– Látszott, hogy a szervezők komolyan vették az elképzeléseiket, fiatalok viszont alig voltak közöttük jelen. Tarr Béla és a Magyar Filmművészek Szövetsége jelenleg összefogás helyett inkább mintha szétszakítaná a filmszakmát, miközben tulajdonképpen egy konkrét kifogásuk van: az, hogy nem ültünk le velük egyeztetni. Ez pedig nem igaz. Leültünk velük tárgyalni, bár nem fogadtuk el az általuk felállítani kívánt önkormányzati rendszert, mert sehol a világon nem úgy működik a filmes támogatási struktúra, hogy azok döntenek, akik a pénzt kapják. Ez a mechanizmus a múltban nem is működött igazságosan. A többcsatornás pályázati rendszert is felemlegetik, mintha korábban látványosan több forrásból pályázhattak volna a játékfilmesek. Akkor a Magyar Mozgókép Közalapítvány adta a filmszakmai támogatás 70–80 százalékát, az NKA a 10 százalékát, a többi pedig hozzájuk mérve elenyészőbb volt. Ráadásul a többféle pályázati forrás sokkal átláthatatlanabb is lenne, itt is kapsz egy kicsit, ott is kapsz egy kicsit, soha nem eleget, s nem is lennének összehangolva ezek a támogatási kiírások. Hozzánk hasonlóan működik a Eurimages, a Media Desk, a brit, a francia, a kanadai filmgyártás. Azok a filmkészítők, akikkel nap mint nap beszélek, utálják ezt az ellenségeskedést – filmet szeretnének készíteni. Higgye el, ők vannak többségben. Az egyik vád szerint a múlt heti konferenciára azért nem jöttek el a fiatalok, mert félnek tőlünk. Én úgy gondolom, nem félnek, hanem nálunk pályáznak. Eddig 120 filmterv érkezett hozzánk, a producerek és a rendezők több mint fele pályázott, ami azt mutatja, hogy a többség megértette az új rendszert, s filmet szeretne készíteni. A fiatalok közül pedig többek között Pálfi György Toldiját, Mundruczó Kornél A repülő emberét, Kenyeres Bálint Tegnapját már támogattuk is.
Andrew G. Vajna: Szerintem sajnos van, aki nem akarja meghallani, amit mondunk
Fotó: Éberling András
Berlin: a kormánybiztos díjban reménykedik
A filmipar megújításáért felelős kormánybiztos a Berlinben működő magyar kulturális intézet, a Collegium Hungaricum Berlin (CHB) Cinema Total nevű rendezvénysorozatának vendégeként vasárnap részt vett egy nemzetközi kerekasztal-beszélgetésen, amelynek témája a magyar film elmúlt egy éve volt. A CHB hagyományosan a Berlinale magyar kísérőrendezvényeként szervezi a Cinema Totalt. A mustrán Fliegauf Benedek Csak a szél című munkája versenyben van a legjobb filmnek járó Arany Medvéért. Vajna a film beválogatásáról azt mondta, büszke arra, hogy egymás utáni két évben is volt magyar alkotás a versenyprogramban. Tavaly Tarr Béla alkotása, A torinói ló szerepelt nagy sikerrel Berlinben. A kormánybiztos díjban reménykedik Fliegauf filmje esetében, és megjegyezte, nagyon jót tesz a magyar filmnek, hogy a Csak a szél a versenyprogramban szerepel. A beszélgetést eredményesnek értékelte, úgy vélte, hogy sikerült eljuttatni az üzenetet, most már külföldön is látják, hogy működik a magyar filmgyártás és a filmtámogatás új rendszere, amelyet folyamatosan támad a hazai filmszakma.
– Látott a 43. Magyar Filmszemlén játékfilmeket? Mi a véleménye róluk?
– A Magyarország 2011 című filmet és A vizsgát néztem meg, Az ajtót pedig már korábban láttam. A vizsgát érdekesnek tartom, a filmunió Berlinben értékesíti is. A Magyarország 2011-et pedig azért akartam megnézni, mert ellenpropagandának készült, s ezért különösképpen kíváncsi voltam rá. Elég nyomasztó volt.
– Nem lehet, hogy a filmalap kommunikációjának javításával elejét lehetne venni az ellenségeskedésnek?
– Szerintem sajnos van, aki nem akarja meghallani, amit mondunk. Hónapok óta igyekszünk minden fórumon elmagyarázni a működésünket. A filmalap a filmkészítőkért dolgozik. Azokért, akik eredményt szeretnének felmutatni. Vissza kell nyerni a közönséget: ne felejtsük el, hogy a nézők, az adófizetők pénzét költjük filmekre.
Fotó: Éberling András
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!