Meyke ruhatervezőként végzett még a Magyar Iparművészeti Egyetemen 2003-ban. Diplomamunkájaként készítette el az első kalocsai kollekcióját. Nagyszülei egy Kalocsa melletti településről, Géderlakról származtak. A nagymama rengeteget hímzett, sok mindent átadott az unokának. – Textillel dolgozni számomra sokáig csak hobbi volt, a középiskolát keramikusként végeztem el, és az iparművészetin is ezt szerettem volna folytatni. Csak később, az egyetemen váltottam a ruhatervezésre – emlékszik vissza a kezdetekre a tervező.
Abban az időszakban az egyetemen, de a profi tervezők körében sem volt jellemző a magyar népművészeti elemekkel való kísérletezés. Meykében is csak a diploma környékére érett meg, hogy ezt felvállalja. A tanárok nem igazán örültek, ha valaki ebben a témában akart elmélyedni. Szinte tiltott dolognak számított, a rossz előképek miatt: a hetvenes évek virággyerekeire, a nyolcvanas évek turistagiccseire emlékeztetett mindenkit. A lányt ez csak még inkább inspirálta abban, hogy felfedezze a gyökereit. Ruháin nemcsak a magyar népi viseletek díszítőművészetét, motívumkincsét jeleníti meg, hanem a régi viseletek felépítését, szerkezetét is továbbörökíti.
– Nem szeretem, amikor kiemelnek egy népi motívumot, amelyet ráapplikálnak egy elasztikus pólóra. Ez szerintem nem az áthagyományozás útja. Igyekszem a ruhák szerkezetét is megfigyelni, megtartani. A kalotaszegi gyöngyökkel sűrűn szőtt, testes viselet. Ha mindent átemelek ebből, az ma már hordhatatlan. Ezért inkább csak a kötényeken használatos forgókat, a kétsoros mintákat vettem át, de felhasználtam a bagaziát is, amely egy felcsatolható kötény-szoknya. A népi öltözködés másik fő jellemzője, hogy minden anyagot felhasználtak. Hogy ne menjen kárba anyag, a matyók például téglalap alakú szoknyákat készítettek. Ezt a struktúrát is átvettem, de ezeknek az öltözékeknek a variálhatóságát is szeretem kihasználni – meséli Meyke, aki hagyománytisztelőnek vallja magát.
A mintákat mindig eredeti formájukban használja fel. A hímzések bár nem manuálisan, hanem géppel készülnek, ennek ellenére nem a tipikus tükrözéses módszert alkalmazza, amely szimmetrikussá teszi a motívumokat, hanem megtartja a minták kézi rajzolatát. Úgy véli, pont attól válnak a ruhái ténylegesen hagyományőrzővé, hogy benne vannak azok az íróasszonyok, akiknek a rajzát felhasználta.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!