Ünneplünk: 100 éves a Universal Stúdió

Egy kis filmtöri, avagy egy filmstúdió életében a centenárium megélése minimum főhajtást érdemel.

kgy
2012. 01. 17. 7:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint annyi amerikai filmes történet, a Universalé is az emigránsokkal kezdődött. Alapítója egy német–zsidó családból származó szőrmekereskedő, Carl Laemmle volt, aki egy amerikai beszerzőkörútja során 1905-ben Chicagóban, 38 évesen találkozott a mozgóképpel egy nickelodeonban (a korban népszerű ötcentes mozi). Rövid számolgatás után úgy érezte, hogy sokkal nagyobb vagyonnal kecsegtető vállalkozás lenne a filmszakma. Első moziját ugyanitt 1906-ban nyitotta meg, majd rövidesen átnyergelt a forgalmazásra, illetve gyártásra is. Többféle és több néven futó filmgyártó céggel is próbálkozott, mire 1912 tavaszán megalapította a Universal Film Manufacturing Companyt New Yorkban. Még ugyanebben az évben megnyitotta kaliforniai filmgyártó részlegét a nyugati parton, s elkezdte hivatalosan is használni a Universal cégért. Laemmel beült az elnöki székbe, s mindinkább a nyugati partra összpontosította működését. (A többi stúdióhoz hasonlóan a napsütéses órák magas száma és a változatos domborzati viszonyok miatt. Így születik meg fokozatosan Hollywood a stúdiók berendezkedése során.) 1914 márciusában vették meg azt a 230 hektárnyi földterületet, ahol az évek során kiépült egy egész filmváros, Universal City.


A tízes évek viszonylag csendesen teltek a Universal életében, elsősorban westerneket, vígjátékokat és akció-kalandtörténeteket készített a némafilm eme szakaszában a stúdió. Nem tartozik a sikertörténetek közé, hogy a húszas években sikerül lemaradniuk Disneyről. Walt Disney és kezdeti tettestársa, Ub Iwerks a Universalnál találja ki első sikeres karakterüket, Oswaldot, a szerencsés nyulat. A jogtulajdonos viszont a stúdió volt, aki alkudozni kezdett Disneyvel, s ő végül némi karaktermódosítással létrehozta Mickey egeret, majd önállósodott. Bár Oswaldot végül gyártotta saját hatáskörében a Universal, fejlődniük nem sikerült, s animációban nem játszottak az ígéretes kezdet után meghatározó szerepet.


A húszas években a játékfilmgyártásban néhány apróbb sikert leszámítva (A Notre Dame-i toronyőr, 1923; Az operaház fantomja, 1925) nem sikerült a vezető stúdiókkal (MGM, Warner Bros.) tartani a lépést. Emellett sokak rosszallását váltotta ki, hogy 1928-ban fia, Carl Laemmle jr. 21. születésnapi ajándékként megkapta a papától a bársonyszéket. Junior igyekezett bizonyítani, készített részben hangos (Show Boat, 1929) és részben színes filmet (Broadway, 1929), bizonyítva nyitottságát a technikai újításokra. Ezeknél sokkal nagyobb sikert arattak a Nyugaton a helyzet változatlan Erich Maria Remarque regényadaptációval, amelynek rendezője, Lewis Milestone a legjobb film Oscar-díjáig lavírozta a Universalt, Milestone pedig a rendezői Oscart is megkapta. A mai napig az egyik legjobb háborús filmnek tekintett alkotás az egyik első, első világháborúval foglalkozó hollywoodi film volt.


A harmincas években a Universal elkötelezte magát a hangosfilmmel és a horrormozikkal. Az összes jelentős brand az ő birtokukban volt, s több tucat Drakula-, Frankenstein-, Múmia-, Farkasember-, Láthatatlan ember-filmet készítettek a negyvenes évek végéig. Itt vált világsztárrá a mi Lugosi Bélánk (eredeti nevén Olt Aristid), Boris Karloff, Lon Chaney, a rendezők közül pedig a Drakulát jegyző Tod Browning. A filmek önálló tematikaként maradtak fenn a filmtörténetben, s a mai napig Universal-horrofilmekként köznevesültek a kánonban.


A sikerek közepette 1936-ban Laemmle végleg visszavonult és cégét eladta a Standard Capitalnak. Igaz, nem annyira önszántából: egyszerűen kizárták a cégből, miután kölcsönt kért a Show Boat hangosfilmváltozatának készítéséhez, s fizetésképtelenné vált. Ezen mit sem változtatott, hogy a megcsúszott költségvetésű film végül hatalmas sikert aratott. A következő évtizedek jellem és egyéniség nélküli, csendes középszerűséget hoztak a Universalnak, amely különféle kölcsön-megállapodásokkal igyekezett presztízsalkotókat szerezni. A sztárkultusz közepette így fordult meg náluk James Stewart, Marlene Dietrich, Fritz Lang és a David O. Selznickkel kötött kölcsönszerződés értelmében forgatott náluk kétszer hollywoodi pályafutása elején Alfred Hitchcock is (Szabotőr, 1942; A gyanú árnyékában, 1943).


Mellettük leginkább több tucat, változó színvonalú, de népszerű Abbott és Costello vígjátékkal maradt talpon a Universal. A negyvenes-ötvenes-hatvanas években többször adták-vették a vállalatot, ahol azért alkalmanként klasszikusok is készültek. Douglas Sirk sikeres melodrámái mellett a megzabolázhatatlan Stanley Kubrick itt készítette a monumentális Spartacust (1960), Gregory Peck a hasonlóan nagy klasszikus Ne bántsátok a feketerigót (1962), amelynek három Oscar-díja közül az egyiket Peck nyerte briliáns alakításáért.


Hatalmas szerencséjükre a „fekete-fehér tévéfilmjellege” miatt a Warnertől a Psychoval kiebrudalt Hitchcockot befogadták, aki nemcsak filmtörténetet csinált Anthony Perkinsszel, de náluk forgatta a Madarakat és a kései – kevésbé sikerült – Hitchcock-mozikat is. Eközben az ötvenes években a tévédivíziót is létrehozzák és folyamatosan fejlesztik.


A hetvenes években felragyogott a Universal csillaga, s jó választásaik közül is a legjobbnak Steven Spielberg felkarolása volt. A legnagyobb bakijukat is érdemes megemlíteni: bár az American Graffiti nagy kasszasiker volt a Universal számára, amikor rendezője George Lucas előállt egy űr-western-mese trilógia ötletével, hülyeségnek találták, s elküldték vele. Szegény Csillagok háborúja, nem sokon múlott, hogy polcra kerüljön örökre. Nem úgy Spielberget, aki itt készítette A cápát, majd a stúdió legnagyobb kasszasikereinek zömét a Dreamworks 1994-es alapításáig ő szállította rendezőként (E.T., Jurassic Park, Schindler listája) és producerként (Vissza a jövőbe-trilógia) egyaránt. Pedig A cápa majdnem kínos felsülés volt, ahol a nyílt tengeri forgatás rémálom volt, Bruce, a műanyag cápa folyamatosan elsüllyedt a tengerfenékre, túllépték a költségvetést, s Spielberg idegösszeomlással menekült el a premier elől. A happy endet követő sikertörténet pedig mindenki számára ismert.


Igazságtalanok lennénk, ha megfeledkeznénk a hetvenes évek további nagy Universal-bemutatóiról, ami jól példázza, hogy a stúdió hogyan ért a csúcsra, megelőzve a Warner Bros.-t és a hanyatló MGM-et. A katasztrófafilmek mellett (Airport-filmek, 1970–79; Földrengés, 1974) tőlük indult Burt Reynolds a Smokey és a Banditával, valamint 1973-ban nekik sikerült összerakniuk ismét Paul Newmant és Robert Redfordot a hét Oscar-díjat nyert A nagy balhéban.

A nyolcvanas évek természetesen az E.T.-től volt hangos, amely sokáig minden idők legnagyobb bevételt elért mozija volt, s remek franchise-nak bizonyult a Vissza a jövőbe is, amely gyorsan trilógiává nőtte ki magát az évtizedben.


Minden idők legjobb éve számukra feltehetőleg 1993 volt, amikor egyszerre mutatták be a Jurassic Parkot és a Schindler listáját. A két film együtt 10 Oscar-díjat nyert, a Jurassic Park minden idők legnagyobb bevételt elért filmje lett, amivel saját magukat előzték meg – az addigi uralkodó ugyanis az E.T. volt. Spielberg karrierje mellett a Universalnak is ez volt az aranyév. Spielberg távozása óta már nem egészen úgy mennek a dolgok, mint előtte (azért volt közben Amerikai pite, Apádra ütök, A Bourne rejtély és Halálos iramban – s az összes folytatásuk), s tavaly a legnagyobb hat stúdió közül csupán az ötödikek lettek, de amerikai mozibevételeik még így is átlépték az 1 milliárd dollárt, köszönhetően a Koszorúslányoknak, a Halálos iramban ötödik részének és a Hopp című animációnak. Igaz, a tavalyi év egyik legnagyobb bukását is ők produkálták a Cowboyok és űrlényekkel (163 milliós mamutköltségvetés, s világszerte mindössze 174 milliós bevétel), valamint annyira kevés pénzt Tom Hanks két évtizede nem hozott, mint a Larry Crowne Julia Robertsszel (de legalább csak 30 millióba került és így az 52 már nem is olyan ciki bevétel).

2004 óta a Universal egy hatalmas médiakonglomerátum része. A General Electric égisze alatt létrejött az NBC Universal, amelyben az előtagot az egyik vezető országos közszolgálati tévécsatorna jelenti. Emellett hatalmas bevételt termel a vidámparkjuk is.

Az idén 100 éves stúdió a jeles alkalomhoz vadonatúj logót készíttet és nem feledkezik meg az elmúlt időszak kultfilmjeiről sem. A születésnap alkalmából tizenhárom korábbi kasszasikert, többek között a Madarakat, az 1991-es Drakulát, a Frankensteint, a Cápát, a Schindler listáját, a Távol Afrikátólt és a Nagy balhét is teljes egészében restaurálják. A felújítás filmenként három-hat hónapot vesz igénybe és több mint 600 000 dollárba kerül darabonként. „Az alkotások közül párat egy könyvre hasonlító díszdobozban adunk majd ki, olyan kísérőanyagokkal, amiket a közönség eddig nem láthatott. A századik év igazi mérföldkő, amit a legmegfelelőbben a filmekkel ünnepelhetünk meg” – mondta Ron Meyer, a cég elnöke. Ez a dicső múlt ennyi figyelmet mindenképp megérdemel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.