Nagy kiállításról s nagy művészről röviden írni szinte lehetetlen, mégis illene a művész február 8-i születésnapja előtt, a kiállítás november 30-i megnyitása után méltón írni róla. Annyi minden látható, olyan gazdag a kiállítás és az életmű, hogy egy részlete is elegendő lehetne arra, hogy több oldalon át foglalkozzunk vele. Az MNG kurátorai számára 2011 rendkívül sűrű év volt, több meghatározó gyűjteményes, átfogó tárlattal is jelentkeztek. Még a Szépművészeti Múzeum Nyolcak tárlatának előkészületei is elsősorban az MNG-hez kötődtek, s sokáig volt úgy, hogy az a kiállítás is ott lesz.
Markó, Rippl-Rónai és most Ferenczy. A magyar festészet látszólag feldolgozott, ám annál kevésbé ismert alakjai. Az elmúlt évtizedek során ezekről a művészekről csak vékonyka pamfleteket olvashattunk. A szocialista művészettörténet-írás még ezekről a gazdag életművekről is sok esetben festett a nagyközönség számára kétdimenziós képet, s a valódi tudományos feldolgozás eredményei alig találtak utat a széles közönséghez. Ferenczy Károly társainál is hátrányosabb helyzetben volt, hisz munkásságában jóval kevesebb az avantgárd vagy újító elem. Ferenczy egy akadémiai alak volt, ráadásul szó szerint, hisz a képzőművészeti egyetem elődjének, a Mintarajziskolának volt szinte egész életében alakrajztanára. Egész munkássága során ragaszkodott a figurához, s művészete nevezhető bizonyos szempontból kifejezetten konzervatív művészetnek.
Persze csakis a lesarkított dialektikus szemlélet révén, hisz valójában Ferenczy ugyanolyan modern alkotó volt, mint kortársai, csak épp a modernizmusnak nem a közérthető és a baloldali rezsim számára is kedves, hanem egészen egyedi, csendes és introvertált, arisztokratikus útját választotta. Általában Nagybánya első generációjának kiemelkedő tagjaként a „legnagyobb magyar impresszionistának” szokták kikiáltani, de mélyebb vizsgálódás után érezzük ennek a megfogalmazásnak a sutaságát. Inkább csak kortársa az impresszionistáknak, de festményei egyáltalán nem véletlenszerűek, s nem is puszta impressziók. Nagyon is megtervezett, átgondolt és precíz mesterművek, ahol egy szakmáját ismerő, rajzi és festői képzettsége csúcsán lévő profi keres új utakat. Ahogy Manet is idegenkedett az impresszionisták sokszor dilettáns szemléletétől, a közember számára mégis impresszionista.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!