Mint annyi amerikai filmes történet, a Universalé is az emigránsokkal kezdődött. Alapítója egy német–zsidó családból származó szőrmekereskedő, Carl Laemmle volt, aki egy amerikai beszerzőkörútja során 1905-ben Chicagóban, 38 évesen találkozott a mozgóképpel egy nickelodeonban (a korban népszerű ötcentes mozi). Rövid számolgatás után úgy érezte, hogy sokkal nagyobb vagyonnal kecsegtető vállalkozás lenne a filmszakma. Első moziját ugyanitt 1906-ban nyitotta meg, majd rövidesen átnyergelt a forgalmazásra, illetve gyártásra is. Többféle és több néven futó filmgyártó céggel is próbálkozott, mire 1912 tavaszán megalapította a Universal Film Manufacturing Companyt New Yorkban. Még ugyanebben az évben megnyitotta kaliforniai filmgyártó részlegét a nyugati parton, s elkezdte hivatalosan is használni a Universal cégért. Laemmel beült az elnöki székbe, s mindinkább a nyugati partra összpontosította működését. (A többi stúdióhoz hasonlóan a napsütéses órák magas száma és a változatos domborzati viszonyok miatt. Így születik meg fokozatosan Hollywood a stúdiók berendezkedése során.) 1914 márciusában vették meg azt a 230 hektárnyi földterületet, ahol az évek során kiépült egy egész filmváros, Universal City.
A tízes évek viszonylag csendesen teltek a Universal életében, elsősorban westerneket, vígjátékokat és akció-kalandtörténeteket készített a némafilm eme szakaszában a stúdió. Nem tartozik a sikertörténetek közé, hogy a húszas években sikerül lemaradniuk Disneyről. Walt Disney és kezdeti tettestársa, Ub Iwerks a Universalnál találja ki első sikeres karakterüket, Oswaldot, a szerencsés nyulat. A jogtulajdonos viszont a stúdió volt, aki alkudozni kezdett Disneyvel, s ő végül némi karaktermódosítással létrehozta Mickey egeret, majd önállósodott. Bár Oswaldot végül gyártotta saját hatáskörében a Universal, fejlődniük nem sikerült, s animációban nem játszottak az ígéretes kezdet után meghatározó szerepet.
A húszas években a játékfilmgyártásban néhány apróbb sikert leszámítva (A Notre Dame-i toronyőr, 1923; Az operaház fantomja, 1925) nem sikerült a vezető stúdiókkal (MGM, Warner Bros.) tartani a lépést. Emellett sokak rosszallását váltotta ki, hogy 1928-ban fia, Carl Laemmle jr. 21. születésnapi ajándékként megkapta a papától a bársonyszéket. Junior igyekezett bizonyítani, készített részben hangos (Show Boat, 1929) és részben színes filmet (Broadway, 1929), bizonyítva nyitottságát a technikai újításokra. Ezeknél sokkal nagyobb sikert arattak a Nyugaton a helyzet változatlan Erich Maria Remarque regényadaptációval, amelynek rendezője, Lewis Milestone a legjobb film Oscar-díjáig lavírozta a Universalt, Milestone pedig a rendezői Oscart is megkapta. A mai napig az egyik legjobb háborús filmnek tekintett alkotás az egyik első, első világháborúval foglalkozó hollywoodi film volt.
A harmincas években a Universal elkötelezte magát a hangosfilmmel és a horrormozikkal. Az összes jelentős brand az ő birtokukban volt, s több tucat Drakula-, Frankenstein-, Múmia-, Farkasember-, Láthatatlan ember-filmet készítettek a negyvenes évek végéig. Itt vált világsztárrá a mi Lugosi Bélánk (eredeti nevén Olt Aristid), Boris Karloff, Lon Chaney, a rendezők közül pedig a Drakulát jegyző Tod Browning. A filmek önálló tematikaként maradtak fenn a filmtörténetben, s a mai napig Universal-horrofilmekként köznevesültek a kánonban.
A sikerek közepette 1936-ban Laemmle végleg visszavonult és cégét eladta a Standard Capitalnak. Igaz, nem annyira önszántából: egyszerűen kizárták a cégből, miután kölcsönt kért a Show Boat hangosfilmváltozatának készítéséhez, s fizetésképtelenné vált. Ezen mit sem változtatott, hogy a megcsúszott költségvetésű film végül hatalmas sikert aratott. A következő évtizedek jellem és egyéniség nélküli, csendes középszerűséget hoztak a Universalnak, amely különféle kölcsön-megállapodásokkal igyekezett presztízsalkotókat szerezni. A sztárkultusz közepette így fordult meg náluk James Stewart, Marlene Dietrich, Fritz Lang és a David O. Selznickkel kötött kölcsönszerződés értelmében forgatott náluk kétszer hollywoodi pályafutása elején Alfred Hitchcock is (Szabotőr, 1942; A gyanú árnyékában, 1943).
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!