Gyomortájéki szorítás: Ómen, a klasszikus
Ez a filmklasszikus komoly hatással van az ember belső szerveire, simán a gyomortájéki szorítás ölelésében tölthetjük el azt a 111 percet, amely során Damien, az ördögi kisfiú rémületes „felcserepedését” követhetjük nyomon. Damient az USA római nagykövete és felesége fogadja örökbe, és bár vannak baljós előjelek, azért arra nyilván legmerészebb álmaikban sem gondolnának, hogy a Sátán fiáról van szó. Az olyan klasszikus gyereknevelési szakkönyvek tárgymutatójában, mint a Dr. Spock-féle Csecsemő- és gyermekgondozástan, felesleges lenne megoldást keresni a helyzetre, így végül egy speciális segítő bevonására kényszerülnek. Hiába próbáltak még számos bőrt lenyúzni később az alapsztoriról, az első Ómen messze felette áll a feldolgozásoknak, amiben nem kis szerepe van Gregory Peck játékának is. Érdekesség: a film elkészítését is számos ördögi véletlen és baleset nehezítette…
Polanski és a Rosemary gyermeke
Roman Polanski ígéretes amerikai karrierje a Rosemary gyermekével kezdődött, amely egy energiától duzzadó lehengerlő erődemonstráció volt. A Lengyelországban és Európában oroszlánkörmeit megmutató rendező 1968-ban készítette el első hollywoodi filmjét. A sztori: a fiatal Mia Farrow apránként rájön, hogy magát a Gonoszt készül világra hozni. A kissé nyugtalanító következtetés levonásáig számos lelki-pszichikai helyzeten kell átesnie, amit Polanski az Iszonyatban és a Kés a vízben című filmjeiben megismert hatásos technikákkal igen érzékletesen ábrázol. A Rosemary gyermeke végső soron ott végződik, ahol az összeállításunk koncepciója szerint kezdődnie kellene, ám az anyját már magzatként „terrorizáló” porontyról szóló történet olyan élesen vésődik be az ember tudatába, hogy nem lehetett kihagyni egy ilyen tematikus blokkból.
Árvaház – a sötét múltú épület újra szedi az áldozatait
Ez a spanyol ajkú film kiváló példa arra, amikor egy viszonylag kommersz műfaj – jelen esetben az enyhén misztikus thriller – az európai filmes látásmód vonzóbbik arcával találkozik. A végeredmény egy dicséretesen visszafogott, a feszültséget és lélektani drámát komoly szaktudással és példás érzékenységgel adagoló mozi: minőségi fosatásnak is mondhatnánk, mert a tucathorrorokhoz képest tényleg képes végig feszültségben tartani a nézőjét, és igen komoly figyelmet vár el maga a rejtélyes sztori is. Már a helyszín is kellően baljós: végy egy üres árvaházat, és költöztess ide egy fiatal házaspárt egy kisgyerekkel – ebből az amúgy közhelyes alaphelyzetből borítékolhatóan rossz sülhet csak ki. Főleg azután, hogy Simon, a kisfiú egy képzeletbeli(?) baráttal akad össze. Nem sokra rá véres, nyomasztó és igen szomorú történet bomlik ki a szemünk előtt. A sötét múltú épület újra szedni kezdi áldozatait. A filmben ráadásul rendszeresen felbukkan egy olyan torz gyerekmaszk is, amelyet ha megvarratunk a nagyival, egy ideig minden horrortematikájú buliban lazán lealázhatjuk a Sikoly-maszkos amatőröket.
Esther nem kedves: Az árva
Az Árva akár egy szívbemarkoló dráma is lehetne egy kedves kislányról, aki fiatal kora ellenére megjárta a poklot, és egy család végre megmenti az árvaházból. Ám a főszereplő, Esther nem kislány, és kedvesnek sem mondható. Kicsit kilóg az eredendően gonosz gyermekkarakterek közül, hisz egy felnőtt nőről beszélünk, aki egy kilencéves lány testében éli az életét. A felvezetés azonban pont annyira hosszú, hogy a végére teljesen el tudunk vonatkoztatni a szomorú bociszemektől és a szörnyű gyermekkortól. Ennek több oka is van, az egyik a jól megalkotott szerep, a másik pedig Isabelle Fuhrman (Esther). A színésznő már első ránézésre is olyan karakter, aki később rémálmainkban fog kísérteni, és örökre a pszichopata fiatal szerepében emlékszik majd rá mindenki.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!