Már csak ebből is sejthető: élnek köztünk emberek, akik magától értetődő természetességgel rendelnek könyvet elektronikus formában, hogy aztán vagy valamilyen kütyü – e-könyv-olvasó, tablet vagy éppen mobiltelefon – segítségével olvassanak. És nem is kevesen. Dombi Gábor, a kiadó alapítója impozáns számokkal sorozta meg a közönséget: a Magyar Elektronikus Könyvtár (MEK) adatai szerint naponta nagyjából tizenöt ezer látogató keresi fel az oldalt ilyen tartalmakat keresve. A Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) havi összesítése is a heveny érdeklődést támasztja alá: havonta ötven–ötvenöt ezer látogató keresi fel az oldalt a magyar irodalom letölthető szövegeit keresve.
Mielőtt azonban az aranytallérral feltöltött medencébe ugró Dagobert bácsi képe rémlene fel előttünk a digitális könyvkiadás pionírjai kapcsán, Dombi lehűti a kedélyeket: messze még a rózsadombi villa. Ez egyelőre mozgalom – teszi hozzá az alapító –, melynek célja, hogy elfogadtassa a szélesebb közönséggel: nem csak papíron él meg az irodalom.
És ha már mozgalom: Dombiék olyan kiscserkészként aposztrofálták magukat, akik segíteni akarnak a reménybeli szerzőknek is. Persze kereskedelmi alapon, de azért az nem hangzik rosszul, hogy náluk a szerző a bevételek hetven százalékát megkapja. A Publio ugyanis a szerzői kiadásban hisz: szövegeket várnak, melyeket gyorsan és költséghatékonyan öntenek formába, legyen szó elektronikus változatról vagy papíralapú könyvről. Utóbbiban a HVG Pressben találtak szövetségesre, amely garantálja, hogy a tartalom néhány nap alatt kézbe vehető formába kerül. A kiadóval szerződő szerzők ráadásul pontosan követni tudják az eladási adataikat. Kissé rózsaszínnek tűnik a kép, mégsem valótlan: néhány gombnyomás, és a reménybeli író szövege nemcsak a kiadó honlapján rendelhető, hanem rögtön felkerül az olyan nagy nemzetközi e-könyv-forgalmazók oldalaira is, mint amilyen például a SmashWords, amely 100 000 könyvet árul 33 ezer szerzőtől. De azzal a lendülettel landol a kiadó közvetítésével a magyar tartalom az iTunes és más hasonló internetes kereskedelmi csomópontokon is.
Kérdés persze, kikből lesz, lehet szerző. A válasz optimista és gyomorszorító egyszerre: mindenkiből. A HVG Press jelen lévő ügyvezetője ki is provokálja a kérdést: lehet-e minőségi könyvkiadásról beszélni szerkesztők, lektorok és egyéb könyvészeti szakemberek bevonása nélkül? A kiadó emberei nem maszatolták el a kérdést: nincs ilyen segítség, vagy csak akkor, ha a szerző kimondottan kéri, inkább abban bíznak, hogy maguk a szerzők – miután többségük eleve az újságírás vagy a tudományos élet felől érkezik – maguk szavatolnak a szöveg minőségéért.
A fentieket támasztja alá Jámbor Gyulának a könyve, aki profi újságíróként – a Magyar Nemzet munkatársaként – villámgyorsan dolgozta fel a Malév hányatott történetét az aktuális eseményekre reflektálva. Az aktuális témákat gyorsan, de igényesen feldolgozó szövegekre olyannyira nyitott a kiadó – a műfajt a dokunovella címkével látták el –, hogy pályázatot írt ki újságírók számára hasonló szövegek megírására. A várakozások nem véletlenül nagyok: Jámbor könyve a kiadó sikertörténete.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!