Csalafinta truváj
– avagy Szathmáry István Pál népmeséket néz, és szerinte ilyenkor jó igazán magyarnak lenni
Mert hát: adva egy fantasztikus képi világ, amiben annyi a poén, mint a pelyva, hogy stílszerűek legyünk. És 3D ide vagy oda, a magyar motívumkincsek fedezete még évszázadokra elegendő vizuális tartalékot képez. A sztorikat meg tényleg az élet írta: hamisítatlan népmesei történetek, csak tiszta forrásból, semmi mesterséges színezékanyag meg dramaturgiai görcs. És ami mindent visz: Szabó Gyula, aki ha Amerikában látja meg a napvilágot, ma nem Frank Sinatra lenne „A hang”. Páratlan művészi sikersorozat megkoronázása tehát, hogy a 100. része is elkészült immár a sorozatnak. Az utolsó 11 epizódot december 23-ától, a téli szünet napjaiban lehet megtekinteni az m2 Esti meséi között. Az alkotók és a Magyar Televízió munkatársai ünnepélyes sajtótájékoztató keretében jelentették be az örömhírt.
Vízipók csodapók és a japán császár
Nem véletlen, hogy a sorozat ott és akkor született meg, vagyis Kecskeméten és a hetvenes években. A sorozat kiötlője, Mikulás Ferenc, aki egyúttal a Kecskemétfilm ügyvezető igazgatója, a hely és a kor szellemének találkozásával indokolja ezt. Hiszen a sorozat indulása idején – 1977-ben járunk – értelmiségi sikk volt a népi tárgyak gyűjtése. Kecskemét pedig remek festők és képzőművészek seregének volt az otthona. Csak egy pöcc kellett tehát, hogy az erővonalak és a gondolatok találkozása kreatív robbanóelegyként lépjen reakcióba egymással – meg az is, hogy Mikulás – '56-os tevékenységének köszönhetően – geodéta segédmunkásként járja az országot és szembesüljön a népi kultúra értékeinek pusztulásával. Kezére játszott az is, hogy a Magyar Televízióban is akkor nyert egyre nagyobb teret az önálló ifjúsági sorozatok készítése-vetítése. A Pannónia Rajzfilmstúdió akkoriban dicsősége csúcsán állt, és mivel mindezt a szerzői filmeknek köszönhette, a kecskemétieknek erős fejfájást okozott a jó forgatókönyvek felkutatása. A legjobb megoldást választották: az eredeti népmesékhez nyúltak vissza, ezek megtalálásában többek között a Magyar Tudományos Akadémia illetékes munkatársai nyújtottak segítséget. És aztán jött Jankovics Marcell, aki olyan vizuális gúnyát szabott az egész sorozatra, hogy annak mai napig csodájára jár a fél világ. Az eredeti, nem általa kidolgozott tervek egyébként sokkal képzőművészetibb irányúak lettek volna, de a Magyar Televízió – utólag méltányolható – nyomására a frissebbnek ható és könnyebben befogadható formanyelv mellett döntöttek.