Elsők: egy izgalmas fotókiállítás

Rendhagyó, ha egy gyűjteményes kiállításon nem befutott művészek alkotásait, hanem egy frissen indult iskola másodéves főiskolásainak sulis munkáit láthatjuk.

Szilágyi Bundi András
2012. 01. 18. 18:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múzeum szó eredetileg a múzsáknak emelt szentélyeket jelölte. Amikor valami múzeumba kerül, az ember képzete az, hogy „nem szabad hozzányúlni.” Egy 20-21 éves fiatal tehetségnek a múzsától inkább jó sok csók kell, semhogy munkásságát lezárva elemezzük műveiket. A Mai Manó házban nem rég még Robert Capa képeit nézhettük meg, január 27-ig azonban a Budapesti Kommunikációs Főiskola tavaly indult Médiaművészeti Intézete fotográfus szakának első évfolyamos munkái jelennek meg szinte befogadhatatlan mennyiségben. A kiállításon több mint 250 kép teríti be a kiállítás falait, így elsőre épp valami furcsa performansznak tűnhet a szemlélő számára. A tárlat azonban nem egy „koncept”, hacsak magát a „fotográfiai felsőoktatást” nem tekintjük önmagában annak.


A magyar fotográfia első, világhíres generációja ugyanis még nem járhatott főiskolára, egyetemre, hisz a műfaj első felfedezői közé tartoztak. Később megjelent a fotográfia területén is a felsőoktatás, s ebben évtizedekig a MOME Fotó szakja élvezte a monopóliumot. Ez a monopólium az utóbbi években sokat veszített jelentőségéből, hisz a fotográfia az egyik legdemokratikusabb művészi kifejező eszköz. A digitális fotózás és az internet a teljes műfajt gyökeresen megváltoztatta, az oktatási struktúra azonban sokáig változatlan maradt hazánkban.


Évről évre egyre többen érkeztek, érkeznek „kívülről” a fotográfia világába, s immár rangos nemzetközi elismeréseket is szereznek a „homo novusok”. Erre a folyamatra reagált pár évvel ezelőtt a Fotográfus.hu, a mostani szakvezető, Gőbölyös Luca első magániskolája. Mondhatni ebből lett a BKF új műhelye, s ezzel a „felsőfokú fotográfus képzés” immáron hivatalosan is „többpólusú”. A kiállítás elsődleges szereplője tehát a műhely, s nem annak tagjai. Jóval inkább körvonalazódik az új iskola karaktere, ízlése, semmint a diákok képessége. Az iskolai feladatokat, saját munkákat ömlesztve megmutató tárlat igazából sem gyűjteményes kiállításnak, sem iskolai kipakolásnak nem nevezhető, és messzemenő következtetéseket nem lehet levonni a munkákból sem.


Korai is lenne ez, hisz egy főiskola esetében a diploma előtt minden lehetséges. A diákok kibuknak, szakot cserélnek. Útjaikat még félévenként váltják, zsákutcáikból – ha vannak – hamar kijönnek. Kiemelkedő tehetségek persze tagadhatatlanul vannak, de őket kiemelni azért sem ildomos, hisz ők is „csak” diákok, s a korán jött sikernél nincs veszélyesebb. Kiemelkedő képek minden diáktól akadnak, s úgy tűnik a MOME alapvetően konceptualista ízlésével szemben egy értelemszerűen „experimentálisabb” iskola körvonalazódik. Érdemes ezért is elmenni, s magunk megkeresni kedvenceinket, betekinteni a magyar fotográfia új műhelyének első évfolyamába, amelyet követhet még számtalan, de amilyen úgysem lesz még egy. Lévén, hogy ők az elsők.


(Az elsők – A Budapesti Kommunikációs Főiskola Fotográfia szakos bemutatkozó kiállítása a Mai Manó Házban. Január 27-ig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.