Perverz optimizmus

Ki volt ez a szemüveges provokátor, aki egyesek szerint legalább annyira meghatározta a világot, amiben élünk, mint az Apple és Steve Jobs? Tibor Kalman, aki idén posztumusz Moholy-Nagy-díjat kapott. A díjat átvevő feleség, Maira Kalman, aki maga is elismert grafikus, a november 16-án tartott díjátadó előtt nyilatkozott a Kultúrgrundnak.

Szathmáry István Pál
2011. 11. 20. 16:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éveken át a reklámipar frontvonalában küzdött, pályájának csúcsán a Benetton által kiadott Colors magazinnál. Oliviero Toscani cégének neve egybeforrt a szélsőséges indulatokat kiváltó provokatív kampányokkal. Kalman is igyekezett a maga képére formálni az egyre inkább „elcégesedő”, nemzetközi korporációk uralta világot. Ahogy írta egy helyen: meg kell tanulnod együtt úszni a barrakudákkal.

Kalman szüleivel együtt 1956-ban hagyta el az országot. A feleség, Maira Kalman szerint Magyarország végig jelen volt az életében. A díjátadó ünnepségen egyenesen „magyar harcosnak” nevezte, amikor arról beszélt, milyen fáradhatatlanul tudott küzdeni a férje. Tibor Kalman nem dizájnernek készült, egyszerűen az lett belőle. Újságírást tanult, majd egy New York-i könyvesboltban dolgozott, ami aztán kiadóvá fejlődött, és az arculatának kialakítása már az ő feladata volt. Feleségével együtt 1979-ben megalapította a ma is létező M&Co. dizájncéget, ahol meghatározó amerikai grafikusok több generációja nőtt fel, közöttük a kortárs tervezőgrafika egyik legismertebb alakja, Stefan Sagmeister.

Kalman hírnevét a Talking Headsnek készített lemezborítók is növelték. Az Andy Warhol által alapított Interview Magazine kreatív igazgatója volt, és számos szokatlan kiállítási terv is fűződik a nevéhez. A Colorsnál teljesedett ki az a törekvése, hogy a nagyvállalati világ szociális lelkiismeretét ébresztgesse. Hogy mennyire volt politikus Tibor Kalman, jól példázza az az interjú, amit a befolyásos Wired magazinnak adott 1996-ban. Ebben többek között megmagyarázza, dizájnerként miért törekszik arra, hogy „rosszul kinéző” termékeket tervezzen. Azzal érvelt, hogy társadalmunk folyamatosan a tisztaság illúzióját hajszolja, többek között ezért fehérek a komputerek is, hiszen ez a legkevésbé „sértő” szín. Ám ha olyat tervezel, amit senki se utál, valójában olyat terveztél, amit senki sem szeret igazán.

Kérésünkre, hogy röviden foglalja össze a díjazott filozófiáját, Maira Kalman egy könyvcímmel felelt. Ez a Perverz optimizmus, amit ő választott Tibor Kalman kötetének, és ami szerinte utal arra, amire férje egész életében törekedett: egyszerre széttörni és megalkotni a dolgokat. „Ez volt az alapelve: ha nem alkotsz valami olyat, aminek jelentése és tartalma van, akkor semmit se csináltál, és csak az idődet vesztegeted. Az alkotás eredeti értelmére gondolt, nem a dekorálásra. Filozófusként, újságíróként közelített meg mindent – és nagyon politikusan.”

Maira Kalman a maga által illusztrált cikkeivel folyamatosan jelen van több amerikai magazin, többek között a legendás New Yorker oldalain. Legtöbbször az utazásain szerzett élményeket próbálja megragadni, a jelentéktelennek tűnő részletekből, tárgyakból építve fel történeteket. Talán hamarosan Budapestről is új benyomásokat szerezhetnek az olvasói, hiszen még hat hétig tartózkodik nálunk. A díjátadó napján például a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban járt, és elmondása szerint rengeteg figyelemre méltó széket sikerült lencsevégre kapnia.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.