Krétakörös krízis-trilógia is lesz a Filmszemlén

Több szempontból is kísérletinek nevezhető alkotással mutatkozik be a 43. Magyar Filmszemle játékfilmes programjában Fancsikai Péter. A fiatal rendező első egészestés filmjét, a jp.co.de című alkotást a Krétakör műhelyében készítette el.

Grund
2012. 01. 22. 11:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jp.co.de nem szokványos játékfilm, átmenet a képzőművészeti alkotás és a tradicionális játékfilm, valamint a dokumentumfilm és a fikció között – hangsúlyozta Fancsikai Péter, akit elsősorban filmszerepeiből, többek között a Mansfeld címszerepéből ismerhet a közönség. Fancsikai Péter évek óta a Krétakör médiaműhelyének vezetője, a jp.co.de – ami jp-kódnak ejtendő – a Krétakör Krízis-trilógiájának első darabja, így egy korábbi változatát tavaly októberben, a Trafóban rendezett különleges premieren, ahol a trilógia darabjait először mutatták be együtt, már láthatta a közönség. A film újabb utómunkán esett át azóta, így a szemlén debütál végleges formájában.



A film mellett egy kamaraoperából és egy színházi előadásból álló trilógia három része a Gát család tagjai, a fiú, az apa és az anya külön-külön történetén keresztül tárgyalja a különböző előadóművészeti formák eszközeivel a válság témáját. Fancsikai Péter kiemelte, hogy a trilógia minden darabja önmagában is értelmezhető. A Schilling Árpád rendezte színházi előadást már több nemzetközi fesztivál is meghívta, és most a film is elkezdte fesztiválkarrierjét.

A jp.co.de a fiú, Balázs története, aki hazájából, szüleitől, gyökereitől menekülve egy elhagyatott, nyomasztó, kelet-európai gyárépületbe költözik, és maga köré gyűjtve 12 embert megpróbál létrehozni egy közösséget.
A film címét – amelyet a netes böngészőbe beírva a film honlapja jelenik meg – magyarázva Fancsikai Péter rámutatott, hogy a 18 éves Balázs a cybergeneráció tagja, a cyberkultúrában pedig egy honlap címe azonosulhat egy alkotás nevével. A „jp-kód” Hadas Miklós szociológia professzor elméletére utal, amely Balázs kísérletén keresztül mutatkozik be az alkotásban.

„A film álomszerű dramaturgiával épül fel„ – tette hozzá a rendező, aki a játékfilm és a videoművészeti alkotás, a fikció és a dokumentumfilm közötti átmenetként határozza meg a műfajt. Felidézte, hogy a produkció első fele már készen volt, amikor a stáb tavaly két hétre kiköltözött a Prágai Quadriennáléra, a világ legnagyobb szcenikai fesztiváljára. A rendezvényen az egykori kommunista napilap, a Rude Právo lebontásra ítélt szocreál épületét foglalták el, és élőben, a fesztiválközönség előtt forgatták le helyben toborzott önkéntesekkel a film további részét.

A harminc-negyvenfős stábbal közel egy hónapig laktak a kihalt prágai épületben. „Esztétikailag és szakmailag is nagy kaland volt, párhuzamosan hoztuk létre a díszleteket és filmeztünk” – emlékezett vissza Fancsikai Péter, hozzátéve, hogy a felvett anyagból aztán itthon építették újra az egész filmet az utómunka során.

A produkció kísérleti jellege egyfelől szükségszerű megoldás volt, mivel a prágai fesztiválnak az élő produkció létrehozására biztosított keretéből tudtak forgatni, másfelől azonban a film koncepciója önmagában is a színházi, képzőművészeti és filmes elemek alkalmazásán nyugodott. „Úgy gondolom, nem érvénytelen a kísérlet” – hangsúlyozta a rendező.

A főhőst alakító Budai Balázst Fancsikai Péter még a Krétakör 2010-es pécsi EKF-projektje idején ismerte meg. A fiú azt követően is a Krétakörrel maradt: Fancsikai asszisztense és kollégája lett a médiaműhelyben. „Kézenfekvő volt, hogy ő legyen a film 18 éves főszereplője, hiszen ő is annak a generációnak a tagja. A történet elemeit sajátjának érezte, az több ponton egybevágott saját életével” – magyarázta a rendező. Budai Balázs nemcsak színészként szerepel a stáblistán, ő volt az egyik vágó, valamint a werk- és webes anyagok készítésében is részt vett. A film forgatókönyvét Schilling Árpád, a Krétakör vezetője írta, az operatőr pedig Rév Marcell volt.

Fancsikai Péter az idei filmszemléről szólva elmondta: fontosnak tartja, hogy Tarr Béla elkötelezte magát a mustra megszervezése mellett. „Fontos, hogy lássuk egymás munkáit, főleg olyanokat, amelyek így jutnak először bemutatkozási lehetőséghez. Nekünk azért is külön öröm ez, mert a jp.co.de-ot valószínűleg amúgy sem fogjuk tudni moziban forgalmazni, így ez lesz az egyetlen lehetőségünk a mozis bemutatásra” – fogalmazott, hozzáfűzve, hogy reméli, a filmszemle nem osztja meg a szakmát.

Kitért arra is, hogy a Krétakör műhely munkái közül a jp.co.de-on kívül egy dokumentumfilm is meghívást kapott a filmszemlére. Schilling Árpádot és Gulyás Mártont a Krétakör ügyvezetőjét pedig arra is felkérte Tarr Béla, hogy szervezzenek egy konferenciát a kultúra jelenlegi helyzetéről és lehetséges perspektívájáról a szemle végére.

„Nem mondanám, hogy filmrendező vagyok és leszek, sok mindent csináltam az elmúlt években” – jelentette ki Fancsikai Péter, megjegyezve ugyanakkor, hogy meghatározó és otthonos számára a mozgóképes közeg, technikailag is ez áll hozzá a legközelebb. „Szeretnék filmeket forgatni, szeretnék az alkotói oldalon is többet fejlődni a technikai mellett„ – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.