Igazi 3D-főváros lehet Kecskemét

A Kecskemétfilm életében új korszak kezdődik: mostantól korszerű háromdimenziós műhelyből érkeznek meg hozzánk a legújabb animációs filmek.

rKissNelli
2012. 02. 11. 10:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legtöbben valószínűleg a moziban találkoznak a 3D-élménnyel, és számítógépes játékok is készülnek ezzel a technikával. Azt viszont biztosan kevesebben próbálták ki, hogy milyen érzés belepiszkálni a virtuális térbe. Ezért kezdjük ott, hogy az új kecskeméti 3D-műhelyben elhelyezték a Leonar3Do-t. Rátai Dániel találmányáról a „virtuális térben alkalmazható, háromdimenziós operációs berendezésről” a műhely bemutatóján testközelből szerezhettünk tapasztalatokat. Tulajdonképpen a háromdimenziós kijelzőt valósította meg a tervező, a kétdimenziós képet adó monitort láthatjuk három dimenzióban, és alakíthatjuk is a teret.

Tóth-Pócs Roland, a műhely vezetője nem véletlenül emelte ki, hogy mennyire felhasználóbarát szoftverrel van dolgunk: a Leonar3Do kivitelezése nem igazán bonyolult, bár rajzolni nyilván nehezebb vele, mint amilyennek látszik. Ha az ember túltette magát a 3D-szemüvegen, kap egy kis harci repülőgépre emlékeztető joysticket, amellyel a térben mozgathatja és formázhatja a három dimenzióban megjelenő testet.


A laikus látogatók kaptak a képernyőre egy gömböt, aminek mi is bátran nekiestünk. Szédítő volt a háromdimenziós élmény, de sajnos képtelenek voltunk önállóan létrehozni bár egyetlen olyan formát, ami ne fallikus ábrázolásra emlékeztetett volna, ezért hamar feladtuk a küzdelmet.

Az animációs filmeknek többnyire csak azokat a részeit készítik a Lenoar3Do-val, ahol nagyon apró térhatású részleteket kell megmutatni, alkalmazták például a Bíborcsiga című animációs rövidfilmben is. A film Tóth-Pócs Judit és Tóth-Pócs Roland közös munkája:


Kecskeméten már a mostani fejlesztés előtt is készült jó néhány ilyen animációs film: a Magyar népmesék sorozat számos epizódját is rendező Horváth Mária például háromdimenziós Négyszögletű kerek erdőben utazik. A Lázár Ervin-mesékből készülő, tizenhárom részesre tervezett sorozatból eddig egy epizód készült el, a Vacskamati virágja című. (Egyébként, ha valaki nem tudná, Vacskamati angol fordításban: Pretty Kitty.) Tóth Roland Örkény István egyik egypercesét dolgozta fel szintén sorozatindító szándékkal, és Tóth-Pócs Roland is itt készítette az Ára 2.70 forint című animációs rövidfilmjét. Már korábban is volt lehetőség a háromdimenziós megoldásokra Kecskeméten, de lényegesen nehezebben ment ezzel a technológiával korábban a munka: ahogy Tóth-Pócs Roland elmondta, akár többórányi munkát is igényelt egy-egy kép, amiből huszonötre van szükség másodpercenként, hogy a film mozogjon.


Az Autodesk3ds Max nevű szoftvert és a Leonar3Do-t a magyar állam, az Európai Unió, az Európai Fejlesztési Alap és a Docler Video Production Kft. támogatása és saját befektetés révén sikerült beszerezniük. Az Autodesk3ds Max lényege, hogy közvetlenül a gépbe rajzolnak, a papír teljesen eltűnik a folyamatból, egy digitalizáló táblára készülnek a rajzok. A változás tulajdonképpen annyi, hogy mostantól sokkal több és sokkal jobb anyag készülhet az operatőrszobának nevezett műhelyben.

Mikulás Ferenc, a rajzfilmstúdió igazgatója azt mondja: új korszak kezdődött a stúdió életében, miközben persze a múlt mementói sem kerülnek a szemétdombra. A vetítőterembe költözött a régi vágógép, a digitalizáló rajztáblákkal és háromdimenziós szoftverekkel dolgozók közvetlen szomszédságában pedig maradt hely azoknak a 35 milliméteres kameráknak, amelyekkel harminc évig készítettek filmet ebben a stúdióban, és a világon mindenütt, mióta rajzfilm a rajzfilm. Kint vannak a Magyar népmesék és a Vízipók-csodapók kézzel rajzolt, kézzel kifestett képei is.


A 3D-műhelyt Mikulás Ferenc elmondása szerint nem csak animációs filmek készítésére használnák, hanem számos más területen is. A háromdimenziós modellezés az oktatásban, általában a 3D-animáció a reklámiparban is hasznosítható, és az igazgató szerint már szó van arról, hogy a stúdió a számítógépes játék-gyártásba is bekapcsolódjon.

A Kecskemétfilm Kft. nem hagy fel a hagyományos rajzfilmek készítésével sem. Bár Tóth-Pócs Roland azt mondja magáról, hogy ő már teljesen a 3D-korszak gyermeke, mégis hozzátette, hogy Kecskemét nem csak a műhely adottságai miatt fontos, hanem azon tapasztalatok miatt is, amelyek az elmúlt évtizedekben felhalmozódtak a rajzfilmstúdióban.


Fontos lenne, hogy a fiatalok itt tanuljanak, hogy a Kecskeméten összegyűjtött tudás öröklődjön, és felhasználják a 3D készítésénél is. Önmagában, ezek nélkül a tapasztalatok nélkül a 3D technológiája igen keveset érne – vélte Tóth-Pócs Roland. Azt is elárulja, hogy a dolog visszafelé is működik, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy az új programok nagyon felhasználóbarátok, és azok az animátorok is könnyedén el tudják sajátítani a használatukat, akik más technológiákkal dolgoztak eddigi pályájuk során.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.