Stratégiai megállapodást kötött a magyar kormány a BYD autógyárral, ezt Orbán Viktor jelentette be Budapesten.
A most kötött megállapodások mutatják, hogy az utóbbi két évben sokat dolgoztunk
– fogalmazott, miután a karmelita kolostorban egyeztetett Wang Chuanfuval, a kínai BYD autógyár alapítójával és elnökével. A miniszterelnök elmondta, hogy a mostani megállapodás szerint a jövő autóit is Magyarországon fogják gyártani. Felidézte, hogy biztos ipari alapokat fektettek le a rendszerváltás után az autóiparban.
Jelezte, hogy a magyarok nem akarnak kimaradni az új korszakból, ezért a magyar iparnak be kell kapcsolódnia az elektromobilitásba.
Leszögezte, hogy ki kell bírni a hullámvölgyeket, amik egy új technológia megjelenése idején vannak. Elmondta azt is, hogy ehhez partnerekre van szükség, ebben az iparban pedig Kínáé a vezető technológia. Kiemelte, hogy most van a magyar–kínai kapcsolatok legintenzívebb korszaka. A miniszterelnök rámutatott: ma a kormány egy konnektivitási stratégiát követ a világkereskedelemben, mindenkivel pragmatikus kapcsolatot ápol, és ahhoz, hogy elérjük a céljainkat, Kínával is ez szükséges.
A cél, hogy Magyarország a keleti és nyugati kereskedelem találkozópontjává váljon
– fogalmazott. Mint mondta, a kínai beruházások a magyar gazdaság nélkülözhetetlen motorjává váltak. – Együtt dolgozunk több infrastrukturális óriásprojekteken, többek között a Budapest–Belgrád vasútvonalon.
Orbán Viktor kitért az Európai Unióra is.
Mindig is elleneztem a Kínával szembeni vámokat, ugyanis vissza kell térni a kölcsönös tiszteleten alapuló gazdasági együttműködéshez
– mutatott rá, majd hozzátette: az unió jövője nem az ellenállásban, hanem a partnerségben van.
Új korszak kezdődik
A miniszterelnök elmondta, hogy a BYD új korszakot nyit, mivel hazánkba hozza a fejlesztőközpontját is. Felidézte, hogy korábban is számos cég hozta Magyarországra a kutatás-fejlesztés központját. Ismertette, hogy a BYD egy minőségi ugrást jelent, amivel kétezer új munkahely jön létre.
Biztos vagyok benne, hogy a BYD után újabb szereplők is érkeznek
– fogalmazott a sajtótájékoztató végén Orbán Viktor.
Az már ismert, hogy a BYD azt tervezi, hogy az akkumulátoros járművek mellett plug-in hibrid elektromos autókat is gyártani fog az Európába tervezett üzemeiben, köztük az épülő szegedi gyárban. A 300 hektáros területen épülő üzemben a tervek szerint év végén már elindul a gyártás. A szegedi gyár éves kapacitása az első fázisban évi 150 ezer darab lesz, a második fázisban további 150 ezer darabos kapacitás jöhet majd létre.
Az eseményen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és a BDY képviselője írta alá a stratégiai együttműködési megállapodást.
Magyarország vonzó befektetési célpont, látszik ez azon is, hogy a világ legnagyobb autómárkái jönnek ide
– emelte ki Wang Chuanfu. Bejelentette: ezért döntöttek úgy, hogy ide hozzák európai központjukat. Felhívta a figyelmet, hogy 2000 új munkahelyet teremt a beruházás. Arról is beszélt, hogy a központnak három fő funkciója lesz: a szolgáltatás, a tervezés és a fejlesztés.
Borítókép: Orbán Viktor miniszterelnök fogadja Vang Vej-csungot, Kuangtung tartomány kormányzóját és Vang Csuan-fut, a BYD elnök-vezérigazgatóját (Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán)