– Milyen tapasztalatai vannak a magyar táncosokról?
– Magas szintű, profi művészekkel találkozhattam. Improvizációs műhelyfoglalkozást tartottam nekik: éretten, érzékenyen kezelték a témát, a felvetéseket.
– Rengeteg nemzetiségű táncossal dolgozott már együtt. Vannak különbségek a különféle országok táncosai között?
– Meglepő számomra, hogy városról városra, ahol járok és dolgozom, mennyire hasonló testtudattal rendelkeznek a táncosok. Ugyanazokkal a megoldásokkal, ugyanazokkal a mozgásanyagokkal találom magam szemben mindig.
Crystal Pite: 2013-ban egy év pihenőre megy a csapat, nem készítünk új darabot, de turnéra sem megyünk.
Időre van szükségem
Fotó: Máté Péter
– Állandó kísérletező: a klasszikus elemeket a kortárs technikával és improvizációval vegyíti. Miért fontos ezek egymásba olvasztása?
– Klasszikus baletten nevelkedtem, de nagyon sok más stílust kipróbáltam. Soha nem dolgoztam nagy balett-társulatnál, de rengeteget dolgozhattam együtt például William Forshythe-tal. Számomra már a kezdetektől fogva egyértelmű volt, hogy kortárs vonalon szeretnék gyökeret verni, de a klasszikus balett adja meg, azt hiszem, minden tánc alapját. A klasszikus balett már csak nyomokban fedezhető fel a munkáimban: a street dance és az improvizáció az, ami igazán érdekel. Utóbbi révén egyre közelebb férkőzhetek a táncosaimhoz, sokkal izgalmasabb mozgásnyelv alakulhat így ki. Hagyom őket, kísérletezzenek csak a testükkel. Ha simán csak megmondanám, mi után mi következik, sokkal szürkébb, egyhangúbb munkák születnének meg.
– Most a Dark Matters című előadással vendégszerepeltek a Trafóban. Ebben is, ahogy több más előadásában, alapmotívum az árny.
– Itt most nem a fény–árnyék összefüggés, hanem az árnyék metaforája érdekelt. Az ismeretlen, a megfoghatatlan, amiben ott rejtőzik valami veszélyes, titokzatos. A marionettbábot mozgató sötét alak épp ezt szimbolizálja.
– Az univerzumban és a lelkünkben is megfejthetetlen, rejtélyes erők működnek. Ösztönök, megérzések irányítják néha cselekedeteinket, szabad akaratunk sokszor azonban összecsap az eleve elrendeléssel. Ezekkel foglalkozik a Dark Matters.
– Azt kutatom, hogy a szabad akarat és a sors miként viszonyul egymáshoz. Az egész darab a teremtésről, a megsemmisülésről és a lerombolásról szól. A báb és a bábos kettőse szépen rímel erre. Imádom a bábos figuráját: fekete kosztümben van, még az arca sem látszik, mintha nem is létezne. Mégis ő a mozgatórugója a történéseknek. A kiszolgáltatottság, a manipuláció és a motiváció – ezek is nagyon érdekeltek. Egy alig látható, mégis érzékelhető erő irányítja a cselekvéseket, a látható történéseket. Sokat tanulmányoztam a japán bábos technikákat, a bunrakut és a kabukit. A darab második része ugyanennek a témának egy másfajta variációja. Nagyon kíváncsi voltam, hogy tudom átültetni a tiszta mozgás nyelvére azt, amit az első részben a bábokkal létrehoztunk. A táncos saját testével persze sokkal absztraktabb módon jeleníti meg a történéseket. Az első rész azonban kulcsot ad a második rész megfejtéséhez.
– Saját társulata, a Kidd Pivot mellett milyen projektekben vállal szerepet?
– Rendszeresen dolgozom a hágai Netherlands Dance Theatre-rel. Legutóbb egy húszperces etűdöt koreografáltam nekik hét táncosra. Ennek múlt héten volt a bemutatója. Izgalmas, hogy kétfajta infrastruktúrában mozoghatok, jó tapasztalatszerzés, amelyet mindkét oldalon tudok hasznosítani. Elég ideális helyzetben vagyok, értékes pillanatokat élhetek meg mindkét társulatnál.
– Vendégkoreográfusokkal szoktak dolgozni a Kidd Pivotnál?
– Még nem hívtam más koreográfusokat, de nem is nagyon tervezem. Bár amikor a kisfiam megszületett, és pár hónapig otthon voltam vele, addig a táncosaim közösen hoztak létre egy darabot.
– Milyen tervei vannak a jövőre?
– 2013-ban egy év pihenőre megy a csapat, nem készítünk új darabot, de turnéra sem megyünk. Időre van szükségem, le kell ülepednie dolgoknak, és új impulzusokat kell magamba szívnom, mielőtt nekiállnék egy új munkának. De a táncosoknak is szükségük van arra, hogy máshol is kipróbálják magukat. Csak így, megújulva lehet továbbmenni.
Crytal Pite Kidd Pivot nevű társulatát még szombaton este láthatják a Trafóban.