Riport lesz a képregényből?

A képregény műfajától sohasem volt idegen a nagyvilág és annak megannyi szépsége és drámája, ám manapság világszerte olyan szerzők tűntek fel, akik új dimenziót adtak ennek a kísérletnek, megrázó és lebilincselő beszámolókkal jelentkeztek a világ forró pontjairól.

TK
2011. 12. 03. 15:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A párizsi könyvpiacon novemberben több ilyen rajzolt képriport is megjelent, méghozzá neves szerzők tollából.

Az irányzat vezető figurája az amerikai Joe Sacco, aki korábbi Gaza 1956 című könyve után nemrég a francia Futuropolis könyvkiadónál igazi rajzolt riportgyűjteményt publikált, amelyben a Kaukázusba és Irakba is elviszi az olvasót. Hasonló vállalkozásba fogott Chappatte, aki 1995 óta jelentkezik riportjaival a világ különböző pontjairól a svájci Le Temps és az International Herald Tribune hasábjain.

BD reporter (Képregényriporter) című kötetében rajzokban jeleníti meg élményeit, Guy Delisle pedig egy év jeruzsálemi krónikáját foglalta ebbe a műfajba. A rajzolók figyelmét semmi sem kerüli el: konfliktusok, diktatúrák, minden mai esemény téma lehet számukra. Szinte minden ilyen album fekete-fehér, realista és pontos képekkel igyekszik bemutatni a valóságot. Az is közös bennük, hogy a rajzoló újságíró jelen van a műben. Az olvasó képről képre követi, hogyan gyűjti anyagát, mit él át a távoli konfliktusövezetekben.

„Mivel személyesen szerepelek a történetben, újságírói felhatalmazást adok magamnak arra, hogy bemutassam, miként érintkezem az emberekkel, akikkel találkozom. Ilyenkor sokat tanulunk tőlük, és a hagyományos újságírók többsége sajnos nem tesz erről említést riportjaiban” – írta kötete előszavában Joe Sacco. „A helyszínen úgy dolgozom, mint bármely más újságíró: interjúkat és fotókat készítek, de aztán kitérek a mellékes, anekdotikus eseményekre, érzelmeimre és kételyeimre is. Az utóbbiakat az újságírás megszokott szabályai értelmében nem lenne szabad bemutatni, de éppen ez adja a valóság savát-borsát” – fűzi hozzá Patrick Chapatte.

Hasonló szubjektív megközelítés jellemzi Art Spiegelman amerikai rajzolót, a híres Maus alkotóját is, aki ebben a művében apja történetét és a holokausztot mondta el olvasóinak. A Maus volt az egyedüli képregény, amely elnyerte az amerikai újságírás legrangosabb elismerését, a Pulitzer-díjat – 1992-ben.

Spiegelman véleménye szerint a fényképezőgép úgynevezett objektivitása puszta konvenció, nem objektívebb annál, mintha valaki harmadik személyben számol be arról, ami vele történt. „A képregény-újságíráshoz elkötelezett álláspontra van szükség, és olyan égető közlésvágyra, amelynek révén az olvasó a megszokottól eltérő szintű információhoz jut” – fejtette ki.

Ezek a szerzők, írja az AFP, a lehető leginkább közel akarnak kerülni azokhoz, akik átélik a háborúkat, a katasztrófákat, azokhoz, akikről a történelem hajlamos megfeledkezni. Ők úgy vélik, hogy a helyszínről tudósító képregény versenyre kelhet a klasszikus riportbeszámolókkal.

„Mi értelme van a rajznak, amikor a médiát elözönlik a képek, a fotók, a videók? Én úgy gondolom, hogy a fekete vonal a maga módján egyedülálló megközelítést tesz lehetővé: meghallgatjuk és úgy dolgozzuk fel például egy áldozat beszámolóját, hogy ebben nem zavar vagy nem vonja el figyelmünket a fotó. A rajz segítségével látni fogunk, és ez nem lesz voyeurizmus, egészségtelen kíváncsiság” – hangsúlyozza Chapatte. A rajz ereje révén ezek a képregények a televíziós és az írott riport közti műfajt alkotnak: a képek ereje a szavak súlyával tetéződik. „Egy hagyományos riporter a tudósításában megírja, hogy Gaza utcái nagyon sárosak – magyarázza Joe Sacco. – De hányszor említheti ezt? Az én képeimen viszont a sár mindig ott lesz a háttérben, úgy tapad rá az olvasó tudatára, ahogy az én cipőmre.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.