Amikor a politika a gúny tárgya

A New York-i Metropolitan Múzeum látványos kiállítással ünnepli a humort – a politikai karikatúra évszázadait bemutató tárlat rendhagyó időutazást ígér.

thy
2012. 02. 24. 8:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A karikatúra kegyetlen műfaj: a túlzás vagy éppen a hiány élteti, a túl kerek vagy túlságosan is szikár formák, a nagy orrok és az aránytalan végtagok. Az biztos, hogy sem az ókor, sem a középkor nem vetette meg a humort, mégse volt számukra magától értetődő, ami nekünk banális: az elrajzolásokkal a személyiségjegyeket is ki lehet fejezni. A karikatúra felfedezése így az „igazi” portréfestők felbukkanásának köszönhető, és igazi diadalmenete épp ezért akkor kezdődött – vagyis a reneszánsz idején –, amikor már nem a természet szolgai utánzása, hanem a gondolatok kifejezése volt az elsődleges cél. Mondjuk a tökéletes rútság ábrázolása – amiről Leonardo da Vinci groteszk vázlatai tanúskodnak például.


Leonardo groteszk rajzait is számos művész másolta, amihez hozzájárult a szatirikus metszetek egyik legnagyobb mestere, a 18. században alkotó William Hogarth is, aki példaképei között emlegette a reneszánsz mestert. Úgy tartják, az első művész, aki bátorkodott rajztollát a gúny epéjébe mártani, majd kíméletlenül karikírozni azokat, akiket környezete is ismerhet – mondjuk a pápát vagy XIV. Lajost –, Giovanni Lorenzo Bernini volt a 17. században. Bár nevét elsősorban a Szent Teréz extázisa című korszakalkotó szobráról ismerhetjük a tankönyvekből, szatirikus képei már a 18. századtól ismertek voltak az akkoriban divatba jött kulturális turizmusnak köszönhetően.


Az első professzionális karikaturistát Pier Leone Ghezzinek hívták és hasonlóan a mai utcai rajzolókhoz ő is a turisták pénztárcáját célozta meg. A plakátművészet forradalmasításában is hatalmas szerepet játszó mélynövésű bohém, Henri de Toulouse-Lautrec is szoros viszonyt ápolt a gúnnyal, már hatévesen is előszeretettel rajzolt megmosolyogtató fejeket, ezt a szokását később, a kávéházak füstjében pácolódva sem adta fel. A kamasz Claude Monet is ilyesféle – a helyben ismert arcokról készült – rajzok árulásával egészítette ki a zsebpénzét La Havre-ban.



Persze ekkora már – a 19. századról beszélünk – az újságokat is elöntötték a hírességeket kifigurázó grafikus illusztrációk a gúnyos tárcákkal és az irodalmi karikatúrákkal együtt. Ilyen fórum volt a harmincas években induló Le Charivari magazin, itt jelentek meg minden idők egyik leghíresebb karikaturistájának, Honoré Daumier-nek a rajzai – például a kor írófejedelméről, Viktor Hugóról. A karikatúrarajzolásba még a botrányhős költőzseni, Baudelaire is belekontárkodott, aki egyébként is nagy rajongója és méltatója volt a lenézett műfajnak. A Metropolitan kiállítása a mai politikusokat kipellengérező képekből is válogat, mondani se kell, George W. Bush is megkapja a magáét. Azt pedig, hogy a karikatúra története mennyire inspiráló lehet a ma alkotó szatirikus művészekre, jól mutatja Enrique Chagoya képe, ami Obama egészségügyi reformján élcelődik Captain Frederick Marryat 18. századi grafikus stílusának felhasználásával.



S hogy Magyarországon mennyire értékelt műfaj a karikatúra? Ez már egy következő cikk témája lehetne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.