Török Zoltán, Gráner József, Sas Tamás. A három magyar filmkészítőben az a közös, hogy mindannyian készítettek filmet 3D-ben, s közülük Sas Tamás időben is utolsó. Bár a Presszó, a Kalózok és a Rosszfiúk rendezője leplezetlenül a honi elsőséget igyekezett meglovagolni az S.O.S. Love című filmjének 3D-változatban való elkészítésekor, legfeljebb a „játékfilmes kategóriában” jár neki az úttörők szorgalmát elismerő plecsni. Ráadásul az S.O.S. Love-ot elnézve nemcsak az a következtetés vonható le, hogy a 3D-t nem véletlenül elsősorban a látványműfajoknál (akciófilm, fantasy, animációs film) preferálja Hollywood és a nagy kapacitású filmgyártások (van mit mutatni), hanem azt is fájó megállapítani, hogy Sas ezen az úton még csak a kezdeteknél jár, amin viszont a szórakoztató tömegfilmkészítés már rég túljutott. Az S.O.S. Love-ban ugyanis a 3D a cél, nem az eszköz, márpedig az újdonság varázsa után minden filmkészítő funkcionálisan igyekszik tekinteni az új fejlesztésre, s ahogy Wim Wenders is mondta, az új filmnyelvi megnyilvánulást kell keresni a lehetőségben. Az S.O.S. Love-ban ebből semmit nem látni, az alkotás és készítője megelégszik annyival, hogy a dolog természetéből fakadóan térbeli hatásra képes, s asztalok, kezek, ülő karakterek „ugranak ki” a nézőtérre, ennél pedig maholnap már a tévék is többre képesek.
De bárcsak ez lenne az összes hiányérzetünk az S.O.S. Love kapcsán! A deklaráltan nem az S.O.S. szerelem! folytatásának szánt romantikus vígjáték magyar léptékkel is turbósebességgel készült, rendezője is csodának minősítette, hogy december 15-én premiert lehet tartani belőle. A kapkodás és sietség egy komolyan előkészített, végiggondolt, megírt projektnél sem szerencsés, az S.O.S. Love ellenben gyerekbetegségek sorával igazolja a régi bölcseletet. Mindenekelőtt a forgatókönyv kiált szerelem helyett segítségért, amelyben hatalmas lyukak tátongnak. A történet szerint egy lepukkant társkereső szolgálatot megkeres egy gazdag orosz, hogy cserkésszék be húga kedvenc hollywoodi sztárját az unatkozó lány számára egy randira, s lehetőség szerint Ámor nyilait is lőjék ki felé. Az egymillió dolláros megbízást egy háromfős különítmény kívánja beteljesíteni, akik előbb szerencsétlenkednek egy sort Los Angelesben, majd ugyanezt folytatják Magyarországon, de minden bénázásuk ellenére a műfaji szabályoknak megfelelően romantikus irányba haladnak a dolgok. Nincs is ezzel semmi baj, ha a szemünk előtt bomlana ki az oksági viszonyrendszer, következnének egymásból a jelenetek, s a cselekményszervezés összetartva kidobná a végeredményt. Ehelyett az S.O.S. Love-ban ad hoc jelleggel következnek egymás után a jelenetek, a színészek tétován téblábolnak előbb a pálmafák alatt, majd a Duna környékén. A felmerülő konfliktusok megoldása véletlenszerűen vagy egyáltalán nem következik be, hanem csak tudomásul vesszük őket. A történet hemzseg az üresjáratoktól és következetlenségektől, amit az alkotók epizodikussággal igyekeznek feledtetni. Ám amíg az Üvegtigris esetében ennek van értelme a gegek miatt, addig itt inkább a forgatókönyv hiánya idézi elő ezeket a helyzeteket. Nem világos például, hogy egy üzleti vállalkozás tagjai 2011-ben miért reszkírozzák meg, hogy bankkártyák helyett egy speciális táskában, készpénzben vigyenek magukkal külföldre szükségleteik fedezésére 100 ezer dollárt. Mint ahogy az is értelmetlen, hogy amikor a pénz elveszik, miért nem telefonálnak eszeveszetten, ha átverve érzik magukat; vagy miért nem keresik megszállottan a tévedésből elcserélt koffert, ha önhibájukból történt a szerencsétlenség. A szereplők azonban a történet egészében teljes passzivitásba vonulnak.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!