Úgyis meghalsz

John Carpenter ragyogó 82-es paranoia-horrorja, A dolog sem kerülte el a feldolgozások sorsát. Íme egy halovány kanadai horror-remake szigorúan ipari vérfogyasztóknak.

Kárpáti György
2011. 11. 06. 16:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új mindig jobb – filozofál Barney Stinson az Így jártam anyátokkal című kultsorozat egyik epizódjában. Alkalmanként az új valóban jobb lehet, de mozifilmek feldolgozásai esetében többnyire éppen az ellenkezője igaz. A horrorfilm remake-ek korában például egyszer sem sikerült nagyon meglepődni, legyen akár szó a Rémálom az Elm utcában, a Péntek 13 vagy a Halloween horrorfilmekről. Mert az van, hogy leleményes pénzemberek többnyire szimplán haszonszerzésből nyúlják le a régi klasszisok ötletét, csinálnak belőle valami gyorsfogyasztású hulladékot, ami legyen bármennyire rossz is, anyagilag tutira megéri, mert annál azért kevesebbe kerül, hogy túlzottan kockázatos legyen. Minimális piac meg úgyis akad a fiatal vérfogyasztók szubkultúrájában. Így kerül sorra apránként a hetvenes-nyolcvanas évek összes valamirevaló horrorfilmje, s ritka kivételtől eltekintve ezek az új munkák, nos, finoman szólva felejthetők.



Némi ellentmondás a gondolatmenetben, hogy A dolog című mozi egyébként már a nyolcvanas években is remake volt. Az eredetit 1951-ben készítette Howard Hawks produkciós cége, sőt még a klasszis direktort is feltételezik igazi rendezőjének. Az ötlet pedig még korábbról, John W. Campbell Jr. 1938-as, Who Goes There? című kisregényéből származik (amit a szerző Don A. Stuart írói álnév alatt jegyzett). Az ötlet mind a harmincas évek végi világháborús előestéjén, mind az ötvenes évek hidegháborús közegében bírt valami jelentéstöbblettel, most viszont puffant a semmibe, igaz, nem is akar a zsigerelős szórakoztatáson túl többet jelenteni.


Az alkotók is érezték, hogy nehéz megugrani Carpenter valóban leleményes filmfeldolgozását, így a történet jobb híján nem feldolgozás, hanem a ’82-es alkotás előzményfilmje akar lenni, bár az eredeti címet meglehetősen félrevezető módon (és marketingértéke miatt) azért megtartották. A 2011-es A dolog főszereplője egy végzős diáklány, aki egy expedícióval 1982-ben elmegy a Déli-sarkra, s ott egy ufóra találnak a jégpáncélban. Utasa azonban még mindig él, s alakfelvevő lényként egymás után gyilkolja meg a tudósokat.
A dolog részben imitálja a Carpenter-filmet, másrészt női főszereplőjével nyomokban az Alien-filmekre is emlékeztet. A cselekmény lényege, hogy néhány percenként valakit látványosan szétszakítanak a számítógépes trükkök, s mivel tudjuk, hogy Kurt Russellék úgy érkeznek majd meg a helyre, hogy nem értesülnek a lény létezéséről, sejthető a túlélők nem túl magas száma. A dolog egyébként is csak arra koncentrál, hogy minden óvintézkedés ellenére úgyis meghalsz, így nagyjából csak az okoz nehézséget, hogy a különösen sötét jelenetekben is próbáljuk meg követni az eseményeket.

A film zömében a korábban ezerszer bevált módszerekkel ijesztget, így mindig nyilvánvaló, ha valakit csak társai tréfálnak meg, akkor a következő jelenetben azért biztosan meghal. De ne legyen kétségünk afelől, hogy még mindig bőven vannak, akiket ez érdekel.

(A dolog – színes, feliratos amerikai–kanadai film, 103 perc, 2011. Rendező: Matthijs van Heijningen Jr. Forgalmazó: Budapest Film kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.