Nagy Abonyi Melinda azért is érdekes, mert azon magyar származású, de nem magyar nyelven alkotó írók és költők sorába illeszkedik, akikre mostanában egyre jobban odafigyel a magyar irodalmi közbeszéd: Kristóf Ágota (Agota Kristof), Kemény Tamás (Tomaso Kemeny) és Melinda Nadj Abonji lehetnének idegenek, de talán inkább olyanok lesznek egyszer, mint Janus Pannonius, akinél néha már el is felejtjük felhívni a figyelmet arra, hogy nem magyarul írt.
Melinda Nadj Abonji regénye, a Galambok röppenek föl (Die Tauben fliegen auf) német nyelven született, de mégis tapinthatóan magyar, annak ellenére hogy a szerző kisgyermek korában került Svájcba, így a Vajdaságról leginkább a gyermekkori kép él benne, a hazalátogatások során is ezt keresi, és kapaszkodik azokba az emberekbe és tárgyakba, akik és amik a gyermekkori emlékeiben élnek.
A magyar olvasó talán e képek miatt kötődhet a legjobban a könyvhöz: a leírások költői szépségét az író sok méltatója kiemeli, és valószínűleg ezzel is érdemelte ki a kötet a svájci és a német könyvdíjat, de amíg az ottani olvasók legfeljebb azt érezhetik, hogy ez szép, beszédes, plasztikus, addig a magyar olvasó minden bizonnyal azt érzi, az egész arculcsapóan ismerős. A poros nyárfák, a városszéli mélyszegénység, a falusi udvarok, a vérre menő politizálás, a szegénység és Mamika, a nagymama, aki az egész otthon hagyott haza érzelmi középpontja.
A főhős, Ildikó nyilván a szerző alteregója. Próbálja elmesélni, kibogozni a könyvben, hogy kicsoda is ő, és mi is a haza, amihez kötődik. Elméleteknek itt esélye sincs, annyira bonyolult a helyzet: Ildikó egyrészt magyar, másrészt szerbiai magyar, balkáni is meg nem is, a szerelme ráadásul egy szerb menekült, a lakhelye pedig Svájc, ahol be is fogadják, de ez a befogadás egyszersmind megalázó is.
Ildikó kettős életet él: részt vesz a családi vállalkozásban, időtlenül ronda blúzokban és szűk szoknyákban szolgál fel a családi kávézóban, viseli az idegeneknek járó kitaszítottságot és értetlenséget, és lázad, a maga módján, leginkább a gondolataival. Hiába tanul történelmet az egyetemen, és hiába jár el egy foglalt házba az egyetemista társaival, ahol néha a délszláv háborúról is esik szó, neki ezek nem kínálnak megoldást, mert érintett a történelemben, nem is egyfelől. Magyarként, vajdaságiként, egy szerb fiú szerelmeként, egy szerb alkalmazott főnökeként, menekültként is, és ezért csak a maga személyes szemszögéből tudja megközelíteni a történelmet, ami a valódi emberi sorsok tükrében teljesen értelmezhetetlenné válik.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!