– Mitől vonzóbb a Facebook, ami szinte már egy második internetként működik, csak éppen a saját szabályait kényszeríti rá az összes felhasználójára?
– Van egy New York-i jogász, aki azt mondja, hogy a Facebook maga a rabszolgaság. A Google is többet tud rólad, mint te magad, tudja, mire kerestél két hete kedden délután 4 órakor. Ez a fajta hatalom a foucault-i hatalom, amikor megszokjuk és elfogadjuk a megfigyelés tényét, nem lázadozunk ellene. A gumibottal hadonászó rendőrt jóval könnyebb utálni.
„Nem azért nem születik megegyezés, mert nem akarják, hanem mert a jogosultak nem szívesen mennek bele
olyan kompromisszumba, ahol nem ők diktálják a feltételeket”
Fotó:Máté Péter
– Az ACTA ellen több országban is az utcára vonultak a fiatalok. Egyes vélemények szerint nem lehet komolyan venni ezt a mozgalmat, hiszen csak egy durcás reakcióról beszélhetünk, aminek kiváltó oka az ingyenességhez való görcsös ragaszkodás, de semmilyen pozitív üzenet nem fogalmazódik meg.
– A kérdés az, hogy miért zajlik ez a küzdelem. Más ennek az egésznek az optikája mondjuk a Szilícium-völgyben. Egy ismerősöm most jött onnan vissza. Beült a Stanford üzleti karán az egyik előadásra, ahol az előadó megkérte a hallgatókat, tegye fel a kezét közülük az, akinek van vállalkozása. Mindenki feltette. Majd azt kérte, hogy tegye le a kezét, akinek tíznél kevesebb vállalkozása van. A négyszáz fős hallgatóság felének maradt fent a keze. Tehát létezik egy olyan kreatív osztály, aminek a tagjai az internetre és a számítógépre úgy tekintenek, mint a saját szabadságuk és vállalkozásuk sikerének legfontosabb feltételére. Nekik egyáltalán nem mindegy, hogy egyenlő pályákat és egyenlő esélyeket biztosít-e a digitális környezet. Joggal érvel például a Wikipedia kitalálója azzal, hogy amennyiben a törvényhozás által most elképzelt környezetben kellett volna elindulnia ezelőtt tíz évvel, akkor esélye sem lett volna az elrugaszkodásra. Vagyis az amerikai tiltakozók látják azt, hogy az innovációhoz szükséges, hogy ne legyen mód beavatkozásra, legalábbis egy darabig. Magyarországon ez a kreatív osztály és vállalkozói kultúra nem létezik, ezért sem látunk tiltakozást.
– A könyvedben azt írod, a zeneipar válsága amúgy is bekövetkezett volna.
– Teljesen egészséges üzleti modell volt a CD, és ha ez a fejlődés végigmegy – elterjed a minidisc például –, akkor minden ment volna a maga útján. Az ő szempontjukból az tényleg dráma, hogy elveszítik a teljes kontrollt, hiszen évtizedek alatt megszerezték a globális piac orbitális részét, és ez kezd kicsúszni a kezükből. Már nem tudják többé befolyásolni a keresletet és a terjesztést. De hogy a többi szereplőre, például az alkotókra, a közönségre, a különféle közvetítőkre és a koncerthelyszínekre ez jó vagy rossz hatással van, nem lehet egyértelműen megmondani. Alapvetően minden azon múlik, hogy ki hogyan tud élni a lehetőséggel.
– Felkészülhetett volna jobban minderre a lemezipar?
– Nem hiszem, hogy tudott volna másként viselkedni. Ez az iparág egy tanker, ami nem tud megállni egy perc alatt. A kalózkodás erre is jó párhuzam, hiszen a nagy hajókat is könnyű motorcsónakokkal ostromolják a szomáliai kalózok.
– Beszéljünk még a politika és a kalózok kapcsolatáról. Léteznek már kalózpártok. Van hasonlóság a zöld mozgalmakból kialakult pártok és a most formálódó kalózpártok között?
– Nagyon sok párhuzam van a zöld pártokkal. Ezek a pártok azt mondják, hogy van egy fizikai környezet, a természet és az épített környezet, amit lehet kizsákmányolni vagy fenntartható módon használni. Ez a párhuzam érvényes a digitális környezetre is. Fenntartható-e egy digitális „ökoszisztéma” akkor, ha jönnek olyan szereplők, akik megpróbálják kisajátítani és szabályozni azt? A kalózpártok politikai mondanivalója szerintem nem arról fog szólni hosszú távon, hogy szabad-e letölteni vagy sem, hanem hogy milyen állapotban van ez a digitális környezet, hogyan tudjuk kialakítani azokat a közös szabályokat, ami mindenki számára kedvező alternatívát tud biztosítani.
– A fájlcseréléssel beköszöntő korszakot sok szempontból az ingyenesség élteti. Mégis, miből lesz pénz, hogyan tehető pénzzé egy kulturális termék, alkotás?
– Amikor elkapnak egy-egy nagyobb kalózt, akkor arról számolnak be a hírek, hogy az illetőnek helikoptere vagy éppen Rolls-Royce Phantomja volt, miközben egy ingyenes kalózszolgáltatást üzemeltetett. Ezek szerint van pénz a kalózszolgáltatásokban, ebből én azt a következtetést vonom le, hogy nem az a baj, hogy az emberek nem hajlandak fizetni, hanem valahogy nincsen megállapodás a tartalmak tulajdonosai és az alternatív forgalmazók között.
– Akkor az olyan szolgáltatásoknak van jövője, mint az amerikai Hulu oldal, ahová a kiadók töltik fel a tartalmakat némi, nem túl nagy előfizetési díjért cserébe?
– Egyértelműen. A kulcskérdés az, hogy ki fogja a feltételeket diktálni. Az I-Tunes esetében a kérdés például úgy csapódik le, hogy a Sony vagy az I-Tunes szabja meg az árakat. A jogosultak eddig ahhoz voltak hozzászokva, hogy aki a szellemi tulajdont birtokolja, az mondja meg az árat. Most viszont arról szól a történet, hogy vannak olyan nagy alternatív elosztó központok, akik nem fogadják el ezt az árat, hanem már maguk is ármeghatározó szerepben vannak. Azt mondják, hogy ennyi egy dal ára, és ha ez nem tetszik, akkor nem áruljuk. Mindig azt kérdezem a magyarországi kalózok elleni jogászoktól, amikor arról beszélnek, hogy megint sikerült bezáratni egy fizetős kalózoldalt, hogy azt miért nem kérdeztétek meg tőle, hogy esetleg nem akarja valahogy legalizálni a tevékenységét? Mindenki sok pénzt keres a jogosultakon kívül, de nem azért nem születik megegyezés, mert nem akarják, hanem mert a jogosultak nem szívesen mennek bele olyan kompromisszumba, ahol nem ők diktálják a feltételeket. Így viszont hosszú távon elvesztik az összes olyan jövedelmet, amit meg is szerezhettek volna.
– Sokan örvendeznek, hogy lassan megszűnnek a gonosz, pénzhajhász kiadók, és végre a szerző közvetlenül juthat el a közönségéhez. A zeneipar után most már a könyvkiadók is retteghetnek.
– Három alternatíva van. Ebből az egyik a teljes pusztulás.
– Tényleg elképzelhető ilyen forgatókönyv?
– Teljes mértékben. Mindjárt rátérek a másik két lehetőségre, abból világossá válik. Van a szerzői jognak egy etikai alapvetése, mi szerint adott a termelő és a fogyasztó között egyfajta kölcsönös tisztelet. A szerző alkot, az alkotását megosztja a piaccal, az pedig valamelyik módon kifejezi a tiszteletét és a szeretetét úgy, hogy ad érte valamit. Mindketten önkéntesen vesznek részt ebben. De azt látjuk, hogy például amikor a Sony megemeli a Whitney Houston számok árát a haláleset után, akkor felrúgja ezt a kölcsönös tiszteletet. Ettől kezdve nehéz amellett érvelni, hogy a fogyasztó viszont viselkedjen tisztességesen. A kérdés az, hogy ki legyen ma az, aki a fogyasztót összeköti a szerzővel. Ha az egy láthatatlan infrastruktúra, mint mondjuk az Amazon, aki nem akar befolyást gyakorolni az alkotóra, hanem csak piacot biztosít, akkor az a szerzőnek jó, hiszen minden egyes tranzakcióból leesik neki valami. Az ilyen közvetítő nem akar nevet szerezni magának. A másik út az, hogy a kiadó márka akar lenni, akire ugyanúgy odafigyelnek, mint a szerzőre. A tévézésből vett példával: ott van Dr. House, ő az, akivel a néző kapcsolatban áll, és neki édesmindegy, hogy melyik csatornán nézi. Azok, akiknek nem sikerül vagy irányadó márkává válniuk, vagy láthatatlanná, mint az Amazon, azok feleslegesek lesznek és eltűnnek.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!