Rettegés sufnituninggal

Iszonyúan rázkódik a kézikamera, kár, hogy ez legkésőbb az Ideglelésben volt érdekes. A Parajelenségek 3. horrornak vérszegény, szimpla filmnek is csak közepes.

Kárpáti György
2011. 10. 25. 17:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2009 Halloweenjére a Fűrész-széria erős kifulladásnak indult, a hatodik részre már nem maradt friss feldarabolni-, kizsigerelnivaló. A nézők érdektelenségét látva a stúdiórendszer működésbe lendült, s leporolt egy 2006-ban leforgatott, home video jellegű ijesztgetős amatőrfilmet, amit remek marketingstratégiával az interneten keresztül futtattak fel. A Parajelenségek 100 millió dollár feletti bevételével hirtelen új profitcsatornát nyitott, a jogtulajdonos Paramount pedig új halloweeni sikerszériára lelt. A tavaly bemutatott második rész már világpremierben indult, így összpontosítva az erőket, az idei harmadik epizód pedig már a jól bevált receptet követte és többek között a Twitter emelte a minden idők legjobban startoló horrofilmje pozícióba.

A Parajelenségek 3. 1988-ban játszódik, beszámol az előzményekről is, ijesztgetései vérszegények: lakásbelsőt pásztázó kézikamerával igyekszik fenntartani a feszültséget. Akárhogy keresem, nem találom benne a spirituszt, ami miatt meghökkentő módon minden idők legjobb horrorfilmjei között emlegetik a Parajelenségek-mozikat. Igaz, én még az Ideglelés – The Blair Witch Project 1999-es sajtóvetítésén is kis híján elaludtam.

Mi okozza mégis a Parajelenségek hatalmas sikerét a 3D monstrefilmek árnyékában? Az eredményben feltétlenül sokat számít az internetes víruskommunikáció. A Parajelenségek-moziknál tipikusan a csekély belekerülési költség többszörösére rúg a marketingkampány ára, a spontánnak tűnő kommunikáció pedig egy vonalzóval megrajzolt terv része. A fiatalok kajálják, sokan még ezekről a filmekről is azt terjesztik, hogy valódi felvételek, ahogy annak idején az Ideglelésről is.

Ezeket a módszereket persze évtizedek óta ismerik és gyakorolják az amerikai filmgyártásban, de korábban jobbára a fősodron kívüli független filmstúdiók alkalmazták őket. Azokra a B-mozikra gondoljunk, amelyeket egyébként Tarantino másolgat előszeretettel. Az újdonság tehát csak annyi, hogy most egy nagy stúdió alkalmazza ugyanezeket a módszereket.

A sikerhez persze kell még valami: egy jó filmezési koncepció. A kézikamerázás személyközeli élményt ad: itt nincs más galaxis, zöld fejű űrrendőrök, világuralmi szándék. A Parajelenségek az ismeretlentől való félelemre épít, a mindenkiben rejlő ösztönös félszre. Nézése közben pedig valódi moziélményre számíthatunk: a nézőtéri sikítás láncreakciót indít el, kizárólag közösségi mozizással működik. Mégse várjon senki elsöprő katarzist a Parajelenségek 3-tól. A továbbra is nagyon szerény ijesztgetéseket bárki szimulálhatja otthon, azok nem félelmetesebbek annál, mint a Zimmerferi 2. fehér lepedős jelenete.


Az okkultizmus homályos bevonása az elátkozott szellemház történetébe pedig feltehetőleg a további folytatások számára lesz jó kiindulópont. S ezen még a film- és formanyelv sem képes nagyot dobni, főleg ha valaki viszonylag gyorsan elunja a rángatózó képeket. Való ez a film viszont a mobillal videózó tömegeknek, akik ötleteket gyűjthetnek hasonló film készítésére, és akár még ugyanazt a valószínűtlen karriert is befuthatják, amit a Parajelenségek kiötlői. Csak egy ötlet kell hozzá. Meg egy mobil.

(Parajelenségek 3. – színes, feliratos amerikai horror, 83 perc, 2011. Rendező: Ariel Schulman és Henry Joost. Forgalmazó: UIP-Duna Film)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.