A rendszerváltás előtt a művészettörténet szándékosan hagyott egy fehér foltot vizsgálódása széles területén: az 1920–30-as éveket. Ez a korszak tabunak számított, és azok az alkotók is említés nélkül maradtak a nagyobb összefoglaló művek lapjain, akik ennek a korszaknak a meghatározó művészei voltak.
Aztán – részben Báthory Júlia 1993-as életmű-kiállításával kezdődően – elindult egy lassú folyamat, az art déco stílus „rehabilitációja”. A kétezres években számos művész, alkotó neve került újra felszínre, egyikük, a párizsi magyar emigráns, Mikós Gusztáv a Guinness Rekordok könyvébe is bekerült a Sotheby’s egyik több száz milliós leütésének köszönhetően.
A „rehabilitáció” nem is annyira valami elhallgatott jelenség újbóli felfedezésének számított, mint egy nyugaton elfogadott stílusfogalom magyarországi bevezetésének. Az art déco kifejezés ugyanis nem annyi idős, mint azok a művek, amelyek a kiállításon is szerepelnek, hanem jó harminc évvel fiatalabb.
A kifejezés 1966-ban Angliában született, egy párizsi kiállítás kurátorának ötleteként. Kísérletet tettek arra, hogy egy majd 40 évvel korábbi kiállítást újrarendezzenek. A névadó Bevis Hillier kurátor volt, aki a rekonstruálni szándékozott kiállítás nevéből képezte a stílusfogalmat. Az eredeti kiállítás címe „Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes” volt, és 1925 áprilisa és októbere között fogadta a látogatókat.
A fordításnál máris gondba kerülünk: „díszítőművészetek és modern ipari művészetek nemzetközi kiállítása”. Az iparművészet fogalma azonban Lechner Ödön és követői révén már a XIX. század végén meghonosodott hazánkban, így nem szorolunk arra, hogy egy importfogalommal kelljen magyarázni majdnem ugyanazt. Ráadásul a kontinens első Iparművészeti Társulatával büszkélkedhettünk ebben az időszakban, és a jelenlegi kiállítást is a világ egyik első Iparművészeti Múzeumában rendezik.
Az art déco fogalmának meghatározása tehát valójában a művészettörténészeken, kurátorokon múlik, pláne ha – épp hazánk esetében – az eredeti fogalom meghatározásánál nem lehettünk jelen. Magyarország politikai okokból nem vett részt sem az 1925-ös, sem az 1966-os kiállításon, így tulajdonképp egyetlen, hivatalosan az art déco fogalmához közvetlenül kapcsolható művészünk sincs. Magyar művészettörténészek egy csoportja sokat dolgozik azon, hogy ezt a lemaradásunkat utólag pótolja, és olyan alkotók életművét helyezze az art déco fénytörésébe, akik maguk igazából nem is voltak tisztában ezzel a fogalommal. Kozma Lajos, Kaesz Gyula vagy Báthory Júlia világéletében modern alkotóként definiálta magát.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!