– Mitől „Katonás” ez a mostani előadás?
– Büchner korai halála miatt nem rendezte végleges sorrendbe művét. Emiatt minden előadás sajátja, hogyan rakják a jeleneteket egymás után az alkotók. Büchner műve igazán alkalmas arra, hogy egy rendező, egy alkotóközösség saját magát fejezze ki vele. A mienk is az eddigiektől eltérő változat. Bob Wilson tudtommal nagyrészt már meglévő Waits-nótákat illesztett bele a darabba, csupán három-négy új dal született ehhez az előadáshoz. Nem szokványos, hogy a Katonában ilyen típusú zenés előadást hozzunk létre. Törekedtünk arra, hogy ez semmiképp ne tűnjön musicalnek. Nagyon remélem, hogy ez sikerült is. Úgy kezeljük ezeket a dalokat, mint a brechti songokat.
– Mennyire dolgoznak alá ezek a betétdalok a történetnek?
– Az előadás nyomasztó atmoszféráját oldják, illetve mivel bizonyos dalok nem követik szervesen a történést, az asszociáció lehetőségeit gazdagítják.
– Woyzeck fontos állomás az életedben?
– Nagyon remélem, hogy igen, de ez majd talán később derül ki. Jó pár évvel ezelőtt, Zsámbékon játszottam már egy Woyzeck előadásban, de egy egészen más szerepben. Már akkor nagyon megérintett a történet. Most, hogy újból találkozhattam a darabbal, még inkább magával ragadott, felkavart. Úgy tud beszélni az emberi lélekről, ahogy kevés színdarab. Olyanok ezek a jelenetek, mintha az űrben játszódnának, ahol az emberek kapaszkodó nélküli térben lebegnek. De ez a tér az emberben lévő univerzumot is jelentheti. Kozmikus magányban súlytalanul lebegő emberek találkoznak itt össze. Csupasz, kevéske párbeszédekből épül fel a darab, nem a mondatok instruálják az alkotókat, hanem az, ami a köztes időben történik.
– Nem megszokott, hogy a Katona zenés darabot játszik. A társulat hogyan viszonyult ehhez a munkához?
– Ha az előadás nem zenés lenne, a Woyzecket akkor is nagy élvezettel próbáltuk volna, ebben biztos vagyok. Nem bírom elégszer hangsúlyozni, hogy ez a darab mennyire alkalmas saját színházi nyelv keresésére. Persze mindenki élvezte, hogy énekelni lehet. Horváth Csaba pedig nagyon markáns koreográfiával segítette, hogy ne revüszámok legyenek ezek a betétek.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!