Szelet, nem szelet

A kilencvenes évek botrányművésze, Damien Hurst idén újra jelentkezett: a kilencvenes évek botrányzenekarának, a Red Hot Chilli Peppersnek tervezett albumborítót az I’m With You című új lemezhez. Párhuzamos történet.

Szilágyi Bundi András
2011. 11. 25. 6:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Damien Hirst egyike azoknak a művészeknek, akik a kilencvenes évek posztmodern hulláma során még azt is megkérdőjelezték, hogy a művészet művészet-e egyáltalán, és egyike azoknak is, akik a képzőművészetet a „sznobok játszóterévé” tették. A kétezres évek elején Londonban megjelent a remodern kiálltvány, illetve a Billy Childish és Charles Thomson neve fémjelezte stuckista mozgalom, amelynek mottója az volt: A Dead Shark Is Not Art – azaz, egy halott cápa nem művészet – utalva ezzel Hirst munkájára. Az ekkor induló művészgeneráció a figurális művészetek, a kézzel alkotott műalkotások becsületének visszaállítását tűzte ki céljául, visszatérést a modern művészetek alapjaihoz. Ezzel párhuzamosan jelent meg a színen a street art mozgalma is, amelynek jelszava volt a Don’t Believe The Hype! A brit művészeti közélet ekkor azonban már túl volt a YBA-nak nevezett posztmodern képzőművészeti mozgalom virágzásán.


Alszik, közben alkot

Az YBA betűszó a Young British Artists kifejezésből ered. A több konceptualista művészt is magába foglaló mozgalom két központi alakja Tracey Emin és Damien Hirst voltak. Tracey Emin igazából egy hard core Tereskova-szerű performansz, gender és mindenféle „artist”. Valahol prototípusa egy művésztípusnak, akivel mi is találkozhattunk ezekben az időkben hazánkban. Két főműve közül az egyik, a My Bed egy gyógyszeres flakonokkal és szeméttel körülvett bevetetlen ágy, amiben több napon át fetrengett a szenvedélybeteg művésznő. Szó szerint, hogy aztán kiállítási tárgyként szerepeltesse. Másik 1995-ös, Everyone I Have Ever Slept With című műve valóban az, amit a cím sugall: egy kis kétszemélyes sátor, amibe Tracey Emin beleírta azon férfiak és nők nevét (elég sokat), akikkel valaha szexuális kapcsolatot létesített 1963 és 1995 között. A YBA művészei abban különböztek a hatvanas évek hasonló performansz művészeitől, hogy ezeket a munkáikat a hype révén milliókért voltak képesek eladni műgyűjtőknek. Számos csavar van életében: többek között a sátorkában szereplő egyik név azé a Billy Childishé, akinek akkori szeretője, Emin kiáltotta egy vita során, hogy „Your paintings are STUCK! You are STUCK!” – azaz „leragadt”, s innen ered a stuckizmus elnevezés. Emin a kilencvenes években extravagáns viselkedésével, a meleg és feminista női jogok melletti harcos kiállásával, valamint a konzervatív Theatcher-kormányzattal szembeni hangos politikai performanszaival hívta fel magára a figyelmet. A Blair-kormány adópolitikája miatt azonban 2010-ben szakított korábbi liberális nézeteivel, és nyilvánosan is a Konzervatív Párt támogatói közé lépett.


Cápahús kilója 150 ezer dollár

Damien Hirst 1991-ben készítette The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (A halál fizikai lehetetlensége valamely élő lény elméjében) című műalkotását, ama bizonyos „szeletelt” cápát. A mű a korszak szimbólumává lett, és még könyvet is írtak róla. Egy árverésen a mérnöki pontossággal megszervezett hype-nak köszönhetően ugyanis a formaldehidbe áztatott, felszeletelt cápát 12 millió dollárért adta el. Másik műve, amely szintén ismert lehet széles körben, egy Swarovsky gyémántokkal kirakott koponya. Piroschka Dossi a jelenségről szóló, és magyarul is megjelent Hype című könyvének borítóján is szerepel.


Damien Hirst úgy lett művész, hogy életében ecsetet a kezébe nem fogott. Ő máig legyártja az ötletet, és egy lelkes, pontosabban jól megfizetett csapat kivitelezi azt. A kétezres évek elejére ő lett minden idők leggazdagabb élő művésze. Jelenlegi vagyona meghaladja a 250 millió brit fontot. 2008-ban egy teljes kiállítását adta el kéz alatt a Sotheby’s-nél. A neve aztán egy időre eltűnt, több plágiumpere is volt, amelyek felemésztették vagyona egy részét. Hirst idén szokatlan helyen: az új Red Hot Chilli Peppers albumon jelent meg művészeti vezetőként.


A tűz tudja, mit kell elpusztítani

Amikor 2004. május 24-én a Momart Warehouse – ahol a YBA mozgalom művészeinek számos alkotását, köztük Tracey Emin sátrát is őrizték – leégett, a tűz kapcsán felszínre törtek azok az indulatok, amik már régóta forrongtak a kortárs művészettel kapcsolatos diskurzusban. A BBC, a Times és az Independent kolumnistái egyaránt kifejezték ellenérzéseiket azzal kapcsolatban, hogy a „művek” biztosítási értéke több millió fontban volt meghatározva, miközben a valóságban Emin műve tulajdonképpen egy akkori áron kb. 20 font értékű Decathlonos sátorka volt. „A mű újraalkotása tehát nem okozhat gondot a művésznőnek, bár minden bizonnyal némi frissítésre lesz szükség 1995 óta partnereit illetően” – írta például az Independent művészetkritikusa, Tom Lubbock. A Chapman testvérek 2003-as, Turner-díjjal kitüntetett, Halál című, felfújható matracra 69-es pózban elhelyezett gumiemberkéi, amelyek szintén a tűz martalékává váltak, hasonlóan inkább az élcelődés és viccek tárgyát képezték, semhogy egy hatalmas művészi érték elvesztése fölötti megdöbbenésről szóltak volna.


Hatalmas leárazás

A valóságos és az „eszmei kár” és a biztosítási érték közötti különbségek egyben a YBA mozgalom népszerűségének végét is jelentették. A sznob közönség persze még kitartott, de pár év múlva, 2007-ben az egyik legnagyobb vesztes épp Damien Hirst volt: az egyik első személy, akit közvetlenül arcul csapott a gazdasági világválság. A válság kezdetét jelző esemény, a Lehman testvérek kereskedőházának bedőlése előtti hétvégén egyik művét (ezúttal egy szeletelt bárányt) majd 10 millió dollár értékben tudta eladni. A válság kitörése utáni hónapban tartott árverésen művének értéke tizedére zuhant: egy másik hasonló bárányt alig potom egymillió dollárért volt csak képes értékesíteni. A kortárs konceptualista művészet lufija tehát végleg kipukkant. Az elmúlt éveket Hirst millióit számolgatva és bíróságra járkálva töltötte, hisz számos lenyúlt és kisemmizett művész lépett elő plágiumperekkel, főleg olyanok, akiknek a tényleges műveivel Hirst milliókat kaszált saját neve alatt, sokszor meg sem kérdezve azokat. Az egyik kisemmizett, Rachel Howard ugyan nem perelte be Hirstöt, de a művészettörténészek Hirst „fine spot paintingjeit” ma inkább tulajdonítják már Howard munkássága részének.


A párhuzamos történet

A Red Hot Chilli Peppers története a fentiekkel némi párhuzamosságot mutat: áttörést jelentő sikerét az együttes abban az évben (1991-ben) aratta Blood Sugar Sex Magic című albumával, amikor Hirst megalkotta ikonná érett szeletelt cápáját. Hirst – hasonlóan az RHCP tagjaihoz – erre az időszakra nem nagyon emlékezhet, hiszen kokain- és alkoholproblémái ugyanúgy az újságok címlapján voltak, ahogy ez Antony Kiedis drogos ügyei kapcsán is így történt. Damien Hirst odáig ment, hogy egyik alkalommal törzshelye, a Soho-beli Grocho Club előtt egy égő cigarettát helyezett péniszébe a paparazzik csodálkozására. Hasonló mutatványokat ekkortájt a szintén a „cucc” hatása alatt lévő RHCP tagjai is bemutattak. Aztán tíz dicsőséges év következett, mígnem valamikor szintén 2006 táján jött a változás: az RHCP Stadium Arcadium albumánál már a „true fanok” számára is sok volt a póz, a hatalmas hírnévvel együtt jövő kiüresedés. Aztán csönd. Amíg Hirst pereskedett, az RHCP-ből kivált John Frusciante gitáros és a többiek is azon gondolkodtak, hogyan tovább. Szinte szimbolikusnak is vehetjük, hogy 20011-ben az RHCP összefogott Damien Hirsttel, hogy életük egyaránt legjellegtelenebb, mondhatni legüresebb alkotásával térjenek vissza. Damien Hirst albumborítója a tartalomhoz hasonlóan semmitmondó, színtelen, szagtalan. Nincs botrány, és botrány nélkül már izgalom sincs. A nagyság látszata ürességgel párosul. Sic transit gloria mundi.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.