Rockzenével a kínai rendszer ellen

Mire mulatnak a kínai fiatalok? Helyi összekötőnk szerint mindent visz a karaoke. Létezik azonban egy majdhogynem rejtett világ, ahol a „független“ rockzene hódít.

Szathmáry István Pál
2012. 02. 09. 12:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Viszont a szellemet talán már nem lehet visszagyömöszölni a palackba. Hogy tisztában legyünk a D–22 jelentőségével, elég idézni az angol nyelvű The Beijinger cikkét: végy egy amerikai pénzügyi oktatót, a zene szeretetét és egy helyet az egyetemisták Haidian negyedbeli Mekkájában, Wudaokouban. Fejeld meg egy színpaddal, egy bárral, néhány heverővel és a második emeleti kilátást nyújtó erkéllyel. Adj hozzá punkokat, indie-kölyköket és a felfedezetlen tehetségbe vetett konok hitet, mely segített felnevelni Peking legszeretettebb bandáinak jó részét – és megkapod a D–22-őt, mely egyike a legjobb helyeknek, ha a főváros bimbózó zenei életét akarjuk felfedezni.

Helyi összekötőnk, hogy néven nevezzük végre, dr. Tiborcz Attila, egy nemzetközi ügyvédi iroda munkatársaként épít kapcsolatokat a távol-keleti népköztársaság és egyes európai országok között. Ha azt mondom, hogy sokoldalú fiatalember, akkor nemcsak arra gondolok, hogy főiskolai oktatóként is tevékenykedik, hanem arra is, hogy a szép emlékű kamaszkori próbálkozások után (tagja volt például a méltatlanul elfeledett szolnoki Szőrös Húsleves zenekarnak) sem szűnt meg érdeklődni a gitárzene iránt – ma is játszik, még ha több ezer kilométerről kell is összeszerveznie az aktuális formációt. Ezek után nem csoda, ha a pekingi zenei életet is igyekezett felfedezni magának.


Az első próbálkozások nem sok reménnyel kecsegtettek, a kissé „zenes” népzene okozta számára a legsúlyosabb tapasztalatot. Ahogy fogalmaz: „A Prosecturán nevelkedett fülagyam nem tudja sokáig hallgatni ezt a nyüszögést, úgyhogy a kezdeti keresgélés után egy időre fel is adtam, hogy normális kínai zenét hallgassak, pedig a nyelvtanulás miatt is jó lett volna.” A mentőöv a P.K.14 nevű kínai rockzenekar képében érkezett. „Egy régi cikkben olvastam róluk. Rákerestem. A zene jó volt. Jobb, mint bármilyen kínai, amit eddig hallottam. Aztán, mikor elkezdtem megnézni a szöveget, fordulópont jött el a kínai életemben. Olyan szövegeket énekelnek, hogy »Ez a piros vonat fiatal vért szállít«. Nem kell sok hozzá, hogy összerakd, miről szól a szám. Egyébként végigvonul ez a spleen a mondanivalójukon, akármelyik lemezüket is veszed elő” – meséli. Attila szerint a fővárosi fiatalok többségére szintúgy jellemző ez a melankólia, kérdésére, hogy mit csinálnak a hétvégén, legtöbbször azt válaszolják: aludni fogok. A szórakozóhelyeken főként külföldiek ülnek, a karaokebárokban a helyiek a „nincs miért élnem, mert elhagyott” típusú dalokat kérik a legtöbbször. „Nem találják a helyüket. Pont mint a P.K.14 zenekar. Ők nem akarnak nagyok lenni, mint Kína, csak zenélni akarnak. Már meg sem hirdetik a koncertjeiket. Csak lemennek játszani. Ha hirdetnék, nem férne be a közönség a helyre. A D–22 meg nem olyan nagy” – teszi hozzá.


A P.K.14 – a zenekar neve állítólag a „Public Kingdom For Teens” kifejezést takarja, vagyis nagyjából „népközkirályság tinédzsereknek” – több fórum, így a Time magazin szerint is az utóbbi évek egyik legjobb ázsiai bandája. Ha nem is akarnak nagyok lenni, azért elismerésben bőven volt már részük. 2006-ban „a legjobb zenekar” kategóriájában nevezték őket az akkor már 6. éve megrendezett „kínai Grammyn”, negyedik albumuk felvételeiben pedig többek között az a Greg Calbi működött közre, aki korábban olyan nevekkel dolgozott együtt, mint David Bowie, a Blondie vagy a Radiohead. A P.K.14 zenéjét a ma divatos kifejezéssel posztpunkként lehetne leírni, de talán érdemesebb a számaikból kihallatszó hatásokat említeni: Talking Heads, Television, a Strokes vagy az Interpol. Vagyis a hetvenes-nyolcvanas évek egyszerre punkos, egyszerre popos, intellektuális és a földtől kissé elemelkedett zenéjét, és az elmúlt években ezt a vonalat felélesztő bandák befolyását vélik felfedezni muzsikájukban az értő fülek.


Az egyébként mandarin dialektusban éneklő zenekar kiadója az a Maybe Mars nevű lemezkiadó, mely a legendás D–22 fejlesztésében és az új kínai rockhullám életre hívásában is egyaránt élen jár. A klub megálmodója, Michael Pettis, a kínai gazdaság kutatója és a pekingi egyetem oktatója. A Wall Streetet is megjárt gazdasági szakértő áll a Maybe Mars mögött is, ami mára kétségkívül a kínai underground zene meghatározó médiumává vált. A kiadó, miközben sorra adta ki a tehetséggyanús helyiek lemezeit, olyan jó nevű nyugati bandák kínai promotálásában is oroszlánrészt vállalt, mint a Sonic Youth, a Dinosaur Jr. vagy az Einsturzende Neubauten. Pettis nem olyan régen egy vele készült interjúban számolt be az ikonikus hely bezárásáról, amivel kapcsolatban financiális gondokra hivatkozott. Ugyanakkor már a folytatásban gondolkodik. Bármennyire is keresgélnénk tehát politikai szálat a történtekben, kívülről nagyon nehéz lenne ilyet találni. Talán Kínában is úgy van a hatalom az alternatív kultúrával, hogy amíg az egy helyre szorul be (lásd nálunk az olyan helyszíneket, mint a Fészek anno), addig a megfigyelésük is költséghatékonyabb. Vagy csak túl csendes ez a kínai rockforradalom. De legalább elkezdődött.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.