Lengyel Pált március 8-án búcsúztatják

Lengyel Pál bábművésztől március 8-án, csütörtökön 14.15-kor vesznek végső búcsút a Farkasréti temetőben – tudatta a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Kultúráért Felelős Államtitkársága hétfőn.

Grund
2012. 02. 27. 17:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Harlekin Bábszínház igazgatója, a Magyar Bábművészek Szövetségének elnöke, a Magyar Színházi Társaság elnökségi tagja hosszan tartó, súlyos betegség után, életének 69. évében február 18-án hunyt el. Lengyel Pált a Harlekin Bábszínház saját halottjának tekinti.

A Blattner Géza-díjas művész 1964–1975 között a miskolci Manézs Amatőr Színpad alapítója és rendezője volt. Hivatásos rendezőként a kaposvári Csiky Gergely Színházban, majd az Állami Bábszínházban (a jelenlegi Budapest Bábszínházban) dolgozott, a frissen alakult Kolibri Színháznak 1992-ben lett tagja. Az egri Harlekin Bábszínházat 2003-tól vezette.

A Magyar Bábművészek Szövetségének elnöki tisztségét 1997-től töltötte be. Főként kortárs magyar szerzők műveit állította színpadra, rendezései mellett több helyen tanított bábszínészetet és színészmesterséget.

Nánay István színikritikus a Harlekin Bábszínház honlapján olvasható megemlékezésében felidézi, hogy a Lengyel Pál által alapított Manézs Színpad az akkori nagy amatőr-alternatív egyetemi együttesek, az Universitas és a Szegedi Egyetemi Színpad mellett a kísérletező színház egyik legerősebb műhelye volt. Amikor a Manézs Színpadot a politika ellehetetlenítette, Lengyel Pál társulata egy részével együtt Kaposváron talált menedéket és kibontakozási lehetőséget. Zsámbéki Gábor bízott benne, első jelentős ottani munkája, a Berzsián és Dideki nemcsak hivatásos rendezői pályáját indította el, hanem Lázár Ervinnel kialakuló több évtizedes alkotói együttműködését is.

Számos gyerekelőadás színre állítása után 1981-ben Budapestre szerződött, s az Állami Bábszínházban egy életre elkötelezte magát a bábozás mellett. Az 1992-ben létrejött Kolibri Színház alapító tagjaként szerepet vállalt az új együttes stílusának formálásában, majd visszatért a Budapest Bábszínházba, ahol társulati tagként, illetve vendégként haláláig dolgozott.

Csaknem minden bábszínházban dolgozott, s előadásait számos hazai és külföldi fesztiválon díjazták. Munkásságában jelentős helyet foglalnak el azok az előadások, amelyek a báb műfaját igyekeztek a felnőtt nézők számára is elfogadottá tenni. Közben emlékezetes színházi előadások is fűződnek nevéhez, mint például Hamvai Kornél első színpadi bemutatkozása, a Márton partjelző fázik (1998, Merlin Színház).

Egyik vezető tanára volt a Színház és Filmművészeti Egyetem első bábszínész osztályának (1995–99). Számos tanfolyamon tanított amatőr színházi és bábszínházi rendezőket határon innen és túl, illetve rendszeresen zsűrizett Balassagyarmaton, Adácson, a kaposvári Gyerekszínházi Biennálén, a kecskeméti, a békéscsabai, a pécsi, a kolozsvári és más bábszínházi fesztiválokon.

A Bábművészek Szövetségének elnökeként is igen sokat tett e szakma elismertetéséért, rangjának növeléséért. Mint a Magyar Színházi Társaság vezetőségének tagja, egyszerre képviselte a bábos szakma érdekeit és állt ki a magyar színházi élet problémáinak szakmai kezelésének ügye mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.