Szörnyirtás az egyenjogúság nevében, avagy A bolygó neve: Halál
Akarva-akaratlanul, de a női egyenjogúsági mozgalom legharcosabb képviselőjévé vált a nyolcvanas években Ellen Ripley, aki rutinszerűen menekült meg a földönkívüliek markából. Első alkalommal valamelyest még a véletlen is bejátszott, de az 1986-os A bolygó neve: Halálban már akcióhősöket meghazudtoló vagánysággal küzdött meg egy egész bolygónyi aliennel. Amikor a fizikai adottságok nem voltak egyenlők, ravaszul segédeszközökhöz nyúlt (ilyen volt a filmvégi rakodó robotgép), máskor pedig úgy lőtt a különféle kütyükkel, mint egy Arnold Schwarzeneggerbe oltott Sylvester Stallone. A Ripleyt megformáló Sigourney Weaver teljesítményének jutalma egy Oscar-jelölés volt, filmbeli karaktere pedig az életet kapta erőfeszítéséért. A bolygó neve: Halál ráadásul emlékezetes fináléjával még egy adalékul szolgál az egyenjogúsági harcosoknak: Ripley amazon egyenesen a földönkívüliek nagyasszonyával, tehát egy másik nővel csap össze a mindent eldöntő csatában. A férfiak eközben meghaltak, sérültek, vagy robotok. Tanulságos.
Ilyen a boksz: Millió dolláros bébi
Sokak szerint vannak férfias sportágak, mások szerint ez is előítélet. Hogy az ökölvívás mennyire tekinthető férfi privilégiumnak, lehet vita tárgya, de nem Maggie Fitzgerald számára, aki a szürke hétköznapokból kitartásával és a ringben bizonyítva szeretni kitörni. Clint Eastwood rendezésében Hilary Swank saját küllemét sem kímélve hiteti el velünk, hogy túlkorosan, az utcáról beesve és nőként is lehet csúcsra érni az ökölvívásban, bár segítségül azért nem árt egy sokat látott edző. Swank remek fizikumával, s fantasztikus tehetségével teljesen természetesen (és Oscart érően) formálja meg az átlagembert, aki majdnem a csúcsra ér, ami pedig hiányzik hozzá, arról már nem ő tehet. Kitartása és küzdeni tudása a férfiak számára is követendő példa.
A sutba vágott konvenciók: Thelma és Louise
A kilencvenes évek nagybetűs NŐI FILMJE, amelyben egy háziasszony és egy pincérnő sutba vágja a konvenciókat és azt mondja, elég. A két hölgy saját sorsának irányítását akkor veszi a kezébe, amikor egyiküket meg akarja erőszakolni egy férfi, s a Susan Sarandon megformálta Louise önvédelemből lelövi őt. Innentől kezdve a hagyományos jogrend szerint számkivetettként menekülnek a rend őrei elől, s próbálnak eljutni Mexikóba. A Thelma és Louise mindjárt két példáját is felmutatja a női béklyókat lerázó hölgykaraktereknek, akiket nem ért meg a társadalom, pedig valójában csak arról van szó, hogy elnyomottak. A film sajátos megközelítése egy forgatókönyv Oscart fialt, valamint filmek, karakterek, sorozatok tucatjai számára vált hivatkozási alappá.