Matisse és Picasso újra együtt

Henri Matisse, Pablo Picasso, Juan Gris vagy épp Francis Picabia mintegy kétszáz fiatalkori művét sorakoztatja fel az avantgárd mozgalom egyik legfontosabb támogatójaként ismert Gertrude Steinnek és családjának szentelt kiállításon a New York-i Metropolitan Múzeum. A tárlatot nyolc évig tervezték.

Son
2012. 02. 29. 18:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hét elején nyílt tárlat a The Steins Collect: Matisse, Picasso and the Parisian Avant-Garde június 3-ig látható. A patinás múzeum azokon a festményeken keresztül mutatja be az akkor még ismeretlen művészek és a Stein család kapcsolatát, amelyeket a vagyonos amerikai família gyűjtött, kijelölve a modern művészet útját.

Ez a család „többet tett a XX. század első évtizedében a modern művészet ügyéért bárki másnál, gyűjtőknél és kereskedőknél”. Azon kevesek közé tartoztak, akik már akkor értékelték Matisse és Picasso munkáit, amikor a festőket még vajmi kevéssé ismerték.

Elég csak a Picasso kalandjaiból idézni:

A kiállításon nemcsak képek, hanem szobrok és papírmunkák is láthatók. A műtárgyak egykor mind a Stein család – Gertrude, fivérei, Leo és Michael, valamint utóbbi felesége, Sarah – gyűjteményét gazdagították. Sok alkotás a család párizsi, a Rue de Felurus 27. szám alatt lévő lakása falán lógott. A lakás mását most felépítették a kiállításon.

A Metropolitan tárlatának középpontjában Matisse egy festménye, a Kalapos nő áll. A képet örökösei a San Franciscó-i Modern Művészetek Múzeumára bízták, és kikötötték, hogy csupán egyszer hagyhatja el a nyugati parti nagyváros múzeumát. Ez a lehetőség volt az egyik legfontosabb ösztönző erő a New York-i kiállítás megszervezésére.


A Stein családot megelőző tehetős amerikai gyűjtők megvásárolták, majd az Egyesült Államokba vitették a modern művészeti alkotásokat. A felső középosztálybeli zsidó Steinék viszont Párizsban éltek, barátságot ápoltak a művészekkel, és szombati szalonjaik révén a nagyközönség számára is hozzáférhetővé tették az alkotásokat. Anyagi hátterüket befektetéseik és bérbe adott San Franciscó-i ingatlanjaik garantálták.

Leo Stein 1903-ban költözött Párizsba, akkor kezdte gyűjteni ismeretlen festők alkotásait. Kollekciója első darabjai között Picasso és Matisse műtermében született festmények is voltak. Miután testvérei is Párizsba mentek, a család gyűjteménye Cézanne, Gauguin, Renoir, Perre Bonnard, Maurice Denis, Juan Gris és mások műveivel gyarapodott.

Szalonjaik révén a Stein testvérek megismertették a kereskedőket, más gyűjtőket és a művészeket a gyűjteményükben szereplő darabokkal. Nemcsak a kereskedőkre voltak hatással és ismertették meg a nagyközönséget a kor friss alkotásaival, ők mutatták be egymásnak Picassót és Matisse-t is. Leo Stein 1913-ban úgy döntött, elhagyja Párizst. A gyűjteményt felosztották, Gertrude birtokába kerültek Picasso művei, Leo tulajdonába Renoir 16 alkotása. Michael és Sarah Stein kollekcióját Matisse és más művészek képei gyarapították.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.