Ilyen lett volna színesben az Oscar-jelölt

Bár fekete-fehérben fogatták a filmet, a The Artist – A némafilmes jelmeztervezője, az amerikai Mark Bridges „színekben és textúrákban” gazdag változatban állította össze a ruhatárat, hogy a legjobb hatást érhesse el a filmvásznon, és megfelelő képi világot teremtsen a színészek számára.

Grund
2012. 02. 26. 14:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mark Bridges, aki a Magnólia, a Vérző olaj, a 8 mérföld, Az olasz meló, A harcos, a Greenberg jelmezeit is tervezte, szerepel a legjobb jelmeztervezőnek járó idei Oscar-díj jelöltjei között. Korábban már több díjat is nyert A némafilmessel, többek között a brit filmakadémia (BAFTA) díját.

Nagy kihívás egy jelmeztervezőnek megálmodni az 1927 és 1932 között Hollywoodban játszódó fekete-fehér némafilm jelmezeit: egyszerre kellett ügyelnie a vásznon kifejtett hatásra és a korszak pontos stílusára. A Los Angeles-i Divat és Dizájn Múzeumban áprilisig kiállított jelmezkollekció a néző által nem is gyanított szín- és anyaggazdaságról árulkodik.

– Valódi világot kellett teremtenem, hogy a színészek megélhessék az elképzelt világot – mondta Bridges a francia hírügynökségnek. – Ráadásul kicsi volt az esély arra, hogy valaki színesben akarja vetíteni a filmet. A színeket hagyományos módon válogatta, ám gondosan ügyelt az alapanyagokra. – Amit nem tudtam elmondani a vásznon a színekkel, azt elmondtam az anyagokkal, a laméval, a szaténnal – mondta a tervező.

A kontrasztokat a drámai hatás elérésére használta fel. Így például amikor a főhős, George Valentin, akit Jean Dujardin alakít, karrierje csúcsára ér, az öltözéke kontrasztos hatású: fehér inget visel igen sötét öltönnyel.
Peppy Miller viszont (Bérénice Bejo), aki akkor még csak Valentin egyszerű imádója, de dicsőséges karriert csinál később a hangosfilmben, miközben a némafilmes George a feledés homályába merül, az elején nem tűnik ki túlságosan. A film elején viselt korallszínű ruhája fekete-fehérben átlagosnak tűnik. – Egy kis kontrasztot adtam neki egy fehér nyakékkel és kalappal, hogy kicsit kitűnjön a tömegből, végtére is ő a női főszereplő – magyarázta Bridges.

A ruhák szabása is kifejezi a személyiség alakulását. Amikor George sorsa hanyatlásnak indul, és elveszíti a vagyonát, megváltozik az öltönyeinek szabása. – Túlságosan bő, rosszabbul szabott öltönyöket és ingeket visel. Az anyagok is ezt a hatást támasztják alá – tette hozzá.

A főszereplők jelmezeit különféle ruhadarabokból hozták össze, a korabeli jelmezek ugyanis nem bírták volna ki a forgatást. A mellékszereplők ruháihoz azonban Bridges meríthetett a kimeríthetetlen Los Angeles-i jelmezkészletekből, ahol minden megtalálható. – Igen szerény költségvetésből forgattunk, nagyszerű volt, hogy Los Angelesben számíthattunk a város nyújtotta forrásokra – mondta az Oscar-díjra jelölt jelmeztervező.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.