éve rendkívül menő lett a hatvanas-hetvenes évek kifejezésmódja, ezért a Ludwig összegző tárlata kétségtelenül aktuális, ha nem éppen kifejezetten szükséges volt. Ez a kiállítás tehát inkább tűnik egyfajta összegzésnek, semmint egy új vagy újjászülető műfajt beharangozó kiállításnak. Talán ezért is illik hozzá egy búcsúztató cikk, semmint egy olyan, amelyet a megnyitó izgalmai ihletnek.
A pofátlanok nyúlnak, másolnak
A hatvanas évek menő. Elég, ha csak megnézzük, hogy az üvegkockák reneszánsza az építészetben, a miniruha, a frufru és a bubifrizkó a divatvilágban, vagy a retro-sound az alternatív zenében egyidejűleg van jelen. A húszévesek sztk-keretes szemüvegekben partiznak, a Panic At The Disco nevű emós zenekar meg feloszlik, és The Young Veins név alatt zavarba ejtően hatvanas évekbeli gitárzenét játszanak kb. The Zombies, korai Animals stílusban. A design boltokat elárasztják a skandináv dizájncuccok, hatvanas évekbeli termékek újragyártott szériái aratnak sikert. Vespa robogó, LOMO fényképezőgép, sőt a Mini Morris is megújult. Adja magát tehát: ha az új évezred első évtizedének fordulója szemmel láthatóan a hatvanas évek nosztalgiájára épít, akkor a hatvanas évek képzőművészeti divatja, a hiperrealizmus is új megvilágításba kerül. A nyolcvanas évek rafinált neoavantgárdja és a kilencvenes évek csendes újhippi világa után az ezredfordulós retrózás a legszemtelenebb. A lehető legkevésbé sem próbálják mutatni az újraértelmezés vagy stílusmódosítás szándékát, pofátlanul nyúlnak, másolnak. Ilyen kevéssé romantikus a retró, legalábbis ilyennek tűnik első látásra.
A Ludwig Hiperreál című kiállítása épp ezért inkább volt unalmas, semmint gondolatébresztő, pláne, hogy egy óceánnal arrébb a kétezres években a műfaj új lehetőségeit tárták fel. A Nagymester, Chuck Close művészete is új irányt vett, igaz, ebben közrejátszott betegsége is. A Ludwig tárlatában azonban ezek közül a stílusirányok közül vajmi kevés csillant meg. A budapesti kiállítással közel egy időben (az év elején) az ausztráliai Victoriában Ron Mueck helyi művész állított ki, aki jóformán egymaga értelmezte újjá a műfajt pár évvel ezelőtt.
Teremnyi csecsemő, kuporgó kolosszus
Amíg a budapesti kiállítás alkotói főleg a harmincas évek szülöttei, addig Mueck eleve fiatalnak számít, 1958-as születésű. A mai harmincasok valószínűleg a nélkül is ismerik, hogy tudnák, ki is ő. Mueck ugyanis eredetileg bábművész volt, aki többek között az ifjú Jennifer Conellyt és David Bowie-t is felvonultató kultuszfilm, a Labirintus alakjait tervezte, és többek közt Ludó karakterének megformálója volt a filmben. Dolgozott együtt a Muppet Show atyjával, Jim Hensonnal is. Amikor bábos karrierjét befejezte a kilencvenes évek végén, 1996-ban váltott, és képzőművészettel kezdett el foglalkozni. Három évvel később, 1999-ben Fiú című munkáját a londoni Millenium Dome-ban állították ki. Újabb három évvel később egy másik szobrát 1 millió dollárért adták el egy árverésen. Bő évtized után Ron Mueck munkáiról a Washington Post értekezik hosszú cikkben, műveit milliókért veszik, és a hiperrealizmus reneszánszának egyik legnagyobb alakjaként tekintenek rá. Valljuk be, még akkor is joggal, ha az üstökösszerű világsiker több mint gyanús, az emberben felmerül a kérdés: mennyi ebből a mesterséges hype, és mennyi a valós attrakció? Mueck ennek ellenére a kétezres évek végét utazó művészként élte, 2007 és 2011 között megtöltötte a világ legnagyobb múzeumait. Az év elején ez az anyag tért haza, s ebből rendezte életmű-kiállítását szülőhazájában, Victoriában.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!