Újrakezdés egy gorillával

A kortárs orosz irodalom népszerű alakjainak, a Presznyakov testvéreknek a művét mutatta be a Thália Színház múlt héten Bagó Bertalan rendezésében.

Makrai Sonja
2012. 01. 16. 12:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valahol egy szupermarketbe betéved egy férfi: chipset akar venni, mindegy, milyet, tejfölös-zöldséges úgysincs. Aztán megjelenik az egyik alkalmazott, és Jon (Csuja Imre) élete innentől kezdve fenekestől felfordul. Az eladó rábeszéli, azt a zacskó rágcsálnivalót vegye meg, amiben sorsjegy van. Jon beadja a derekát, csak hagyják már békén. Aztán persze minden úgy történik, ahogy az eladó megjósolta: a férfiból jachttulajdonos lesz, és elhiszi magáról, hogy ő a második Noé. A kiválasztott.


A Presznyakov testvérekre jellemző módon nem a megszokott dramaturgiai vonalvezetés jellemzi a Csónakot: a jelenetek csupán foszlányképek egy-egy szereplő életéből, egy adott pillanatban csatlakozunk csak be történetükbe. A mozaikokból a nézőnek kell megalkotnia a teljes valóságot. Van itt butácska kirakatfeleség (Pap Lujza), tudálékos, meghasonlott lelkű kamasz (Szamosi Donáth), a feleségét a háza előtt eltemetni akaró aggastyán (Gosztonyi János), kiüresedett irodista (Nagy Péter), színészi karrierjéért mindenkin átgázoló exfeleség (Pokorny Lia), a tiltott disznóvágások emlékétől szabadulni nem tudó rohamrendőr (Both András).

Az abszurd, fanyar humorú jelenetek sűrű szövegstruktúrákból építkeznek, Presznyakovék szépen beleszőtték a dialógusokba, mit gondolnak arról, mi történik ma Irakban, hogy látják a muzulmánokat, az amerikaiakat, a kelet-közép-európai országok nyűglődéseit, vagy épp hogyan vélekednek a média tömegbutításáról, a magányos lelkek keserű küzdelmeiről, sőt még egy színház a színházban vonalat is beleszuszakoltak a sztoriba. Bagó Bertalan filmes elemekkel operáló rendezése finoman alájátszik az összetett szövegeknek, a töredezett ritmusú jelenetek a végére egységes egésszé állnak össze. Vereckei Rita jelmezei egyszerűek, szinte semmitmondóak, a díszletek is szinte jelzésértékűek, de pont ennyire van itt szükség, a lényeg a helyzetekben rejlik. A színészek közül Pap Lujza, Both András, Gosztonyi János és az exfeleség színészpartnereként megjelenő Szegezdi Róbert játéka a legerőteljesebb.


Jon csak egy pillanatra válik hőssé: kockáztat, és elhiszi, hogy az özönvíz majd elmos mindent, jobb lesz a világ, általa pedig ő maga is. Hogy tényleg Noé nyomdokába lépjen, még egy gorillát is vásárol, erre futja a pénzéből, bár való igaz, Artúr (Atlasz Gábor) egymaga nem képes a fajfenntartásra (fennkölt létigazságok summázásra annál inkább). De Jon legalább megtette az első lépést. Sokan erre sem képesek egyedül. Mindig kell valaki, aki vállalja a bizonytalant, utána majd elindulnak a többiek is. Itt is így lesz. A végére mindenki túl akar élni. Jacht azonban nincs, az egész, ahogy azt már Jon az elején megmondta, csak átverés, reklámfogás csupán. A cégnek nem futja rá, csak egy motorcsónakot tud vigaszdíjként felajánlani. Azzal pedig hogyan is lehetne átmenekíteni a bárkit. Erre már Jon sem képes, visszatér inkább jól bevált, egyhangú életéhez. A helyzet azonban sokkal drámaibb, a Noé-sztori – a legváratlanabb módon – családi tragédiába torkollik.

(Oleg és Vlagyimir Presznyakov: Csónak, avagy előttünk az özönvíz. Rendező: Bagó Bertalan. Thália Színház, Új Stúdió. január 13.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.