A legkönnyebb helyzetben kétségkívül a budapestiek vannak: a huszadik században már alig-alig fordult elő, hogy jelentős írót, költőt ne a Fiumei úti vagy a Farkasréti temetőben helyeztek volna örök nyugalomra. Az itt pihenők listája olyan terjedelmes, hogy a felsorolásukra esélyünk sincs. Furcsa, hogy sok szerző nem Budapestről származott, a végakaratukban mégsem szerepelt olyan kérés, hogy másutt, netán otthon szeretnének nyugodni. Így aztán a fenti két temetőben található tulajdonképpen a Nyugat két teljes nemzedéke, kezdve Adyval, Kosztolányival és Babitscsal, és a Nyugatot követő nagyok József Attilától Pilinszky Jánoson, Nemes Nagy Ágnesen és Weöres Sándoron át Németh Lászlóig. De a Fiumei úti sírkertben temették el Arany Jánost és fiát, Arany Lászlót is. Ha már Budapesten járunk, érdemes megemlíteni még a Kozma utcai izraelita temetőt: itt alussza örök álmát Szép Ernő.
Vidéki nyugalom
A 20. század Budapest-centrikusságnak szép ellenpéldája Gárdonyi Géza, akit saját kívánságára az egri várban helyeztek végső nyugalomra 1922-ben. Sírját egyszerű, fából ácsolt kereszt jelöli, és az ember úgy érzi, hogy az író maga talán soha nem is kívánt ennél monumentálisabb, bonyolultabb és költségesebb emlékművet.
A korábbi évszázadok már jóval termékenyebbnek bizonyultak, ami a vidéki kegyhelyeket illeti. Ekkoriban ugyanis akadtak még az irodalmi életben notórius otthonülők, akik vidéki birtokuk magányába vonultak vissza (nem utolsósorban: voltak még birtokok is), és csak a posta kötötte őket össze a korabeli szellemi élettel. Kazinczy Ferenc széphalmi nyughelye már a 19. században is zarándokhelynek számított, Petőfi például 1847 nyarán járt itt, hogy tisztelegjen a „szent öreg„ emléke előtt. Hozzá hasonlóan Berzsenyi Dániel, Kölcsey Ferenc és Madách Imre is visszavonultak a város zajától. Utóbbiak közös vonása, hogy mindhárman kudarcosnak érezték az életüket, és a vidéki csendben rendkívül boldogtalanok voltak. Együttérzésből – és persze mert nagy alkotók voltak – mindenképpen felvesszük a képzeletbeli zarándokútvonalra Niklát, Szatmárcsekét és Alsósztregovát is. Utóbbit ma már Dolná Strehová néven is ismerhetjük, a Madách-birtok lába alól is kihúzta a Magyarország-térképet a trianoni béke.
Ha Márai hamvait nem szórják a Csendes-óceánba, talán az ő helye is a mai Szlovákia területén lenne, és Kassára járnánk leróni a kései kegyeletet. Így viszont ő a magyar irodalom egyik „jeltelenje”, Petőfivel együtt, akinek testét – a többszöri „előkerültek Petőfi csontjai” hisztéria dacára – sosem találták meg, de erre nincs is semmi szükség. Az ilyen dolgok nem történnek véletlenül.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!