Rejtélyes magyar arisztokratától került vissza a festmény?

Visszakerült a varsói Nemzeti Múzeumba Leon Wyczólkowski Ifjú hölgy portréja a festő műhelyében című festménye, amelyet valószínűleg az 1944-es varsói felkelés idején vagy közvetlenül azután vittek el a megszálló német csapatok vagy a lengyel főváros közelében állomásozó magyar alakulatok.

Grund
2011. 12. 07. 20:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A festmény nyomára 2009-ben bukkant egy lengyel művészettörténész a düsseldorfi Peter Karbstein aukciós ház honlapján. A műtárgy felismerésében a szerencse is szerepet játszott, mivel a képet a világháború előtti múzeumi leltárban csak fénykép nélkül dokumentálták. Reprodukció hiányában a festmény még a lengyel gyűjteményekből elrabolt műkincsek hivatalos listáján sem szerepelt, ami lehetetlenné tette a hivatalos visszaszerzést is. Ezért a külügyminisztérium nem vállalta az esetleges tévedés jogi következményeit, és nem vonatta vissza az aukciót.

A gyászruhás asszonyt ábrázoló képet 3 ezer eurós, nevetségesen alacsony kikiáltási áron kínálták eladásra. Magángyűjtők, egy varsói kiadó tulajdonosai vásárolták meg 50 ezer euróért, majd a varsói Nemzeti Múzeumnak adományozták az alkotást – írta a Gazeta Wyborcza című lengyel napilap.

A német aukciós ház szerint a festmény akár fél Európát is bejárhatta. A kép tulajdonosai azt állítják, hogy azt az 50-es évek végén Spanyolországban vásárolták meg egy elszegényedett magyar arisztokrata nőtől. Rejtélyes a műtárgy előélete, mivel a magyar szálat csak ez az egy nem megerősített forrás említi. Az viszont bizonyos, hogy a varsói Nemzeti Múzeumból 1944 nyarán, illetve őszén tűnt el.

2011-ben már több, a világháborúban elrabolt műkincs került vissza Lengyelországba, köztük a legértékesebb, Aleksander Gierymski Narancsárus nő című képe is. Szakértők azt hangsúlyozzák, hogy a válság miatt egyre több ilyen festmény tűnhet fel aukciókon világszerte. Leon Wyczólkowski a XIX. és XX. század fordulójának egyik legkiemelkedőbb lengyel festője és grafikusa. Varsóban, Krakkóban és Münchenben tanult. Korai realista alkotásai után az impresszionizmus hatása érződött művészetében, később a grafika mellett kötelezte el magát.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.