– Az Aranyrajzszög Díjat a tervezőgrafika műfajában tevékenykedő kiemelkedő alkotók kapják a szakma döntése alapján. Számított a kollégák elismerésére?
– Rettenetesen meglepődtem, hiszen csak egyszer vettem részt az Aranyrajzszög kiállításon. A szakma alapította és osztja ki ezt a díjat, ettől még fontosabb ez az elismerés. Ezen a területen nincs hozzá hasonló Magyarországon.
– Az ön nevével gyakran emlegetik együtt a méltán híres lengyel plakátiskolát. Elképzelhető, hogy az elismerés a lengyel grafikának is szól?
– Nem hiszem, hogy a lengyel grafikát ismerték volna el. Én magyar grafikus vagyok, annak ellenére, hogy csak lengyel állampolgársággal rendelkezem. Magyar megrendelések alapján, a magyar piacra dolgozom, ami teljesen más, mint a lengyel.
– Mitől más?
– Talán attól másabb a „lengyel agy”, így az enyém is, hogy sokkal inkább az ötleteken keresztül próbál kommunikálni. Úgy gondolom, hogy a néző egy értelmes ember, aki ugyanolyan, vagy nagyobb tudással rendelkezik, mint én. Próbálok párbeszédet kezdeményezni vele. Van véleményem a világról, és próbálom ezen a műfajon keresztül érvényesíteni a saját szemléletemet. Talán a lengyelek hamarabb rájöttek arra, hogy a saját hang mennyire fontos. Valami olyat kell létrehozni, amire mások – mondjuk a japánok, németek vagy az amerikaiak – nem képesek. Bár Lengyelországban nincs annyi pénz és nem olyan fejlett a nyomdatechnika, mint az említett országokban, de labdába lehet rúgni például egy erős metaforával. Az első szempont mindig az, hogy legyen valami csavar és sikerüljön jó értelemben bonyolítani az üzenetet.
– A bős–nagymarosi vízlépcső ellen tiltakozó, vagy az 1956-os forradalmat megidéző munkái ugyanúgy hozzátartoznak a rendszerváltás történetéhez, mint Orosz István híres Tovarisi konyec! plakátja.
– Érdekes, hogy a rendszerváltás időszakából nem a lengyel vagy a cseh, hanem a magyar grafikák maradtak igazán emlékezetesek. Ha elmegyünk Londonba, akkor a dizájnnal vagy a plakáttal foglalkozó múzeumokban a magyar munkák képviselik ezt a korszakot. Hasonló a helyzet az első világháború utáni korszakhoz, amikor szintén nagyon sok minden történt a plakátművészetben, és a magyarok akkor is az első helyen voltak. Úgy látszik, nagyon forrófejűek a magyar grafikusok.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!