A híres Danse a la campagne, Danse a la ville és Danse a Bougival című, 1883-ban festett, városi, falusi és egy bougivali táncjelenetet ábrázoló képeket egymás mellett mutatják be az épület keleti szárnyának falán. A Renoir – impresszionizmus és egész alakos portrék című kiállításon látható a festő egy másik híres alkotása, az 1881–1885-ben készült Les parapluies (Esernyők) is. A kép több mint egy évszázada nem kelt át az óceánon, utoljára 1886-ban járt New Yorkban – mondta el Colin Baley, a Frick-gyűjtemény igazgatóhelyettese, aki Peter Jay Sharp kurátorral együtt szervezte a tárlatot.
A kiállítást, amelyet Bailey „valóra vált álomnak” nevezett, több múzeum, köztük a párizsi Musée d'Orsay kölcsönzései tették lehetővé. Renoir rajongói találkozhatnak a La danseuse című nagyméretű képpel. Renoir sok képet festett balerinákról, ezt az ábrázolást a maga idejében, 1874-ben „merésznek, sőt sokkolónak” tartották a kortársak Bailey szerint.
Renoir több más, ugyanebben az időben
festett egész alakos festményét, köztük a La parisienne-t
is kiállították a május 13-ig megtekinthető tárlaton.
Forrás: grandspeintres.com
Renoir akkor is ragaszkodott a nagyméretű, egész alakos ábrázoláshoz, amikor más impresszionisták már felhagytak vele, mert túl tradicionálisnak tartották. Annak idején nem is aratott sikert velük, így például az 1974-es La danseuse, amelyért 3000 frankot kért, négy évig nem talált vevőre, végül 1000 frankért adta el a művész. A párizsi nő, a La parisienne, amely Renoir egyik kedvenc műve volt, ugyanakkor az 1874-es kiállításra készült, de a 3500 frankos katalógusárat senki sem adta meg érte és végül 1878 októberében 1200-ért kelt el.
A Les parapluies festését 1881-ben kezdte a mester, de aztán félbehagyta az esernyős témát és csak 1885-ben fejezte be – ez magyarázza az előtérben lévő két embercsoport öltözetének eltérését. Ezt a képet csak 1907-ben vették meg. A műveket bemutató Colin Bailey emlékeztetett arra, hogy Renoir egy szabó és egy varrónő fia volt, aki rajongott a korabeli kalapokért és hűen követte képein a divat változásait.
A New York-i galéria a képek szereplőinek kilétét is dokumentálta. A falusi táncot Aline Charignot ihlette, aki Renoir modellje, élete nagy szerelme volt, férjhez is ment hozzá és három fiút szült a festőnek. A bougivali és a városi táncmulatság nőalakját barátnőjéről, Susanna Valadonról, a modellből lett festőnőről, Maurice Utrillo anyjáról mintázta.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!