Egy boszorkányos, angyali teremtés – Az Ajtó
Sokan akik Szabó Magda egyik legszebb regényét, Az ajtót olvasták, lelki szemeik előtt láthatták az írónőt és férjét, Szobotka Tibort. Hogy ez az élmény így marad akkor is, ha látják Szabó István filmadaptációját, nem biztos, ám az valószínű: a házvezetőnő Emerenc karaktere ezentúl sokaknak fogja idézni Helen Mirren szuggesztív alakítását. Fontos megjegyezni, a többi színész is kiváló a filmben, azok is, aki csak a hangjukat adták hozzá. Akciók és dialógusok sora váltja egymást, a gesztusokra, a hatvanas évek budai mikrovilágának bemutatására kevesebb jut, arra meg szinte semmi, miféle űrt hagy maga után halálával a boszorkányos, angyali teremtés.
A szerelem gyümölcse nem mindig ízletes – A legszebb dolog
Rémi Bezançon legújabb filmje a gyermekvállalás nemcsak fényes, de árnyoldalait is megmutatja. A néző a hétköznapok valóságával szembesülhet: a boldogságnak kemény ára van, és itt nemcsak a hányós időszakra kell gondolni. Barbara (Louise Bourgoin) filozófiai doktoriját próbálja végigcsinálni, Nicolas (Pio Marmaï) egy párizsi videotékában keresi pénzét. Szenvedélyes szerelmük gyümölcse elég korán érkezik hozzájuk. Bezançon filmje arra keresi a választ, van-e élet a gyermek érkezése után, vagy tényleg teljesen fel kell adni magunkat, kapcsolatunkat. Gyakorló és még készülő szülőknek, sőt olyanoknak is látni kell, akik épp csak elkezdtek játszani a gyermekvállalás gondolatával. Louise Bourgoin letaglózó alakítása miatt mindenképp érdemes rá jegyet váltani.
A film rendezőjével készült interjúnk itt olvasható: Tabuk nélkül az anyaságról
Sápasztó thriller a pénzügyi válságról – Krízispont
A válság kitörésének első napját igyekszik világsztárokkal értelmezni és emberközeli helyzetbe hozni a Krízispont, amelynek történetében nem lehet nem felismerni a Lehmann Brothers csődfolyamatát sem. J. C. Chandor első nagyjátékfilmjével nagyot sikerült fognia. Tavaly bekerült a 61. Berlinale versenyprogramjába, idén pedig a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában Oscar-díjra jelölték a filmet. Chandor válságról szóló alkotásához ráadásul világsztárok sora jelentkezett be eredeti gázsija töredékéért, ezzel is mutatva, hogy a téma nyilvános tárgyalása közügy. A kétszeres Oscar-díjas Kevin Spacey, a szintén díjazott Jeremy Irons, az Oscar-jelölt Stanley Tucci, Paul Bettany, valamint az ismert sorozatszínészek (Simon Baker és Zachary Quinto) remek elegyet alkotnak, s kiváló alakítást nyújtanak az öltönyben izzadó és a világ sorsáról döntő tőzsdeügynökök szerepeiben. A Krízispont egy sápasztó thriller műfaji keretei között beszél pénzügyről, s legalább annyira szórakoztató, mint a Tőzsdecápák, illetve jobb, mint a Brókerarcok.
Oscarra fazonírozva – Rém hangosan és irtó közel
Korábban többször beszámoltunk már arról, hogy vannak Oscarra született darabok, amelyek kimondva-kimondatlanul azért készültek, hogy az Amerikai Filmakadémia szőrösszívű ítészeinek érzékenységére hassanak, s aranyszobrocskákkal távozzanak. A Rém hangosan és irtó közel ebből is a giccsfilmek vébéjének favoritja, amelyben indulásként Tom Hanks odavész 2001. szeptember 11-én, emiatt felesége, Sandra Bullock szomorú, s egyedül kénytelen nevelni kissé defektes fiát. A sztárparádé, az alaphelyzet, 01/09/11 beemelése a történetbe, valamint a Billy Elliotot, az Órákat és A felolvasót rendező Stephen Daldry direktori székbe való megnyerése egyenként is nagy ötlet, a végén azonban mégis elmaradt a hepiend. Az Oscar-jelölések ellenére a filmet negligálták a kritikusok és az akadémia, de ettől ez még professzionális hollywoodi tömegtermék, amely szép közönséget toborozhat magának.