Ha Marina Abramovic, az 1946-os születésű szerb művésznő, a hetvenes évek európai konceptualista művészetének és a tengerentúl nyugati parti értelmiségének ikonja 2012-ben Magyarországra jön, valószínűleg arra számíthat, hogy a sznob úri közönség, pár nosztalgiázni vágyó kortárs és a fanatikus rajongótáboron kívül kevesen lesznek kíváncsiak a hosszú című: Az üresség nyolc leckéje happy enddel (8 Lessons on Emptiness with a Happy End) című munkájára. Kicsit olyan ez, mintha az idős Rubens próbálna turnézni valahol a rokokó kellős közepén.
Nem ritka, ha egy művész akár évszázados „pihenőre” megy, hogy aztán az utókor úgy nézze friss szemmel a munkáit, hogy nem azonnal a rá hivatkozó epigonok jelentik az elsődleges viszonyítási alapot, és a művészt magát sem megkopva látjuk, hanem amikor már elnyerte „örök” korát. Raffaello örökké „fiatal”, Rembrandt valójában mindig „öreg”. Marina Abramovic pedig egy helyes húszéves barna nő. És többnyire pucér.
Marina Abramovic a performansz művészet Rubense, és csak azért ásítozunk ma az „üresség nyolc leckéjének” puszta címén is, mert egyébként mindent elárasztanak az üres tucatalkotások. Párhuzamosan fut például Natalia L.L. kétes értékű kiállítása az Ernst Múzeumban, ami miatt Marina kiállítását is beárnyékolja a gyanú, hogy az új Műcsarnok vezetése a „porn sells” taktikát választotta. Abramovic művészete azonban messze több, mint a „porn sells” meglovaglása.
Marina Abramovicnak már a családtörténete is regénybe illő. Dédnagybátyja Varnava Rosic, a harmincas években a Szerb Ortodox Egyház patriárkája volt. Igazi nacionalista szerb főpap, aki egyesek szerint épp abba halt bele, hogy látnia kellett, miként nyer teret a Jugoszláv Királyságban a „nyugatos szellem” és ezen belül is a Katolikus Egyház. Ehhez képest Abramovic szülei már Tito partizánjai, apja a háború után a nép hőse lesz, anyja pedig hithű, militarista kommunista. Abramovic sötét lelki világát tehát éppen itt, Közép Európában érthetjük meg igazán, miközben ezeknek az előzményeknek a keverékére nyugaton valamiféle egzotikumként tekintenek. A jólfésült és puritán nyugaton ez a vadság maga A Botrány.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!