A nevezetes pénztárcára azért akasztottuk a puttós jelzőt, mert az egyik felére egy pucér angyalkát hímzett a feleségek felesége, gyönggyel. Több titkot is elárul ez a bőr pénztárca: egyrészt hogy a pesti nevelőintézetben felnövekedett Júlia milyen tisztességesen megtanulta a gobelinkészítést, másrészt pedig szöveges információt is varrt a tárcára az előrelátó fiatalasszony.
Az olvasható rajta, hogy „A talpra magyar versért”. A datálás így nem okoz különösebb fejtörést, a műtárgy nyilván 1848. március 15. után született. Ebből látszik, hogy a forradalmi vers kultusza a családban is hamar felütötte a fejét. A tárca két hímzett képe közül az egyik a pufók puttó, a másik egy nemzetiszínű lobogó, és a szöveg is piros–fehér–zöld gyönggyel van kivarrva. „Ezek az elemek nem feltétlenül együtt szoktak jelentkezni” – hívja fel a figyelmet Szilágyi Márton diplomatikusan. Talán megkockáztathatjuk azt is, hogy Júlia ízlésvilága egy kissé kiszámíthatatlan lehetett. A puttó egyébként a biedermeier tárgykultúra jelenlétét, a lobogó pedig a forradalmi eseményekhez fűződő vonzalmat mutatja az irodalomtörténész szerint, és azt is hozzátehetjük: a biedermeier és a romantika találkozik ezen a pénztárcán, hiszen az előbbi, átmeneti stílusirányzat hamar elenyészett (a magyar irodalomban alig hagyott nyomot, ellenben például Andersen, akit Júlia előszeretettel fordított, a biedermeier jeles képviselője), Petőfi pedig már a romantika költője lett.
Biedermeier és romantika – Júlia és Sándor
Fotó: Székelyhidi Balázs
Egy kis gyűjteménytörténet. A Petőfi után maradt relikviák felkutatását tisztelői és barátai igen korán elkezdték. Már az 1870-es években megalapították az ezzel foglalkozó Petőfi Társaságot, amelynek sok lelkes amatőr és profi kutató, irodalmár, újságíró és személyes ismerős szállította a költőhöz köthető emlékeket. A Petőfi-kultusz kezdeti lelkesedéséről, első időszakának hangulatáról tanúskodnak a korszak vezető folyóiratához, a Vasárnapi Újsághoz küldött visszaemlékezések, amelyből kettőt szintén most kapott meg a Petőfi Irodalmi Múzeum. A költő halála után rövid idő alatt olyan méreteket öltött a gyűjtemény, hogy 1909-ben Petőfi Házat nyitottak, erre a célra megvásárolták Jókai Mór vejével, Feszty Árpáddal közös Bajza utcai házát, s a ház így egyben Jókai emlékének is őrzője lett. A második világháború után már Ady Endre és József Attila hagyatékát is ők gyűjtötték: 1957-ben Irodalmi Múzeumként költöztek a Károlyi-palotába, ahol a mai napig is működik a múzeum. A Petőfi Társaság tevékenységével párhuzamosan elindult egy magángyűjtés is: Ernst Lajos 1912-ben saját múzeumában mutatta be az általa gyűjtött képeket, tárgyakat, dokumentumokat. A két gyűjtemény nem egyesülhetett soha, bár számos állami és magánkezdeményezés is szorgalmazta ezt. 1937-ben Ernst Lajos hirtelen meghalt, a maggyűjtemény szétszóródott, Vasberényi Gézához vándorolt. Az ő gyűjteményét örökölték újabb magángyűjtők, ebből a múzeumokon kívül maradt anyagból sikerült most nyolc tételt megvásárolnia a Petőfi Irodalmi Múzeumnak.