Vágy kontra biztonság – milyen az igazi szerelem?

A szerelem művészete című filmet csütörtöktől játsszák a mozikban – Emmanuel Mouret rendezővel beszélgettünk.

Makrai Sonja
2012. 02. 10. 9:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mouret filmje a vágy természetrajzával foglalkozik: a fiatalok semmit nem akarnak kihagyni az életben, még a legmélyebb szerelemben sem okozhat nekik problémát egy röpke egy éjszakás kaland, egy idősebb párnál a feleség inkább elhagyná hőn szeretett férjét, csak hogy vágyainak utat engedjen. Mindennek tetejébe egy magányos lány egészségügyi okokból, és hogy barátnőjét kihúzza a csávából, még egy vadidegennel is ágyba bújik, pedig még azt sem tudja, hogy néz ki az illető. A testi kielégülésért tényleg érdemes mindenünket feladni? Persze a szex bármilyen műfajban piacképes, jobban eladható, mint a politika, pláne mert utóbbit már mindenki nagyon unja, míg a vágy és az erotika témaköre soha ki nem apadó forrás.


– Ha vágyról, szerelemről, biztonságról beszélünk, akkor a mindennapokról beszélünk. E három nélkülözhetetlen az élethez, de nagyon nehéz őket összebékíteni. A vágy a legkeményebb diktátorunk. De nem biztos, hogy rossz: sokszor pont a vágy döbbent rá arra, hogy mennyire fontos maga az élet, amelyről gyakran egyszerűen nem vagyunk hajlandók tudomást venni – vélekedik Mouret, aki szinte kizárólag a franciásan könnyed műfajban alkot. Számára a humor a reménytelenség udvarias formája. A szerelem művészetében mindegyik szereplő olyasmi után fut, ami végül kicsúszik a keze közül. – Most épp ennek a paradox helyzetnek az iróniája érdekelt. Nevetségességük ellenére fájdalmas történetek ezek. Ráadásul a következő filmem a bűnről, a bűnbeesésről fog szólni, más hangon, mint amit eddig tőlem megszoktak – mondja a rendező.

A szerelem művészete a maga módján igyekszik életszagú lenni, de közben olyan helyzeteket is megteremt, ami a való életben talán meg sem történne. – A mozi sohasem az igaz életet mutatja be, inkább csak gondolatokat ébreszt az életről. Nagyképű dolognak tartanám, ha olyan filmet készítenék, amivel a néző arcába vágom: na, ez az élet, nézzétek! Nem szeretem az olyan mozit, amely beskatulyáz, megmondja, milyenek a gazdagok, a szegények, a szerelmesek, a gyilkosok – fakad ki Mouret, aki szerint csak egyedi esetek léteznek. És pont emiatt érinti meg sokkal jobban a nézőt a nem hétköznapi sztori.


Emmanuel Mouret túlzással ugyan, de nevezhető a franciák Woody Allenjének is. Neurotikus szereplői szerelemről, szexről polemizálnak, mindegyikük a boldogságot keresi, és általában nem hétköznapi formában találják magukat szembe vele. Stílusa olyan, mintha Woody Allent Eric Rohmerrel mosták volna össze, ezt a kritikusok előszeretettel hangsúlyozzák is. S ezt persze Mouret sem veszi zokon. – Számomra ez nagyon hízelgő. Mindkettőjüket csodálom. Borzalmas lenne, ha két olyan alkotóval hasonlítanának össze, akiket nem szeretek – mondja.

Filmje mindenesetre megér egy estét: már ha nem riadunk vissza attól, hogy nem látunk mást, csak a vágyaik után szárnyaló romantikus franciákat, akik legalább megpróbálnak őszintén és szívből élni. Súlyos mínuszokban jól jön az ilyesmi.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.