A kiállítás összevisszasága és egyenetlen színvonala megnehezíti a „szűz szemek” számára a rögtöni befogadást. Keveset ad annak, aki hozzászokott, hogy egy kiállításon értő kurátorkezek vezetik végig darabról darabra, hogy aztán egy egységes képből váljanak ki egyenként a jelentős részletek. Mindenesetre úgy kell az Őszi Kerámiatárlat, mint egy korty víz a sivatagban.
Persze a tervezőgrafikával, meg a dizájn különböző jelzőivell tele van a sajtó (főleg az Aranyrajzszög miatt). Már a Gödör klub felé menet fiatal hoszteszek csábítanak divatbemutatóra, „ha szereted a magyar dizájnereket” felszólítással. Eközben a kerámiaművészet és iparművészet ügye jóformán visszhangtalan. Pedig hagyományai, alkotóinak elhivatottsága és a magyar keramikusok messze földön híres művészi felkészültsége indokolna némi hype-ot, pontosabban a nyilvánosság figyelmét, törődését. Már csak becsületből is.
Az iparművészet már mint szó sem trendi. Már az „Ipar” sem „Ipar”, hanem MOME, és nemrég körvonalazódott, hogy az új NKA-struktúrában sincs helye külön iparművészetnek. Sok a magyar és nemzeti szólam, a 19. század magyar nemzeti műipar a szecesszió óta meglévő utolsó bástya: gazzal benőve omlik szét. A magyar keramika a maga 110 éves oktatási hagyományaival, Zsolnay- és Gádor István, Gorka Géza és Kovács Margit művészetére épülő modernizmus örökségével. A második világháború után fellendülő kerámia- és porcelándizájn emlékeivel olyat tett le az asztalra, amit kevés irányzat. Ki emlékszik azonban ma már arra, hogy egykoron Amerikába szállították Kispestről a luxusvázákat Európa második legnagyobb kőedény és kerámiagyárából, amelynek csodájára Skandináviából jártak a hetvenes években, s nem fordítva!
A kispesti Gránit Gyárat ingatlan és telekspekulánsok darabolták fel, a többi nemzetközi hírű gyár, Herend, Hollóháza és a pécsi Zsolnay agóniája több évtizede szégyene az országnak. A főiskolai szilikát szakok idén végleg besoroltattak a „tárgytervezés design” égisze alá az iparművészettelen MOME struktúrájában, így elvi különbség a stúdiókerámia és a műanyag fröccsöntés között a magyar felsőoktatás szemében sincs többé. A szakma képviseletét szinte egyedül az a Magyar Keramikusok Társasága látja el, amely a város vérkeringésétől távoli Olof Palme házban gyűlik össze visszhangtalanul, mégis évről évre teszi ezt. Tehát tenni mindenképp kell valamit most, a 24. órában.