Damien Hirst egyike azoknak a művészeknek, akik a kilencvenes évek posztmodern hulláma során még azt is megkérdőjelezték, hogy a művészet művészet-e egyáltalán, és egyike azoknak is, akik a képzőművészetet a „sznobok játszóterévé” tették. A kétezres évek elején Londonban megjelent a remodern kiálltvány, illetve a Billy Childish és Charles Thomson neve fémjelezte stuckista mozgalom, amelynek mottója az volt: A Dead Shark Is Not Art – azaz, egy halott cápa nem művészet – utalva ezzel Hirst munkájára. Az ekkor induló művészgeneráció a figurális művészetek, a kézzel alkotott műalkotások becsületének visszaállítását tűzte ki céljául, visszatérést a modern művészetek alapjaihoz. Ezzel párhuzamosan jelent meg a színen a street art mozgalma is, amelynek jelszava volt a Don’t Believe The Hype! A brit művészeti közélet ekkor azonban már túl volt a YBA-nak nevezett posztmodern képzőművészeti mozgalom virágzásán.
Alszik, közben alkot
Az YBA betűszó a Young British Artists kifejezésből ered. A több konceptualista művészt is magába foglaló mozgalom két központi alakja Tracey Emin és Damien Hirst voltak. Tracey Emin igazából egy hard core Tereskova-szerű performansz, gender és mindenféle „artist”. Valahol prototípusa egy művésztípusnak, akivel mi is találkozhattunk ezekben az időkben hazánkban. Két főműve közül az egyik, a My Bed egy gyógyszeres flakonokkal és szeméttel körülvett bevetetlen ágy, amiben több napon át fetrengett a szenvedélybeteg művésznő. Szó szerint, hogy aztán kiállítási tárgyként szerepeltesse. Másik 1995-ös, Everyone I Have Ever Slept With című műve valóban az, amit a cím sugall: egy kis kétszemélyes sátor, amibe Tracey Emin beleírta azon férfiak és nők nevét (elég sokat), akikkel valaha szexuális kapcsolatot létesített 1963 és 1995 között. A YBA művészei abban különböztek a hatvanas évek hasonló performansz művészeitől, hogy ezeket a munkáikat a hype révén milliókért voltak képesek eladni műgyűjtőknek. Számos csavar van életében: többek között a sátorkában szereplő egyik név azé a Billy Childishé, akinek akkori szeretője, Emin kiáltotta egy vita során, hogy „Your paintings are STUCK! You are STUCK!” – azaz „leragadt”, s innen ered a stuckizmus elnevezés. Emin a kilencvenes években extravagáns viselkedésével, a meleg és feminista női jogok melletti harcos kiállásával, valamint a konzervatív Theatcher-kormányzattal szembeni hangos politikai performanszaival hívta fel magára a figyelmet. A Blair-kormány adópolitikája miatt azonban 2010-ben szakított korábbi liberális nézeteivel, és nyilvánosan is a Konzervatív Párt támogatói közé lépett.
Cápahús kilója 150 ezer dollár
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!