Valóra válik egy álom New Yorkban

Amióta elkészültek, először láthatók együtt Auguste Renoir (1841–1919) francia impresszionista festő egész alakos, nagy formátumú emberábrázolásai. Az egyedülálló kiállítás a New York-i Frick galéria újdonsága.

Grund
2012. 02. 12. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A híres Danse a la campagne, Danse a la ville és Danse a Bougival című, 1883-ban festett, városi, falusi és egy bougivali táncjelenetet ábrázoló képeket egymás mellett mutatják be az épület keleti szárnyának falán. A Renoir – impresszionizmus és egész alakos portrék című kiállításon látható a festő egy másik híres alkotása, az 1881–1885-ben készült Les parapluies (Esernyők) is. A kép több mint egy évszázada nem kelt át az óceánon, utoljára 1886-ban járt New Yorkban – mondta el Colin Baley, a Frick-gyűjtemény igazgatóhelyettese, aki Peter Jay Sharp kurátorral együtt szervezte a tárlatot.

A kiállítást, amelyet Bailey „valóra vált álomnak” nevezett, több múzeum, köztük a párizsi Musée d'Orsay kölcsönzései tették lehetővé. Renoir rajongói találkozhatnak a La danseuse című nagyméretű képpel. Renoir sok képet festett balerinákról, ezt az ábrázolást a maga idejében, 1874-ben „merésznek, sőt sokkolónak” tartották a kortársak Bailey szerint.

Renoir több más, ugyanebben az időben
festett egész alakos festményét, köztük a La parisienne-t
is kiállították a május 13-ig megtekinthető tárlaton.

Forrás: grandspeintres.com


Renoir akkor is ragaszkodott a nagyméretű, egész alakos ábrázoláshoz, amikor más impresszionisták már felhagytak vele, mert túl tradicionálisnak tartották. Annak idején nem is aratott sikert velük, így például az 1974-es La danseuse, amelyért 3000 frankot kért, négy évig nem talált vevőre, végül 1000 frankért adta el a művész. A párizsi nő, a La parisienne, amely Renoir egyik kedvenc műve volt, ugyanakkor az 1874-es kiállításra készült, de a 3500 frankos katalógusárat senki sem adta meg érte és végül 1878 októberében 1200-ért kelt el.

A Les parapluies festését 1881-ben kezdte a mester, de aztán félbehagyta az esernyős témát és csak 1885-ben fejezte be – ez magyarázza az előtérben lévő két embercsoport öltözetének eltérését. Ezt a képet csak 1907-ben vették meg. A műveket bemutató Colin Bailey emlékeztetett arra, hogy Renoir egy szabó és egy varrónő fia volt, aki rajongott a korabeli kalapokért és hűen követte képein a divat változásait.

A New York-i galéria a képek szereplőinek kilétét is dokumentálta. A falusi táncot Aline Charignot ihlette, aki Renoir modellje, élete nagy szerelme volt, férjhez is ment hozzá és három fiút szült a festőnek. A bougivali és a városi táncmulatság nőalakját barátnőjéről, Susanna Valadonról, a modellből lett festőnőről, Maurice Utrillo anyjáról mintázta.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.