Modern ruhába szőtt archaizmus

Molnár-Madarász Melinda (Meyke) ruhatervező a kalocsai, matyó, kalotaszegi és torockói tájegységek viseleteit gondolta újra. Turistagiccs helyett művészet.

Makrai Sonja
2012. 01. 11. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meyke ruhatervezőként végzett még a Magyar Iparművészeti Egyetemen 2003-ban. Diplomamunkájaként készítette el az első kalocsai kollekcióját. Nagyszülei egy Kalocsa melletti településről, Géderlakról származtak. A nagymama rengeteget hímzett, sok mindent átadott az unokának. – Textillel dolgozni számomra sokáig csak hobbi volt, a középiskolát keramikusként végeztem el, és az iparművészetin is ezt szerettem volna folytatni. Csak később, az egyetemen váltottam a ruhatervezésre – emlékszik vissza a kezdetekre a tervező.


Abban az időszakban az egyetemen, de a profi tervezők körében sem volt jellemző a magyar népművészeti elemekkel való kísérletezés. Meykében is csak a diploma környékére érett meg, hogy ezt felvállalja. A tanárok nem igazán örültek, ha valaki ebben a témában akart elmélyedni. Szinte tiltott dolognak számított, a rossz előképek miatt: a hetvenes évek virággyerekeire, a nyolcvanas évek turistagiccseire emlékeztetett mindenkit. A lányt ez csak még inkább inspirálta abban, hogy felfedezze a gyökereit. Ruháin nemcsak a magyar népi viseletek díszítőművészetét, motívumkincsét jeleníti meg, hanem a régi viseletek felépítését, szerkezetét is továbbörökíti.

– Nem szeretem, amikor kiemelnek egy népi motívumot, amelyet ráapplikálnak egy elasztikus pólóra. Ez szerintem nem az áthagyományozás útja. Igyekszem a ruhák szerkezetét is megfigyelni, megtartani. A kalotaszegi gyöngyökkel sűrűn szőtt, testes viselet. Ha mindent átemelek ebből, az ma már hordhatatlan. Ezért inkább csak a kötényeken használatos forgókat, a kétsoros mintákat vettem át, de felhasználtam a bagaziát is, amely egy felcsatolható kötény-szoknya. A népi öltözködés másik fő jellemzője, hogy minden anyagot felhasználtak. Hogy ne menjen kárba anyag, a matyók például téglalap alakú szoknyákat készítettek. Ezt a struktúrát is átvettem, de ezeknek az öltözékeknek a variálhatóságát is szeretem kihasználni – meséli Meyke, aki hagyománytisztelőnek vallja magát.

A mintákat mindig eredeti formájukban használja fel. A hímzések bár nem manuálisan, hanem géppel készülnek, ennek ellenére nem a tipikus tükrözéses módszert alkalmazza, amely szimmetrikussá teszi a motívumokat, hanem megtartja a minták kézi rajzolatát. Úgy véli, pont attól válnak a ruhái ténylegesen hagyományőrzővé, hogy benne vannak azok az íróasszonyok, akiknek a rajzát felhasználta.

– A kalocsai motívumkincs feltérképezése volt a legnagyobb meglepetés számomra. A köztudat csak az 1930-as évek utáni Gyöngyösbokréta táncmozgalomhoz köthető, túlzottan színes, nagy virágos, harsány változatát ismeri. Pedig az archaikus kalocsai motívumvilág csendes és tiszta. Vízszintes csíkozás, egyszínű, fehér-fekete, piros-fehér és fehér alapon fehér hímzések jellemezték ezt a korszakát a kalocsai motívumoknak. Engem épp ez fogott meg – árulja el a műhelytitkokat. Az anyagokkal már sokkal kísérletezőbbnek bizonyult: a tiszta gyapjú mellett használ kevertszálas, elasztikus textileket is.

Minden egyes kollekció elkészítése előtt Meyke alaposan felkészül az adott tájegység öltözéktörténetéből, aztán gyűjtőútra indul. Elsőként a templomba tér be, azt mondja, ott rögtön kiderül, kinek a ládájában lapul régi ruha az ősöktől. A lelkész és a tájház munkatársai ebben mindig sokat segítenek neki. A kalocsai, kalotaszegi, matyó és torockói viseletek, motívumkincsek mellett már a martosi (Felvidék) viseleteket is dokumentálta.

Meyke ruhái kortalanok. És ahogy meséli, mindegyik más évszakhoz kapcsolódik. A kalocsait például nyárias viseletként dolgozta fel: fehér alap piros játékossággal vegyítve, könnyed és csipkés. A matyó terület gótikus vonalú ruháit többnyire őszi ruháknak tartja. A kalotaszegi testessége miatt télivé lett nála. De szerinte ruhának a fő jellemzője a variálhatóság, bárhogy lehet őket hordani.

2003 óta persze sok minden megváltozott az Iparművészeti Egyetemen – ma már Moholy-Nagy Művészeti Egyetem – belül, frissebb, nyitottabb lett. Sorra jelennek meg olyan tervezők, akik szintén a népi világhoz nyúlnak vissza munkáikban. Tavaly pedig a Gombold újra! – Divat a magyar pályázat is bebizonyította, hogy sok olyan tervező van ma már, aki a magyar, népi gyökerekből inspirálódik. Az viszont elvitathatatlan, hogy Meyke az elsők között volt, aki mert szembe menni a bevett szokásokkal.

– Büszke vagyok erre, de annak még jobban örülök, hogy ma már ezt a fajta rálátást is fel lehet vállalni az egyetemen belül. A magyar népművészet kiapadhatatlan forrás. Nekem ez leginkább életforma, amelyben el akarok mélyedni, minden tájegységet megismerni.


A Tervezőportrék sorozatunk további részei itt olvashatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.