Gyilkolni lassan, szépen

Vincent Gallo arab terroristaként szalad a nagy fagyban. Jerzy Skolimowski kései munkája sok cúggal és hallgatással.

kgy
2011. 12. 08. 12:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jerzy Skolimowski a hatvanas évek lengyel filmgyártásának emblematikus figurája, aki nemcsak Roman Polanski Kés a vízben című remekének forgatókönyvírójaként szerzett magának hírnevet, de nagy visszhangot váltott ki, hogy 1967-ben betiltották Kezeket fel! című alkotását, ami erősen meghatározta a rendező további karrierjét is. A most 73 éves Skolimowski az elmúlt években színészként feltűnt David Cronenberg Gyilkos ígéretek, valamint Julian Schnabel Mielőtt leszáll az éj című filmjeiben, de a rendezéstől 1991-ben eltávolodott. Direktori karrierjének új szakasza 2008-ban a Négy éjszaka Annával című mozival kezdődött, a magyar koprodukcióban készült Ölésre ítélve pedig tavaly Velencében debütált. Utóbbi a Biennálén nagy meglepetésre a zsűri különdíját és Vincent Gallo révén a legjobb színész díját is elnyerte. A különdíj feltehetőleg a rendező életművének, korábbi érdemeinek és erőfeszítéseinek elismeréséül szolgál, megelőzve olyan alkotásokat az olasz mustrán, mint Aronofsky Fekete hattyúja, a most a magyar mozikba kerülő Barney és a nők, vagy Takashi Miike, Tsui Hark, Tom Tykwer és Francois Ozon filmjei.

Az ölésre ítélve lassú tempójú meneküléstörténet, ahol a néző számára már-már kínzóan telepszik rá a cselekményre a lélekábrázolás, és annak táji kivetülése. Gallo meglehetős elhivatottsággal menekül, miután az őt Afganisztánban elfogó amerikai katonáktól egy baleset után megszökik. Célja a túlélés, ennek érdekében hasít keresztül a vadonon, a fagyos éjszakában, s ha ösztönei úgy diktálják, a kegyetlen gyilkosságtól sem riad vissza.

A rendezői koncepció, hogy az általános érvényűség jegyében se tér, se idő ne legyen meghatározva, kifejezetten elismerésre méltó. A történet univerzalitását erősíti a szövegnélküliség, ami csak manapság vált ki nagyobb megütközést, Skolimowski viszont bátran vallja az elődök ars poeticáját, miszerint a kevesebb néha több, s nem árt bízni a képek erejében. Az Ölésre ítélve azonban a végére megbicsaklik: az öntörvényűnek ható brutális gyilkossági jelenet nemcsak sokkoló, de szükségtelen is, a menekülés pedig monotonná válik, amelyből idővel elillan a feszültség. Így végső soron a hovatartás kérdése sem nyugtalanítja már a nézőt, s a thriller feszültségkeltési technikái nélkül a film inkább válik szerzői drámává, ami viszont ellentétes kezdeti érzésünkkel. A film eleji politikai utalássor is a távolba vész, s marad Gallo természettel vívott szélmalomharca. Éppenséggel ez is elegendő lehetne – több történéssel, nagyobb átéléssel.

Az Ölésre ítélve méltatlanul kallódó filmmé lett, amelynek velencei díjazását helyezzük inkább a filmdiplomáciai kategóriába. Olyanból pedig sokkal bicskanyitogatóbbakat is láttunk már a filmtörténetben – elég csak az éppen a 2010-es évben éppen Velencében fődíjat nyert Sofia Coppola-filmre gondolnunk. Skolimowski mozija pedig még csak nem is Made In Hollywood.

(Ölésre ítélve – színes lengyel-norvég-ír-magyar film, 83 perc, 2011. Rendező: Jerzy Skolimowski. Forgalmazó: Mythberg Films.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.