Rákosi elvtárs milliós tükre

Szecessziós tárgyra, exkluzív Szinyei-festményre licitálni a gazdasági válság kellős közepén is trendi, de meglehet, hogy Rákosi elvtárs tükre még ennél is jobb befektetés.

2011. 11. 30. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Polgár Aukciósház tulajdonosa, Polgár Árpád már a karácsonyi árverésre készül: a négynapos aukció abszolút csúcspontja szerinte szerinte az első festménynapon várható, ahol Szinyei Merse Pál váratlanul felbukkant, utolsó vászna lesz a reflektorfényben. Potom 32 millió forint a kikiáltási ára, de nem lehetetlen, hogy valaki százmilliót is megad majd érte – jósolja a szakember.

Szinyei Merse még 1870-ben, huszonöt évesen, Münchenben festette meg az azóta a magyar festészet egyik legismertebb darabjává vált, első Szerelmespár című képét. A művet nem sokkal később egy amerikai magángyűjtő megvásárolta, így kikerült a magyar közönség látóköréből. Csak egy fénykép maradt róla a mesternél. A gyerekei unszolására aztán nem sokkal a halála előtt, 1918-ban – amikor egyébként már évek óta nem festett – ismét nekiveselkedett a téma megfestésének.

Így született meg a Szerelmespár II., amely egyrészt abban különbözik az ifjúkori képtől, hogy itt nem kockás, hanem egyszínű piros a pokróc, amelyre a nőalak támaszkodik, másrészt magán viseli a mester negyvennyolc év alatt bekövetkezett szemléletváltozásának jegyeit.

Az első Szerelmespárt a harmincas években a magyar állam visszavásárolta, majd óriási ünneplés közepette elhelyezték a Magyar Nemzeti Galériában, ahol ma is az állandó kiállítás egyik legismertebb darabja. A Szerelmespár II.-t viszont utoljára egy 1973-as aukción látták. Akkor magángyűjteménybe került, és bár sok szakértő tudott a létezéséről, a mű elfelejtődött egészen mostanáig, újbóli felbukkanásáig. Szinyei Merse utolsó képét természetesen védetté nyilvánították, ami azt jelenti, hogy bárki lesz az új gazdája, a mű engedély nélkül nem hagyhatja el az ország területét.

De nem a Szerelmespár II. az egyetlen kalapács alá kerülő nagy értékű alkotás. Aba-Novák Vilmos: Füdrőzők című, 1927-ben született képénél 14 milliónál, Vaszary János egy évvel korábban datált, Pompadour című vászna esetén 12 milliónál indul a licit. Aki viszont az akadémizmus briliáns ecsetkezelését díjazza, annak érdemes megfontolnia, hogy licitáljon id. Markó Károly Pisa környéki táj kettős szivárvánnyal című, 1839-es képére, igaz, neki nyolcmilliós kikiáltási ár felett kell a zsebébe nyúlnia. Az a romantikára vágyó, aki Markó képéről lemaradna, még mindig megteheti, hogy versenybe száll Ligeti Antal 6,5 millióért kikiáltott, Dél-itáliai táj vándorokkal című képéért.

Néhány évvel ezelőtt a nagyméretű Munkácsy-képek borzolták a kedélyeket, és íme, az idei karácsonyi aukción is felbukkant egy 1860 körül festett mű (Fiú arcképe), amelyet 4,8 milliós áron indítanak.

Munkácsy Mihály: Fiú arcképe (1860 k.)

Olyan nagy 19–20. századi magyar festők nevei bukkantak föl a mostani aukción, hogy az ember szinte csak kapkodja a fejét, ráadásul a kikiáltási árak – lélektani okból – távolról sem elrémisztőek. Ugyan ki ne szeretne egy Madarász Viktort, Székely Bertalant, Barabás Miklóst, Lotz Károlyt, Feszty Árpádot nézegetni a nappalijában, esetleg egy németalföldi szobabelsőre emlékeztető, bájos Bruck Lajos-képben (Rossz hír) gyönyörködni, amikor ezek nem mellesleg igen jó és nem túl kockázatos befektetésnek számítanak?

Ám nem mindegy, mit veszünk – figyelmeztet Polgár Árpád. Aki például az 1970-es években, amikor valamiért a komorabb színvilágú képek voltak divatban, jó érzékkel vett élénk színvilágú Vaszaryt, Rippl-Rónait viszonylag olcsón, az ma mesés haszon reményében aukcióztathatja, miközben az, aki például az akkori divat szerint Rudnayt vett, ma csak nyomott áron adhat túl rajta.

A divatok tehát nagyban befolyásolják a keresletet. Ma elkapkodnak például mindent, ami art deco, viszont a szakrális tárgyak nehezebben mennek el. Nagy a kereslet a szecessziós és empire stílusú órákra, bútordarabokra, ezüsttárgyakra is. Trend ugyanis a lakberendezésben, hogy a minimalista szellemben berendezett exkluzív lakások vizuális középpontjában elhelyeznek egy-egy nagy méretű, látványos 18–19. századi műremeket, amely így izgalmas kontrasztot teremt a lakás sterilitásával.

Sokakat megdöbbenthet, hogy a legnagyobb festők és ezüstművesek munkái között helyet kapott a kínálatban Rákosi Mátyás 60. születésnapjára kapott tükre is a munkásosztály izompacsirtáival. Minőségi szocreál, mit is mondhatnánk: annyira ronda, hogy már szinte szép. Állítólag vannak gyűjtők, akik kimondottan erre gerjednek. Lehet, hogy tudnak valamit?





Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.