Az a drága kölni – 4711

A húsvét a kölni ideje, amikor bármelyikünk fiókja mélyéből előkerülhet egy 4711 feliratú üvegecske. A márkát mindannyian ismerjük, de vajon valóban ez volt-e az első kölni a világtörténelemben, ahogy sokan hiszik?

rKissNelli
2012. 04. 09. 14:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igaz, hogy nem Olaszországban, sőt nem is a parfümfelhők városában, Párizsban, ahonnan később világhódító útra indult a kölni, hanem nyilván Kölnben. Giovanni Maria Farina 1709-ben itt alkotta meg citrusos, gyógynövényes, alkoholalapú kölnijét. De hiába volt kölni a kölni, a világsiker kezdetét mégiscsak a párizsi terjesztés jelentette. 1741-től itt folytatta a karrierjét Eau de Cologne-ként (vagyis kölni vízként) a kezdeti királynővíz (aqua della regina) elnevezés helyett. A Farina név pedig olyan talizmánná vált, amely – mint ahogy a jó talizmánhoz illik – később még számos bonyodalmat okozott.


Lőrinc barát újratöltve

A híres 4711 története majdnem egy évszázaddal Farina kölnije után, 1792-ben kezdődött, amikor Wilhelm Mülhens egy kísérletező kedvű szerzetestől nászajándékként megkapta az aqua mirabilis, azaz a csodálatos víz titkos receptjét. Mülhens szilárdan hitt a recept erejében, és hamarosan egy kis üzletet is nyitott a gyártására Kölnben, a Glockengassén. Mivel az illat igencsak hasonlónak bizonyult a Farina-féle illathoz, ezért rövid idő elteltével szintén Eau de Cologne-ként kezdték emlegetni. A 4711 csak jóval később, 1881-ben lett a márka hivatalos neve, amikor Ferdinand Mülhens, az alapító unokája a Glockengassén lévő üzlethelyiségük házszámát kezdte használni a cég névjegyeként. Ez a házszám volt a 4711.



A talizmán visszacsap


Azt már kevesebben tudják, hogy Mülhens unokája nem teljesen szabad elhatározásából döntött az új márkanév mellett. Nem volt sok választása, ugyanis nagyapja, Wilhelm Mülhens 1803-ban elkövette azt a komoly hibát, hogy megvásárolta a Farina név használati jogát a cége számára. Csak annak nem nézett elég alaposan utána, hogy kitől: az eladónak, Carlo Francesco Farinának ugyanis semmi köze nem volt a parfümgyáros Farina famíliához. A jogi helyzetet tovább bonyolította, hogy Mülhens továbbadta a névhasználat jogát, de ezeket a tranzakciókat 1835-ben a bíróság érvénytelennek nyilvánította, és a névbitorló Farina-cégek sem működhettek tovább.



Nincs több trükk


A Mülhens család azért adott még egy lehetőséget a Farina-ügynek. „II. Mülhenst” (azaz az alapító fiát) ugyanis csavaros ésszel áldotta meg a Teremtő: a nyakába vette Itáliát, hogy találjon egy olyan Farinát, aki – a névvásárlás helyett – üzlettársa lesz, és így kerülőúton mégis hozzájuthat a mágikus névhez. Átlag feletti jogérzékét bizonyára a bíróság is méltányolta, de ez nem akadályozta meg abban, hogy 1881-ben egyszer s mindenkorra megtiltsa a Mülhens unokának a Farina név használatát. Ferdinand Mülhensnek ekkor kellett rádöbbennie, hogy az illatgyárosi életben is eljön a pillanat, amikor felnőtté kell válni, akárki volt is a kölni szülőatyja eredetileg. Hogy ez a fájdalmas elszakadás járt-e asztalcsapkodással vagy ablakokat remegtető, a Glockengasse galambjait sürgős és végleges költözködésre késztető üvöltéssel, nem tudni. A házszámból lett márkanév mindenesetre úgy fest, mint amit csak első dühében – ki, ha én nem? – választhatott ki Mülhens.



Napóleon meg is ette

Mülhens bizonyára később sem bánta meg a névválasztást, mert a 4711 hatalmas sikert aratott: többek között Bonaparte Napóleon, Richard Wagner, az orosz cár és a walesi herceg is ezt használta. Napóleon például szó szerint is fogyasztotta a kölnivizet, állítólag kockacukorral szerette a leginkább. Ilyen értelemben a kölni akár a természetes kozmetikumok elődjeként is szerepelhetne – bár valószínűleg hosszú út áll még a bioipar előtt, amíg eljut odáig, hogy a kozmetikumok ismét ehetők legyenek.

Ez ma már természetesen az 4711-re sem igaz: az eltelt kétszáz év alatt bizonyára jó néhány reformon átesett már, és az is lehet, hogy az eredeti alapanyagokat néhol szintetikummal helyettesítették, de a 4711 mindvégig megmaradt klasszikus, könnyed, természetes és uniszex illatszerként. Illatjegyei között a bergamottot, citromot, narancsot, petitgraint, nerolit, rozmaringot, rózsát, mósuszt és fás jegyeket említenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.