A veszélyes és titokzatos sötét alak

Crystal Pite kanadai koreográfus visszatérő vendég a Trafóban, Kidd Pivot nevű csapatával másodszor járnak Magyarországon. Arról beszélgettünk vele, hogy mi van az árnyékon túl.

Makrai Sonja
2012. 02. 18. 7:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Milyen tapasztalatai vannak a magyar táncosokról?
– Magas szintű, profi művészekkel találkozhattam. Improvizációs műhelyfoglalkozást tartottam nekik: éretten, érzékenyen kezelték a témát, a felvetéseket.

– Rengeteg nemzetiségű táncossal dolgozott már együtt. Vannak különbségek a különféle országok táncosai között?
– Meglepő számomra, hogy városról városra, ahol járok és dolgozom, mennyire hasonló testtudattal rendelkeznek a táncosok. Ugyanazokkal a megoldásokkal, ugyanazokkal a mozgásanyagokkal találom magam szemben mindig.

Crystal Pite: 2013-ban egy év pihenőre megy a csapat, nem készítünk új darabot, de turnéra sem megyünk.
Időre van szükségem

Fotó: Máté Péter

– Állandó kísérletező: a klasszikus elemeket a kortárs technikával és improvizációval vegyíti. Miért fontos ezek egymásba olvasztása?
– Klasszikus baletten nevelkedtem, de nagyon sok más stílust kipróbáltam. Soha nem dolgoztam nagy balett-társulatnál, de rengeteget dolgozhattam együtt például William Forshythe-tal. Számomra már a kezdetektől fogva egyértelmű volt, hogy kortárs vonalon szeretnék gyökeret verni, de a klasszikus balett adja meg, azt hiszem, minden tánc alapját. A klasszikus balett már csak nyomokban fedezhető fel a munkáimban: a street dance és az improvizáció az, ami igazán érdekel. Utóbbi révén egyre közelebb férkőzhetek a táncosaimhoz, sokkal izgalmasabb mozgásnyelv alakulhat így ki. Hagyom őket, kísérletezzenek csak a testükkel. Ha simán csak megmondanám, mi után mi következik, sokkal szürkébb, egyhangúbb munkák születnének meg.

– Most a Dark Matters című előadással vendégszerepeltek a Trafóban. Ebben is, ahogy több más előadásában, alapmotívum az árny.
– Itt most nem a fény–árnyék összefüggés, hanem az árnyék metaforája érdekelt. Az ismeretlen, a megfoghatatlan, amiben ott rejtőzik valami veszélyes, titokzatos. A marionettbábot mozgató sötét alak épp ezt szimbolizálja.

– Az univerzumban és a lelkünkben is megfejthetetlen, rejtélyes erők működnek. Ösztönök, megérzések irányítják néha cselekedeteinket, szabad akaratunk sokszor azonban összecsap az eleve elrendeléssel
. Ezekkel foglalkozik a Dark Matters.

– Azt kutatom, hogy a szabad akarat és a sors miként viszonyul egymáshoz. Az egész darab a teremtésről, a megsemmisülésről és a lerombolásról szól. A báb és a bábos kettőse szépen rímel erre. Imádom a bábos figuráját: fekete kosztümben van, még az arca sem látszik, mintha nem is létezne. Mégis ő a mozgatórugója a történéseknek. A kiszolgáltatottság, a manipuláció és a motiváció – ezek is nagyon érdekeltek. Egy alig látható, mégis érzékelhető erő irányítja a cselekvéseket, a látható történéseket. Sokat tanulmányoztam a japán bábos technikákat, a bunrakut és a kabukit. A darab második része ugyanennek a témának egy másfajta variációja. Nagyon kíváncsi voltam, hogy tudom átültetni a tiszta mozgás nyelvére azt, amit az első részben a bábokkal létrehoztunk. A táncos saját testével persze sokkal absztraktabb módon jeleníti meg a történéseket. Az első rész azonban kulcsot ad a második rész megfejtéséhez.



Saját társulata, a Kidd Pivot mellett milyen projektekben vállal szerepet?

– Rendszeresen dolgozom a hágai Netherlands Dance Theatre-rel. Legutóbb egy húszperces etűdöt koreografáltam nekik hét táncosra. Ennek múlt héten volt a bemutatója. Izgalmas, hogy kétfajta infrastruktúrában mozoghatok, jó tapasztalatszerzés, amelyet mindkét oldalon tudok hasznosítani. Elég ideális helyzetben vagyok, értékes pillanatokat élhetek meg mindkét társulatnál.

Vendégkoreográfusokkal szoktak dolgozni a Kidd Pivotnál?

– Még nem hívtam más koreográfusokat, de nem is nagyon tervezem. Bár amikor a kisfiam megszületett, és pár hónapig otthon voltam vele, addig a táncosaim közösen hoztak létre egy darabot.

– Milyen tervei vannak a jövőre?

– 2013-ban egy év pihenőre megy a csapat, nem készítünk új darabot, de turnéra sem megyünk. Időre van szükségem, le kell ülepednie dolgoknak, és új impulzusokat kell magamba szívnom, mielőtt nekiállnék egy új munkának. De a táncosoknak is szükségük van arra, hogy máshol is kipróbálják magukat. Csak így, megújulva lehet továbbmenni.


Crytal Pite Kidd Pivot nevű társulatát még szombaton este láthatják a Trafóban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.