Egy plakát miatt mondhat le az Oscar-díjról?

Nem kíséri szerencse az utóbbi időben a franciaországi filmreklámozókat: az illetékesek több köztéri plakátjukat is visszautasították. Az egyik túl politikainak, a másik túl szexuálisnak, a harmadik túl erőszakosnak tűnt a döntéshozók szemében.

BL
2012. 02. 11. 14:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A párizsi közlekedési vállalat (RATP) reklámcége nem volt hajlandó Stéphane Guillon humorista plakátjának kihelyezésére a metró hálózatában, mert „túl politikai jellegűnek” érezte. Guillon rögtön tiltakozott, és cenzúrának minősítette a döntést. Plakátja a párizsi Olympia előadóteremben tervezett előadóestjét hirdette a következő szavakkal: „Májusban Stéphane Guillon is távozik”. A franciák számára a szöveg átlátszó célzást jelentett a tavaszi elnökválasztásra, illetve azon Nicolas Sarkozy elnök vereségének lehetőségére utalt. „Ez eleve elfogadhatatlan kiindulópont volt számunkra. Jogászaink úgy értékelték, hogy nem egyeztethető össze a közlekedési vállalattal kötött megállapodásunkkal, annak értelmében ugyanis tartózkodnunk kell bármilyen politikai vagy vallási tartalomtól, és ez különösen érvényes az elnökválasztás időszakában” – magyarázta a RATP reklámcége.

A politikai tiltást követte az erkölcsi. J. C. Decaux hirdetési cége bejelentette, hogy eltávolítja a reklámtáblákról Jean Dujardin és Gilles Lelouche Les infideles (A hűtlenek) című új filmjének szexuálisan túl explicitnek tartott plakátjait, ugyanis ilyen értelmű felszólítást kapott a hirdetők szakmai hatóságától, az ARPP-től. A pajzán epizódokból felépített vígjáték, amelynek premierje február 29-én lesz, két kalandkereső férj hűtlenkedéseit meséli el, főleg arra helyezve a hangsúlyt, hogy milyen leleményes cselekkel próbálják kijátszani féltékeny feleségeik éberségét.

Az egyik plakáton Jean Dujardint látni (akinek legutóbbi hollywoodi némafilmje ettől a kampánytól függetlenül Oscar-gyanús), amint arccal a néző felé fordul, kezében egy fejjel lefelé tartott nővel, akiből csak két meztelen lába látható a férfi fejétől jobbra és balra, ráadásul a színész egy „félreérthető” megjegyzést is tesz. A másikon Gilles Lelouche telefonon azt mondja: „Mindjárt meg fog szakadni, alagútba hatolunk be”, miközben egy hátulról fényképezett nő két kezét alulról felnyúlva a vállára helyezi, haja pedig a férfi dereka alatt látható. Stéphane Martin, az ARPP vezérigazgatója azzal indokolta a döntést, hogy ezek a plakátok „nyilvánvalóan ütköznek a közönség egy részének érzéseivel, mivel olyan képet sugallnak a nőkről, amely sérti méltóságukat és a jó ízlést”.

Az ügy híre a Twitter révén hamar eljutott az Egyesült Államokba, ahol a közvélemény igen érzékenyen reagál a jó erkölcsöket sértő ügyekre. Így az új film érdekében kifejtett reklám aligha bizonyult jó hírverésnek az Oscar-gála előtt, amelyen A némafilmes című mozi, amelynek főszereplője Jean Dujardin, az egyik fő esélyesnek számít, hiszen három kategóriában is nevezték az aranyszobrocskára.

A plakátok tervezői viszont értetlenül fogadták az ARPP állásfoglalását, már csak azért is, mivel évekkel korábban már voltak hasonló plakátok, és akkor a legkisebb felzúdulást sem váltották ki. Más kérdés, hogy a média lecsapott a botrányra, és a tévék részletes beszámolóinak köszönhetően a visszavont plakátot alighanem többen látták Franciaországban és világszerte, mint az évad bármely más francia filmreklámját.

A közízlés őrei Marseille-ben is elfogadhatatlannak ítéltek egy filmreklámot. A dél-franciaországi kikötőváros közlekedési társaságának reklámhatósága nem volt hajlandó az autóbuszok oldalán engedélyezni az Underworld: Az ébredés című fantasztikus film hirdetését, amelyen Kate Beckinsale, illetve az általa megtestesített vámpírnő a közönségre fogja fegyverét. Az illetékesek a Marseille-ben dúló, az utóbbi időben több halálos áldozatot követelt erőszakhullám keltette légkörrel indokolták, hogy miért nem való a város útjaira a harcos látvány.

Etienne Lerbret, a film ügynöke már csak azért is abszurdnak nevezte a döntést, mivel más francia városokban semmiféle korlátozás nem sújtotta a reklámot, továbbá az Underworld-sorozat előző részeit már 1,6 millióan nézték meg Franciaországban. „A közönség elég felnőtt ahhoz, hogy meg tudja különböztetni a filmben szereplő vámpírt és farkasembert a valóságtól” – méltatlankodott a film forgalmazója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.