Steven Spielberg a kor legnagyobb hatású rendezője, aki James Cameronnal ellentétben tényleg Hollywood és talán egyben a Föld királya is. A kezdetben csak hatalmas bevételekkel sokkoló rendező a Schindler listája Oscar-díjai után végre szabadon megvalósíthatja terveit, s a korábban tévedhetetlen filmkészítő ennek megfelelően az utóbbi években többször felsült választásaival. A Cápa, Indiana Jones, E.T., dinoszauruszok és Ryan közlegény apukája ezúttal egy negédes történelmi eposszal próbálkozott az első világháborúban, egy ló és lovasa barátságán keresztül. Monumentális képekben, John Williams zenéjében ezúttal sincs hiány, de a filmhez vágott Oscar-jelölésekben már jócskán látszik a túlzott tisztelet. Sokak szerint ez Spielberg legrosszabb filmje, amit mi nem állítunk, de kétségtelen, hogy a Hadak útján a felejthetőbb próbálkozások közé sorolandó.
Aztán mindennek vége
2009-ben nagy szám volt a Lev Tolsztoj életéről szóló Aztán mindennek vége, amely a legendás író magánéletébe enged bepillantást. A jelentős késés után a hazai mozikba is eljutó film szereposztása parádés, Helen Mirren, Christopher Plummer és Paul Giamatti is remekel, előbbi kettőt Golden Globe-ra és Oscarra is jelölték teljesítményéért. A film bemutatja az ötven éve házas Tolsztojt és tizenöt gyermeket szülő feleségét, aki a nej és anyaszerep mellett legalább a múzsa és a titkárnői feladatokat is betöltötte az orosz írófejedelem életében. Intrikák, drámák és összecsapások fűszerezik Michael Hoffman filmjét, aki korábban elkövette már a Változások korát és a Szentivánéji álom Shakespeare-adaptációt is, így ne tartsunk attól, hogy ne lenne képes történelmi atmoszférát teremteni. Igaz, ilyen színészekkel nehéz is lenne mellélőni.
Beszélnünk kell Kevinről
A Beszélnünk kell Kevinről csontig hatoló dráma egy anyáról, akinek azzal kell szembesülnie, hogy gimnazista fia iskolai vérengzést követ el. Az értelmetlen és érthetetlen tett feldolgozása nem csak a társadalom, az anya számára is lehetetlen, akinek a legnagyobb büntetése, hogy ezzel a tudattal kell számkivetettként tovább élnie életét. A néző pedig döbbenten szemléli, hogy egy átlagos középosztálybeli családból, ingerszegény agresszív környezetben hogyan tud ilyen felfoghatatlan gonoszság elindulni. A Beszélnünk kell Kevinről nem tud, de végső soron nem is akar teljesen objektív képet nyújtani a jelenségről. Azáltal, hogy az anya perspektívájából ismerjük meg a történéseket, óhatatlanul vele azonosulunk, s irányába leszünk elfogultabbak. Tilda Swinton mellbevágó alakításával nemcsak hitelesíti a morális pánikot, de karrierje legjobb teljesítményével mélyebbre taszítja a nézőt a purgatóriumba.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!