A szeszkazán zörög, a bohóc whiskey-t tölt

Tom Waits énekes és zenebohóc előbújt gramofonjai és megafonjai közül. Hét év után lemezt is készített: itt a Bad As Me.

Tompos Ádám
2011. 11. 11. 17:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ja és a hang. Tom Waits hangja nélkül fabatkát sem érnek az állandó háttérként szolgáló monoton dobok, a nyekergő gitárok, a síró harmonikák és a recsegő fúvósok. Van egy remekbe szabott jellemzés Daniel Durchholz tollából, azt állandó sajtóanyagként használja mindenki és nem véletlenül. Így szól: „ez a hang mintha bourbonben ázva átkerült volna néhány hónapra a füstölőbe, majd az utcára taszítván áthajtott volna rajta egy autó”. Ha csak skálázna az öreg szeszkazán, már az többletjelentéssel bírna, de nem, neki vannak szövegei is. Képzelődni kell, már megint. Mintha Bukowski tollából származna a Godot-ra várva, vagy mintha Kerouac útinaplójában Dean Moriarty időnként pipázó törpévé alakulna.



Egy szó mint száz, klassz kis világ ez, jól ki van találva. 1983 óta méghozzá, ekkor jelent meg ugyanis Waits Swordfishtrombones című lemeze, amivel búcsút intett a bárzongorás kesergőknek. Illetve ez így nem igaz, a hangszer és a helyszín is megmaradt, csak a mélabús balladákból cinikus, avantgárd kuplék lettek. Vagyis 28 éve tulajdonképpen nem tesz mást Tom Waits, mint bizonyos időközönként, soros lemeze és ahhoz kapcsolódó turnéja apropóján betekintést enged ebbe a világba. Aztán megint visszavonul gramofonjai, megafonjai és más csörömpölő tárgyai közé zenélni, majd előjön, hogy előadja: ő már megint nem érti ezt a hülye világot. Mármint azt, amelyikben mi, egyéb elemek élünk.



A Bad As Me hét év zajongás eredménye. Jött ki közben koncertlemez, tripla válogatás, beiktatták a rőt trubadúrt a Rock and Roll Hall Of Fame-be, feltűnt jó néhány filmben (Terry Gilliamnél is, naná), eljött még Prágába, de lemez az nem volt. Most pedig van. Akad rajta minden, ami az elmúlt évek Waits-lemezeit naggyá tette: lüktetés (Chicago), pumpálás (Raised Right Men), bizarr twistelés (Get Lost) önirónia (Satisfied) és érzelgés (Last Leaf) Keith Richards vendégszereplésével, és a Red Hot Chilli Peppersből ismerős Flea bőgőzésére menetel a Hell Broke Luce. És milyen jó ezt hallgatni! Viszont új Shore Leave, 21. századi Downtown Train, mai Hold On, friss Clap Hands nincs. Fontos persze a jelen idő használata és hangsúlyozása, Tom Waits dalainak ugyanis jót tesz az elhasználódás, az öregedés, a nosztalgia. És mindig lesz létjogosultsága ennek a zajnak, mindig jó lesz majd belehallgatni, és ki tudja: lehet, hogy 20 év múlva pont a Bad As Me dalainak színvonalát fogom majd hiányolni az aktuális Tom Waits-lemezről. Na de én most megyek, látom, a bohóc felállt a zongorától és már tölti a whiskey-t.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.